|
|
|
||
The film is one of the traditional teaching aids in history. However, it is usually used only as an attractive form of interpretation. In this course, students will learn about a wider range of applications. Students will learn how to analyze film as a historical source, decide when to use it as an example of social practice and when to illustrate an ideological narrative. They will get acquainted with selected educational programs working with film material in general educational subjects. The course will focus on independent work of students with film material and mutual discussion on the interpretation and use of films in the class, which implies a thorough home preparation for seminars.
Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Students will learn the techniques of film analysis as a historical source, learn about the scale of use of film in teaching history from prehistoric times to contemporary history and the possibilities of combining film with other historical sources. Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Budeme využívat Google disk, na kterém budou uložené materiály k analýze v seminářích a komunikační paltformou bude Meet Hangouts. Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Attestation in form of zápočet. Students submit a written paper, which is then discussed. The structure of the work is specified in the first lesson of the course.
Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
ČINÁTL, Kamil – PINKAS, Jaroslav a kol.: Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu. ÚSTR, Praha: 2014, 249 s. KOPAL, Petr: „Český Herodotos“ v po-literárním světě. Historici a film (Koláž). In: Od knížat ke králům. Sborník u příležitosti 60. narozenin Josefa Žemličky. NLN, Praha 2007, s. 546–560 KOPAL, Petr: Návraty (ne)dávných dějin v českých filmech po roce 1989. In: KOPAL, Petr – PTÁČEK, Luboš (eds.): Film a dějiny 6. Postkomunismus: Proměny českého historického filmu po roce 1989. Casablanca – ÚSTR, Praha 2017. MARCUS, Alan S., et al.: Teaching history with film: Strategies for secondary social studies. Routledge, 2018. MARCUS, Alan S. (ed.): Celluloid blackboard: Teaching history with film. IAP, 2006. PINKAS, Jaroslav: Reprezentace každodennosti tzv. normalizace v didaktické praxi. In: KOPAL, Petr (ed.): Film a dějiny 4: normalizace. Casablanca – ÚSTR, Praha 2014, s. 585–604. PINKAS, Jaroslav: Svazáci a páskové – „jiná“ padesátá léta. In: PAŽOUT, Jaroslav (ed.). Každodenní život v Československu 1945/48–1989. Technická univerzita Liberec – ÚSTR, Liberec – Praha 2015, s. 194–215. ŠTĚPÁNEK, Kamil: Hraný historický film jako podnět oborově didaktického výzkumu. In: Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity : řada společenských věd / Brno : Masarykova univerzita Roč. 26, č. 2 (2012), s. 349-357. TYALOR, Richard: Filmová propaganda. Sovětské Rusko a nacistické Německo. Academia, Praha 2016, s. 367–379. Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Pokud bude výuka probíhat distančně, bude hlavní metodou výuky práce v digitálním prostředí. Budeme využívat Google disk na kterém budou uložené materiály k analýze v seminářích a komunikační paltformou bude Meet Hangouts. Pokud situace umožní prezenční výuku, bude hlavním formou výuky prezentace výukových materiálů přes dataprojektor a následná diskuse o těchto materiálech. Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Sylabus
Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (31.08.2021)
|