Students complete practice at primary or secondary school. Its aim is to demonstrate in practice the ability to apply in practice the knowledge and skills acquired in history didactics. Students teach under the supervision of school teachers. Each lesson is discussed by a teacher or a deputy with students. As part of the practice, students' observations in the lessons of the leading teacher of practice, from which they submit a so-called observation record. Furthermore, the school participates in all events associated with history teaching, even in classroom lessons, history Olympiads, etc. The details of the course of practice and specific methodological instructions will be introduced to the guarantor of practice before their start.
Last update: Beránková Iva, PhDr. (30.10.2019)
Studenti absolvují praxi na ZŠ, nebo SŠ. Jejím cílem je v praxi prokázat schopnost aplikovat v praxi znalosti a dovednosti získané v didaktice dějepisu. Posluchači učí pod dohledem učitelů školy. Každá hodina je učitelem nebo zástupcem katedry se studenty rozebrána. Součástí praxe, jsou náslechy studentů na vyučovacích hodinách vedoucího učitele praxe, z nichž předloží tzv. hospitační záznam. Dále se ve škole zúčastňují všech akcí spojených s výukou dějepisu a to i při mimotřídní výuce, dějepisných olympiádách apod. S podrobnostmi o průběhu praxe a s konkrétními metodickými pokyny budou posluchači seznámeni garantem praxí před jejich zahájením.
Last update: Beránková Iva, PhDr. (30.10.2019)
Course completion requirements -
TEACHING LESSON ANALYSIS. Observation of the objectives of the lesson a) goal setting not stated -b) achievement of achievement (degree of achievement) -not achieved Research1. Quality of goals set and appropriateness of goals set2.Reasons for achieving or not achieving goals II. B) the ability and ability of pupils to work independently work with the literature, assesses historical phenomena and events independently, the teacher only communicates the information, the teacher presents the assessment himself. Analysis1. selected (not) reasonableness, thoughtfulness, clarity of the chosen content selectionIII. Procedures and methods in teaching) selected basic procedure: reconstruction of the story (description, narration, etc.); clarification of terms, inference; combinedb) processing the content of the curriculum: interpreting the broader context (in context); without context) method of administration of the subject matter: inference; argumentace; simple communicationIn all three areas we observe: Complexity x incompleteness; logicality x disorder; the degree of proportionality and difficulty; d) prevailing teacher style: lectures, discussions) motivation: functional; verbal; situační; nonef) prevailing activity of pupils: passive (listening); cooperate; working independently; (g) educational objective: the promotion of one's own views; creation of a value system xnenaplenoh) forms of management: stimulating; commandsch) control of new curriculum: missing; chaotická; sophisticated) control of the taught agent: commemorative; thought operationsReview1. The quality of linking goal, content and progress2. Interaction: teacher-student-content3. Quality and effectiveness of resultsIV. Methodological mastering of the lessonLevel: use of blackboard and aids, chronological and spatial orientation, pupil involvement
Last update: Beránková Iva, PhDr. (30.10.2019)
ROZBOR HODINY. Pozorování cílů hodinya)stanovení cíleuveden -neuvedenb)dosažení cíledosažen (stupeň dosažení) -nedosaženRozbor1.Kvalita stanovených cílůa vhodnost stanovených cílů2.Příčiny dosažení či nedosažení cílůII. Pozorování obsahu učivaa)skladba učivapřevaha(nedostatek) –faktografie, pojmů, soudů a úsudkůvhodné -nevhodné zobecňování b)možnost a schopnost žáků pracovat samostatně pracují sliteraturou samostatně hodnotí historické jevy a událostiučitel pouze sděluje informacebezhodnoceníučitel předkládá hodnocení sámRozbor1.Historická správnost2.Kvalita skladby učiva a zvolených myšlenkových operací3.(Ne)přiměřenost, promyšlenost, ujasněnost zvoleného výběru obsahuIII. Postupy a metody ve výucea) zvolený základní postup: rekonstrukce děje (popis, vyprávění apod.); objasňování pojmů, vyvozování; kombinovanýb) zpracování obsahu učiva:vykládávširších souvislostech (v kontextu); bez souvislostíc) způsob podání učiva:vyvozování; argumentace; prosté sdělováníVe všech třech oblastech sledujeme: Komplexnost x neúplnost; logičnost x neuspořádanost;věcnou správnost; míru přiměřenosti a náročnosti; d) převažující styl učitele: přednáší,diskutujee) motivace:funkční; verbální; situační; žádnáf) převažující činnost žáků:pasivní (poslouchají); spolupracují; samostatně pracují; nezájemg) výchovný cíl:podpora vlastních názorů; vytváření hodnotového systému xnenaplněnh) formy řízení:stimulující;příkazych) kontrola nového učiva:chybí; chaotická; promyšlenái) kontrola probranéhoučiva:pamětní; myšlenkové operaceRozbor1. Kvalita propojení cíle, obsahu a postupu2. Interakce: učitel –žák –obsah3. Kvalita a efektivita výsledkůIV. Metodické zvládnutí hodinyÚroveň: využití tabulea pomůcek;chronologická a prostorová orientace;zapojení žáků
Last update: Beránková Iva, PhDr. (30.10.2019)
Literature -
Julínek, S. a kol.: Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno, MU 2004
Last update: Beránková Iva, PhDr. (30.10.2019)
Julínek, S. a kol.: Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno, MU 2004