The aim of the course is to deepen the understanding of modern culture and to show its place in the life of modern society and how it can be used for teaching history. The lecture will show Czech culture in a broader international context. The theme of the lecture series will be "Swing as a socio-political phenomenon of modern culture". In its framework, the audience will learn how not only this music, but also the subcultural styles that emerged from it, came to interact with "big history" and thus into political contexts. Thus, through musical and film examples, the lecture will not only offer a glimpse into the history of swing music, but also the development of the dances associated with it, including contemporary attacks against them. Attention will also be paid to the emergence of youth subcultures associated with modern music, both in the Czech milieu and abroad (American zootsuiters, French Zazous, German Swing-Boys, Austrian Schlurfs). The lecture will also include a demonstration of jazz dances by dance professionals. Participation in the lectures and a written paper of three standard pages on the chosen topic are prerequisites for credit.
Last update: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2024)
Cílem předmětu je prohloubit poznání moderní kultury a ukázat, jaké je její místo v životě moderní společnosti a jak se dá využívat pro vyučování dějepisu. Přednáška ukáže českou kulturu v širších mezinárodních souvislostech. Tématem přednáškového cyklu bude „Swing jako společensko-politický fenomén moderní kultury“. V jeho rámci se posluchači dozví, jakým způsobem se nejen tato hudba, ale též z ní vycházející subkulturní styly dostávaly do interakcí s „velkými dějinami“ a tím i do politických souvislostí. Přednáška tak prostřednictvím hudebních a filmových ukázek nabídne nejen pohled do historie swingové hudby, ale též na vývoj tanců s ní spojených, včetně dobových útoků proti nim. Pozornost bude věnována také vzniku subkultur mládeže spojených s moderní hudbou, a to jak v českém prostředí (potápky, páskové, máničky), tak v zahraničí (američtí zootsuiteři, francouzští zazous, němečtí Swing-Boys, rakouští Schlurfs). Součástí přednášky bude i ukázka jazzových tanců od tanečních profesionálů. Podmínkou pro získání zápočtu je účast na přednáškách a písemná práce na zvolené téma v rozsahu tří normostran.
Last update: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2024)
Aim of the course -
The aim of the lecture is to introduce the audience to one of the phenomena of modern culture - swing music and the dance and subcultural style that stems from it. The history of jazz music and its encounter with politics – the rejection of this music in Europe, the rejection of jazz dances and related subcultures, and the youth protest movements growing out of jazz in different parts of the world (USA, France, Germany, Austria) will be presented in the form of interpretation and musical examples.
Last update: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2024)
Cílem přednášky je seznámit posluchače s jedním z fenoménů moderní kultury – swingovou hudbou a z ní vycházejícím tancem a subkulturním stylem. Formou výkladu a hudebních ukázek bude představena historie jazzové hudby a její setkávání s politikou – odmítání této hudby v Evropě, odmítání jazzových tanců a s nimi spojených subkultur a dále z jazzu vyrůstající protestní hnutí mládeže v různých částech světa (USA, Francie, Německo, Rakousko). Přednáška nabídne kulturně-historický pohled na českou moderní kulturu z nepříliš obvyklé perspektivy.
Last update: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2024)
Descriptors -
Preparation for teaching Expected preparation time for 1 hour lecture 0 minutes Expected preparation time for 1 exercise 45 minutes Self-study of literature (per semester) 12 hours Work with study materials (per semester) 20 hours Completion of continuous assignments (per semester) 18 hours Completion of the course Seminar papers 80 hours Preparation for credit 0 hours Preparation for and examination 0 hours
Last update: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
45 minut
Samostudium literatury (za semestr)
12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
18 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
80 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Last update: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2024)
Course completion requirements -
The lecture will also include a demonstration of jazz dances by dance professionals. Participation in the lectures and a written paper of three standard pages on the chosen topic are prerequisites for credit.
Last update: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2024)
Podmínkou pro získání zápočtu je účast na přednáškách a písemná práce na zvolené téma v rozsahu tří normostran.
Last update: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2024)
Literature -
BARBER-KERSOVAN, Alenka – UHLMANN, Gordon (Hrsg):
Getanzte Freiheit. Swingkultur zwischen NS-Diktatur und Gegenwart. Dölling und Galitz Verlag, Hamburg – München 2002
BEYER, Wolfgang – LADURNER, Monica: Im Swing gegen den Gleichschritt. Die Jugend, der Jazz und die Nazis. Residenz Verlag, St. Pölten – Salzburg 2011
BURIAN, Emil František: Jazz. Otakar Štorch-Marien, Praha 1928
CLOSEL, du Amaury: Erstickte Stimmen. „Entartete Musik“ im Dritten Reich. Böhlau Verlag, Wien – Köln – Weimar 2010
DORŮŽKA, Lubomír – POLEDŇÁK, Ivan: Československý jazz. Minulost a přítomnost. Editio Supraphon, Praha – Bratislava 1967
DORŮŽKA, Lubomír – ŠKVORECKÝ, Josef (eds.): Tvář jazzu. Státní hudební vydavatelství, Praha 1964
EICHSTEDT, Astrid – POLSTER, Bernd: Wie die Wilden. Tänze auf der Höhe ihrer Zeit. Rotbuch Verlag, Berlin 1985
GÜNTHER, Helmut: Jazz Dance. Geschichte – Teorie – Praxis. Henschelverlag, Berlin 1980
HEBDIGE, Dick: Subculture. The Meaning of Style. Routledge, London – New York 2010
KATER, Michael H.: Gewagtes Spiel. Jazz im Nationalsozialismus. Kiepenheuer & Witsch, Köln 1995
KOTEK, Josef (ed.): Kronika české synkopy. Půlstoletí českého jazzu a moderní populární hudby v obrazech a svědectví současníků. Díl 1. (1903–1938). Supraphon, Praha 1975
KOTEK, Josef – HOŘEC, Jaromír (eds.): Kronika české synkopy. Půlstoletí českého jazzu a moderní populární hudby v obrazech a svědectví současníků. Díl 2., 1939–1961. Editio Supraphon, Praha 1990
KOURA, Petr: Swingaři a potápky v protektorátní noci. Česká swingová mládež a její hořkej svět. Praha, Academia 2016
KOUŘIL, Vladimír: Divná hudba dob nekalých. Opojný život jazzové periférie krajiny podřipské. Volvox Globator, Praha 2006
LANGE, Horst H.: Jazz in Deutschland. Die Deutsche Jazz-Chronik bis 1960. Olms Presse,Hildesheim – Zürich –New York 1996
PEUKERT, Detlev (Hg.): Die Edelweisspiraten. Protestbewegungen jugendlicher Arbeiter im »Dritten Reich«. Eine Dokumentation.Bund-Verlag, Köln 1988
POLSTER, Bernd (Hg.): „Swing Heil“. Jazz im Nationalsozialismus. Transit Buchverlag, Berlin 1989
POSPÍŠIL, Filip – BLAŽEK, Petr: „Vraťte nám vlasy! První máničky, vlasatci a hippies v komunistickém Československu. Studie a edice dokumentů. Academia, Praha 2010
RYCHLÍK, Jan: Pověry a problémy jazzu. Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, Praha 1959
SAVAGE, Jon: Teenage. Die Erfindung der Jugend (1875–1945). Campus Verlag, Frankfurt am Main – New York 2008
UEBERALL, Jörg: Swing Kids. Archiv der Jugendkulturen Verlag, Berlin 2004
VANĚK, Miroslav: Byl to jenom rock’n’roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956–1989. Academia, Praha 2010
WHITE, Graham – WHITE, Shane: Stylin’. African American Expressive Culture from Its Beginnings to the Zoot Suit. Cornell University Press, New York 1998
ZWERIN, Mike: La Tristesse de Saint Louis: Swing unter den Nazis. Hannibal Verlag, Wien 1988
Last update: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2024)
BARBER-KERSOVAN, Alenka – UHLMANN, Gordon (Hrsg): Getanzte Freiheit. Swingkultur zwischen NS-Diktatur und Gegenwart. Dölling und Galitz Verlag, Hamburg – München 2002
BEYER, Wolfgang – LADURNER, Monica: Im Swing gegen den Gleichschritt. Die Jugend, der Jazz und die Nazis. Residenz Verlag, St. Pölten – Salzburg 2011
BURIAN, Emil František: Jazz. Otakar Štorch-Marien, Praha 1928
CLOSEL, du Amaury: Erstickte Stimmen. „Entartete Musik“ im Dritten Reich. Böhlau Verlag, Wien – Köln – Weimar 2010
DORŮŽKA, Lubomír – POLEDŇÁK, Ivan: Československý jazz. Minulost a přítomnost. Editio Supraphon, Praha – Bratislava 1967
DORŮŽKA, Lubomír – ŠKVORECKÝ, Josef (eds.): Tvář jazzu. Státní hudební vydavatelství, Praha 1964
EICHSTEDT, Astrid – POLSTER, Bernd: Wie die Wilden. Tänze auf der Höhe ihrer Zeit. Rotbuch Verlag, Berlin 1985
GÜNTHER, Helmut: Jazz Dance. Geschichte – Teorie – Praxis. Henschelverlag, Berlin 1980
HEBDIGE, Dick: Subculture. The Meaning of Style. Routledge, London – New York 2010
KATER, Michael H.: Gewagtes Spiel. Jazz im Nationalsozialismus. Kiepenheuer & Witsch, Köln 1995
KOTEK, Josef (ed.): Kronika české synkopy. Půlstoletí českého jazzu a moderní populární hudby v obrazech a svědectví současníků. Díl 1. (1903–1938). Supraphon, Praha 1975
KOTEK, Josef – HOŘEC, Jaromír (eds.): Kronika české synkopy. Půlstoletí českého jazzu a moderní populární hudby v obrazech a svědectví současníků. Díl 2., 1939–1961. Editio Supraphon, Praha 1990
KOURA, Petr: Swingaři a potápky v protektorátní noci. Česká swingová mládež a její hořkej svět. Praha, Academia 2016
KOUŘIL, Vladimír: Divná hudba dob nekalých. Opojný život jazzové periférie krajiny podřipské. Volvox Globator, Praha 2006
LANGE, Horst H.: Jazz in Deutschland. Die Deutsche Jazz-Chronik bis 1960. Olms Presse,Hildesheim – Zürich –New York 1996
PEUKERT, Detlev (Hg.): Die Edelweisspiraten. Protestbewegungen jugendlicher Arbeiter im »Dritten Reich«. Eine Dokumentation.Bund-Verlag, Köln 1988
POLSTER, Bernd (Hg.): „Swing Heil“. Jazz im Nationalsozialismus. Transit Buchverlag, Berlin 1989
POSPÍŠIL, Filip – BLAŽEK, Petr: „Vraťte nám vlasy! První máničky, vlasatci a hippies v komunistickém Československu. Studie a edice dokumentů. Academia, Praha 2010
RYCHLÍK, Jan: Pověry a problémy jazzu. Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, Praha 1959
SAVAGE, Jon: Teenage. Die Erfindung der Jugend (1875–1945). Campus Verlag, Frankfurt am Main – New York 2008
UEBERALL, Jörg: Swing Kids. Archiv der Jugendkulturen Verlag, Berlin 2004
VANĚK, Miroslav: Byl to jenom rock’n’roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956–1989. Academia, Praha 2010
WHITE, Graham – WHITE, Shane: Stylin’. African American Expressive Culture from Its Beginnings to the Zoot Suit. Cornell University Press, New York 1998
ZWERIN, Mike: La Tristesse de Saint Louis: Swing unter den Nazis. Hannibal Verlag, Wien 1988
Last update: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2024)
Teaching methods -
It is a lecture, a method of teaching where the lecturer lectures and the audience listens. The lecturer will use a PWP presentation with period photographs, pictures or cartoons. He will also show film clips during the lecture.
Last update: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2024)
Jedná se o přednášku, tedy metodu výuky, kde přednášející přednáší a posluchači poslouchají. Přednášející bude při výuce používat PWP prezentaci s dobovými fotografiemi, obrázky či karikaturami. Dále bude při přednášce promítat filmové ukázky.
Last update: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2024)
Syllabus -
1 - introduction to the topic
2 - the origin of jazz music and the first jazz dance cakewalk
3 - jazz dances of the 1920s (quick step, turkey trot, foxtrot, charleston) and European eccentric dances
4 - jazz dances of the 1930s and the emergence of swing
5 - definition and emergence of subculture, swing subcultures in Europe
6 - the Czech swing scene and its struggle with the establishment
7 - Czech swing subculture
8 - swing behind barbed wire
9 - post-war musical subcultures and the crackdown on them
Last update: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2024)
1 – úvod do tématu
2 – vznik jazzové hudby a prvního jazzového tance cakewalku
3 – jazzové tance 20. let (quick step, turkey trot, foxtrot, charleston) a evropské výstřední tance
4 – jazzové tance 30. let a nástup swingu
5 – definice a vznik subkultury, swingové subkultury v Evropě
6 – česká swingová scéna a její potýkání s establishmentem
7 – česká swingová subkultura
8 – swing za ostnatými dráty
9 – poválečné hudební subkultury a zásahy proti nim
Last update: Koura Petr, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2024)