SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Teaching Practice - History - OPND4D013A
Title: Náslechová praxe v dějepisu s reflexí
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Hnilica, Ph.D.
PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Mgr. Tomáš Mikeska
Teacher(s): doc. PhDr. Jiří Hnilica, Ph.D.
Mgr. Tomáš Mikeska
PaedDr. František Parkan
Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Annotation - Czech
Oborová praxe dějepisu spočívá v náslechu nejméně tří výukových hodin u učitele či učitelky dějepisu. Studenti/ studentky si vybírají ze seznamu, který jim poskytne vyučující předmětu, pokud si z tohoto souboru nemohou vybrat, domlouvají se na náslechu u učitelů dle svých možností. V rámci náslechu by studenti měli realizovat tzv. mikrovýstupy, tedy individuální vstupy studentů/ studentek do hodiny (např. vedení části hodiny, tandemová výuka, vedení skupinové práce, podpora žáka se specifickými vzdělávacími potřebami atd.). Jednu z těchto hodin prezentují na semináři.
Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studenti se seznamují s ralitou vučování dějepisu na ZŠ a SŠ a posuzují tuto praxi podle oborově definovaných kritérií kvality výuky.

Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na náslechy 3 hodiny
zpracování náslechů 3 hodiny
Samostudium (sledování náslechu v digitálním prostředí) 1 hodina
náslechy ve školní praxi 3 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 3 hodiny
   
Plnění předmětu  
prezentace vybraného náslechu 45 minut
Příprava na prezentaci 2 hodiny
Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Prezentace náslechové praxe v rámci semináře dle kritérií, tkeré jsou stanovené vyučujícím

Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Literature - Czech

ŠIMONÍK Oldřich, Začínající učitel. The Beginning Teacher (Některé pedagogické problémy začínajících učitelů). Brno 1995. ISBN 80-210-0944-6.

DYTRTOVÁ Radmila – KRHUTOVÁ Marie, Učitel: Příprava na profesi, Praha 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.

Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Syllabus - Czech

náslechy vyučování dějepisu v digitálním prostředí (dogifolio.rvp.cz)

seznámení s metodou "hustého popisu" 

Fred Korthagen a ALACT model

náslechy na školách

refelxe náslechů v seminářích

Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studenti využívaí metodu hustého popisu pro zachycení výuky učitele/ učitelky v rámci náslechu. Umí využít kritéria oborové kvality pro posouzení kvality sledované výuky. Učí se prezentovat výsledky své analýzy.

Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html