SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Specialisation Historical Seminar C - OPND2D115B
Title: Specializační didaktický kurz I C
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc.
Is incompatible with: OPND2D121B
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.09.2020)
Seminář bude mít podobu didaktické dílny, ve které budou vznikat konkrétní didaktické materiály. Budeme je společně vytvářet, zkoušet a také o nich diskutovat. V rámci didaktických a metodických reflexí se zaměříme na vztah ke klíčovým kompetencím, struktuře a širším souvislostem hodiny i k historickým otázkám, které řeší. Cílovou skupinou pro nás budou studenti 2. stupně ZŠ i středních škol. Při setkáních se seznámíme se zážitkovou pedagogikou, mezipředmětovými vztahy i využitím her a herních principů ve výuce. Objeví se zde také hosté, učitelé z praxe i tvůrce didaktických her. Seminář rozvíjí dovednosti vhodné pro budoucí učitele dějepisu, muzejní pracovníky i historiky se zájmem o popularizaci oboru.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.09.2020)

Cílem kurzu je zmapovat možnosti využití inovativních metod a přístupů ve výuce dějepisu a seznámit se se zkušenostmi z praxe. Uvědomit si přesahy a vzájemné souvislosti historiografie a  didaktiky dějepisu i jiných oborů. 

 
Descriptors - Czech
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (13.09.2021)

V ZS 2021/2022 bude výuka probíhat prezenčně, pokud to epidemiologická situace umožní. V případě nutnosti distanční forma přes google meet.

 

Podmínky online výuky 

  1. vlastní účet na gmailu 

  2. adresa google meetu - https://meet.google.com/nxk-tick-vvj?authuser=0

  3. zapnutá kamera a mikrofon.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.09.2020)

 

Doporučená literatura: 

  1. Milena BARTLOVÁ, Tajemství katedrál a jiné tajné historky, in: Pop history. O historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počítačových her, táž, Praha 2003, s. 131-140.  

  2. Zdeněk BENEŠ, Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in:. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin, Jana Čechurová - Jan Randák, Praha 2014, s. 185-202.

  3. Dylan WILIAM - Siobhán LEAHYOVÁ, Základy formativního hodnocení, Praha 2015.

  4. Umberto ECO, Skeptikové a těšitelé, Praha 2007. 

  5. Marc FERRO, Jak se vyprávějí dějiny dětem po celém světě, Praha 2019. 

  6. Marc FERRO, Tabu dějin, Praha 2010. 

  7. Paul GINNIS, Efektivní výukové nástroje pro učitele, Praha 2019.  

  8. Hana HAVLŮJOVÁ - Jaroslav NAJBRT, Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha 2014. 

  9. Hana HAVLŮJOVÁ - Jaroslav NAJBRT, Hledání nového konsensu. Učíme dějepis ve veřejném zájmu? Historie – Otázky – Problémy 10/2018, 15-31.

  10. Yuval N. HARARI, Sapiens. Úchvatný příběh dějin lidstva, Praha 2013.

  11. Yuval N. HARARI, 21 lekcí pro 21. století, Praha 2019. 

  12. Carl HENDRICK - Robin MACPHERSON, Co funguje ve třídě? Praha 2019.

  13. Milan KRATOCHVÍL, Metafora stromu ako model didaktiky dejepisu, Bratislava 2019. 

  14. Josef MÄRC a kol., Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům. Stupínek, jeviště,  plátno. Studia historica didactica 1, Ústí nad Labem 2010. 

  15. Josef MÄRC  a kol., Mystifikace školního dějepisu. Studia historica didactica 2, Ústí nad Labem 2014. 

  16. Jiří MAREŠ, Etická dilemata učitelů dějepisu aneb jak vyučovat o kontroverzních obdobích dějin? Historie – Otázky – Problémy 2/2017, s. 36-56

  17. Jaroslav PINKAS, Hodnoty a hodnocení v dějepise. Historie – Otázky – Problémy. 2/2017, s. 57–71.

  18. Zdeněk POLÁCH, Stolní hry v historii, historie ve stolních hrách. Od Senetu po Labyrinth, Dějiny a současnost 7/2020, s. 10-13 (Dějepis pro dobu postfaktickou)  

  19. Peter SEIXAS - Tom MORTON,The Big Six Historical Thinking Concepts, Toronto 2012. 

  20. Jiří ŠUBRT - Jiří VINOPAL a kol., Historické vědomí obyvatel České republiky perspektivou sociologického výzkumu, Praha 2013. 

  21. Scott M. WARING - Richard HARTSHORNE, Conducting Authentic Historical Inquiry. Engaging Learners with Sources and Emerging Technologies, New York 2020. 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.09.2020)

Sylabus:

  1. Black Mirrors of Netflix. Současná popkultura a její využití ve výuce dějepisu 

  2. Wikipedie, Black Lives Matter, gender a blockchain. Pojetí kontroverzních témat a jiné výzvy i dilemata učitele dějepisu v proměnách současného světa 

  3. Historická malba, fotografie a pomník jako školní pramen. Diskuse o konkrétních metodách interpretace, tvorba vlastních námětů a diskuse o nich 

  4. Otevřená sborovna a mezipředmětové vztahy. Potenciál a úskalí spolupráce s kolegy v konkrétním výukovém projektu (sdílení zkušeností s učiteli z praxe)   

  5. Prožitek dějin. Zážitková pedagogika i diskuse s pamětníky v hodinách dějepisu 

  6. Hry a herní principy  ve výuce dějepisu. Prezentace a kritická reflexe metodiky konkrétní dějepisné didaktické hry, diskuse s tvůrcem 

  7. Modelové hodiny věnované vybranému tématu  (tvorba, prezentace, diskuse)

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.09.2020)

Tvorba portfolia didaktických materiálů, jehož parametry budou představeny na prvním semináři. Rozprava nad portfoliem. 

 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html