SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Hospitation Practice with a Reflection - OPNE4E013A
Title: Praxe 1 - náslechová s reflexí
Guaranteed by: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 24 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Additional information: https://pedfcuni.sharepoint.com/:u:/r/sites/Praxe1-nslechovsreflex-OPNE4E013A/SitePages/ClassHome.aspx?csf=1&web=1&share=ETcst48wFktAl3xWRbtUCbYBKs3zNmG6B4sP38t9jw7bzw&e=N6IuIs
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Tadeáš Matěcha
Annotation - Czech
Kurz navazuje na orientační a další praxe volitelného charakteru. Náslechové praxe kombinují videohospitace s přímou hospitací ve výuce. Z tohoto důvodu prezenční výuka probíhá na určené škole, samostudium je založeno na psaní reflexí a sledování videozáznamů vyučovacích hodin. Jednotlivé výukové celky jsou se studenty rozebírány prostřednictvím metodologie 3A. Studenti na ně následně zpracovávají psané reflexe, jejichž kvalita je průběžně sledována. Dalším cílem jsou studentské mikrovýstupy, na kterých se student aktivně participuje pod vedením provázejícího učitele.
Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.10.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem tohoto kurzu je rozvíjet u studujících schopnosti kritické analýzy, reflexe a porozumění výukovým procesům, s důrazem na integraci teoretických poznatků s praktickými zkušenostmi získanými přímo v prostředí školní výuky.

  1. Kombinace videohospitací s přímou hospitací ve výuce

    • Studující se seznámí s procesem náslechových praxí, které kombinují videohospitace s přímým pozorováním vyučovacích hodin.
  2. Praktická výuka na určené škole

    • Studující absolvují prezenční výuku na vybrané škole, kde získají praktické zkušenosti a poznatky přímo z výukového prostředí.
  3. Samostudium založené na psaní reflexí a sledování videozáznamů

    • Studující se věnují samostudiu, které zahrnuje psaní reflexí a analýzu videozáznamů vyučovacích hodin, aby rozvinuli své schopnosti reflexe a kritického myšlení.
  4. Rozbor výukových celků pomocí metodologie 3A

    • Studující se naučí rozkládat a analyzovat jednotlivé výukové celky prostřednictvím metodologie 3A.
  5. Zpracování a hodnocení psaných reflexí

  • Studující zpracovávají psané reflexe na základě svých pozorování a analýz, které jsou průběžně hodnoceny z hlediska jejich kvality a hloubky pochopení.

Hlavním cílem je posilování reflektivní kompetence (Slavík et al., 2020).

Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (27.10.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na úvodním, průběžných a závěrečném setkáních, odezvdání příslušných reflexí v řádném termínu do MS Teams, provedení čtyřech mikrovýstupů a absolvování 12 výukových jednotek náslechů. Podmínky jsou zevrubněji popsány v manuálu plnění v příslušném týmu. 

MS Teams: Praxe 1 - náslechová s reflexí OPNE4E013A | Obecné | Microsoft Teams

Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.10.2024)
Literature - Czech

Janík, T., Slavík, J., Najvar, P., Janíková, M., & Rusek, M. (2019). 3A Content Focused Approach for Improving Instruction: Developing and Sharing Knowledge in Professional Communities In T. Janík, M. Dalehefte, & S. Zehetmeier (Eds.), Supporting Teachers: Improving Instruction. Examples of Research-based Teacher Education (pp. 55-76). Münster: Waxmann.

Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J., & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24(5), 721-752.

Rusek, M., Slavík, J., & Najvar, P. (2016). Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Orbis scholae, 10(2), 71-91.

Řezníček, J., & Rusek, M. (2015). DidaEtika. Praha: UK PedF.

Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.10.2024)
Learning resources - Czech

Asynchonní část kurzu probíhá v MS Teams.

Praxe 1 - náslechová s reflexí OPNE4E013A | Obecné | Microsoft Teams

Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.10.2024)
Learning outcomes - Czech

Úspěšné absolventstvo předmětu: 

  • aktivně naslouchá ve výukových jednotkách předmětu chemie a aktivně zaznamenává průběh výukové jednotky,
  • anotuje výukovou jednotku chemie s důrazem na didakticky podnětné situace,
  • analyzuje výukovou jednotku chemie a opírá svoji analýzu o patřičnou literaturu, 
  • alteruje výukovou jednotku chemie a opírá své alterace o analýzu výukových situací s důrazem na praxi založené na důkazech, 
  • je připraveno proaktivně tvořit a reflektovat mikrovýstupy s chemickou tematikou, 
  • aktivně využívá model hloubkové struktury výuky s důrazem na jeho uplatnění při samotné analýze výukové jednotky. 
Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.10.2024)
Entry requirements - Czech

Podmínkou úspěšného vstupu do kurzu je zápis do příslušného v MS Teams.

Praxe 1 - náslechová s reflexí OPNE4E013A | Obecné | Microsoft Teams

Last update: Matěcha Tadeáš, Mgr. (26.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html