|
|
|
||
Primary perception of musical matter of various style epochs, styles and genres. Under the word “music” we imagine today a fairly distinctive artistic activity. In the world of today, however, the width of this word is immense. What do we understand under the notion “music”? Where is the origin of the most traditional idea of a sense-conveying musical composition? Why do we ingest some kind of music without problems, and some other kind we hear as difficult, or fail to understand it altogether? This seminar will induce the students to try to penetrate the musical structures of various compositions, and teach them to perceive various composition procedures from early history to the present time.
Last update: Entnerová Kateřina, DiS. (13.09.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Last update: Entnerová Kateřina, DiS. (08.09.2022)
|
|
||
Povinná literatura: povinný poslech hudebních ukázek TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2., opr. a rozš. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. 297 s. Hudební pedagogika; sv. 3. ISBN 978-80-7331-199-5. Doporučená literatura: SMOLKA, Jaroslav a kol. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno: Togga ve spolupráci s Českým hudebním fondem, 2001. 657 s. ISBN 80-902912-0-1. Last update: Sládková Kateřina, Mgr. (21.11.2021)
|
|
||
Obsah: 1. Hudba jako fenomén vznik, potřeba a příležitost k využití (např.: obřad, tanec, píseň jako projev emoce, pracovní píseň apod.), způsob prezentace (zpívaná poezie, divadlo, šlechtický salón, koncertní produkce, záznam - nahrávka). 2. Hudební matérie zvuky, tóny (alikvótní řada), rytmus jako pravidelný tep, puls (odvozený fyziologicky – srdeční tep, nebo od jistých činností), rytmus jako vychylování od pravidelného pulzu. Prapůvod instrumentů (píšťala, struna, rezonující materiály) 3. Hudební systémy systémy jakožto umělé konstrukce na základě fyzikálních jevů (alikv. řada) (Asie, Indie, Evropa). Evropský vývoj, jako jediný, postupně vytvořil systém hierarchicky uspořádaných souzvuků (harmonie jako nauka). Pojmy „škála nebo řada“, „diatonika“, „chromatika“, „tónorod“, „akord“, apod. 4. Hudební techniky jednohlas, vícehlas - od heterofonie přes jednoduchý vícehlas (burdon, prodleva, paralelní vedení jako organum apod.) až po složitý kontrapunkt - harmonicky podmíněná melodie, novější techniky jako dodekafonie, modální technika, aleatorika. Pojmy: homofonie, polyfonie, kontrapunkt (jako soubor zásad), funkční harmonie a dílčí technické pojmy jako ostinato apod. Řada témat bude doprovázena vybranými ukázkami z nahrávek hudebních skladeb různých slohových epoch, různých žánrů, různého charakteru a rozličného instrumentálního obsazení. Seminář by měl být koncipován jako týdenní s dvouhodinovou sazbou každý týden. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (30.12.2021)
|
|
||
Účast minimálně na dvou blocích ze tří. Last update: Entnerová Kateřina, DiS. (13.09.2022)
|