SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Current problems of linguistics and of the theory of literature in teacher training II (field of study) - OPNC2L119B
Title: Aktuální problémy lingvistiky a literární teorie v přípravě učitelů II (oborové zaměření)
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Incompatibility : OPNC2C118B
Is incompatible with: OPNC2C118B
Is interchangeable with: OKNC2L119B
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc. (16.01.2023)
The linguistic part of the course deals with the latest publications oriented towards pragmalinguistics and psycholinguistics and with the inspiration they can bring to the innovation of teaching. The class will present the New encyclopedic dictionary of Czech, esp. its web variety. It will show the possibilities of its use both for the teachers and the students. Credit requirements: Written review of chosen linguistic publication. Presentation of the publication in the class. The literary part of this lecture will deal with contemporary discussions on how to write the history of literature. This debate has evolved over the past decade on the basis of general history suggestions where this questions has also taken place. These discussions questioned the traditional linear causal model of history writing. Here attempts have been made to find other ways of writing history, ie other literary-historical methods for understanding history. We will critically observe not only these debates but also their results and new methods of writing history. It is obvious that the teaching of literature, which is traditionally based on literary history at all levels of schools, can not remain part of these methodological challenges. This part of the lesson will therefore result in a reflection on how to innovate the literary-historical ways of teaching. Credit requirements: Written work reflecting or proposing the innovation of the literary-historical principle in the teaching of literature at the second level of elementary school / secondary school.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc. (16.01.2023)

První dva semináře (lingvistika) se budou konat online v MS Teams v době, kdy jsou nasazeny v rozvrhu:

 

 

Kliknutím sem se připojíte ke schůzce.<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a287d2b4801464396883546460a554d4e%40thread.tacv2/1613733507203?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22525f2ba5-4e16-4e29-b768-7a0ef9bfcffa%22%7d>

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc. (16.01.2023)

Okruhy: Principy otevřeného díla, český strukturalismus  a sémiotická analýza textu, sémiotika a obrat k znakovému pojetí nejenom textu, naratologie a obrat k vyprávění, současná situace literární teorie v pluralitě metod.

Bílek, Patr A. Hledání jazyka interpretace

Culler, Jonathan: Studie k teorii fikce

Doležel, Lubomír: Heterocosmica

Doležel, Lubomír: Identita literárního díla

Doležel, Lubomír: Occidental poetics

Eco, Umbeto: Teorie sémiotiky

Eco, Umberto: Lector in fabula

Fish, Stanley: S úctou věnuje autor

Genette, Gerard: Fikce a vyprávění

Herman, David: Přirozený jazyk vyprávění

Iser, Wolfgang: Teorie literatury. Aktuální perspektiva.

Kubíček. Hraba-Bílek: Naratologie. Strukturální analýza vyprávění

Kubíček, Tomáš:  Felic Vodiočka. Názor a metoda.

Margolin, Uri: Kognitivní věda, činná mysl a literární vyprávění

Lingvistická část: 

Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing.

Smolík, F.; Seidlová Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing.

Chejnová, P. (2015). Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte. Nová čeština doma a ve světě, vol. 2015, no. 2, 89–97. 

Chejnová, P. (2016). Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Praha: Karolinum.

Chejnová, P. (2015). How to Ask a Professor: Politeness in Czech Academic Culture. Praha: Karolinum. 

Ewald, J. D. (2016). The Inbox: Understanding and Maximizing Student Instructor E-mail. Equinox Publishing: Sheffield, UK.

Nový encyklopedický slovník češtiny (eds. Karlík – Pleskalová – Nekula, NLN 2016)

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc. (16.01.2023)

Okruhy: Principy otevřeného díla, český strukturalismus  a sémiotická analýza textu, sémiotika a obrat k znakovému pojetí nejenom textu, naratologie a obrat k vyprávění, současná situace literární teorie v pluralitě metod.

Okruhy lingvistická část: současné výzkumy v oblasti psycholingvistiky a pragmatiky ve vztahu k učitelské profesi (poruchy jazykového vývoje, dysfázie, dyslexie, pragmatická dimenze komunikace, pragmatický výzkum nových forem komunikace). 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.03.2022)

Požadavky k zápočtu (lingvistika): Student napíše recenzi (cca 2-4 strany) na jednu z novějších českých lingvistických publikací dle vlastní volby. Prosím odevzdat vytištěnou verzi do konce května 2021. Prezentace zvolené publikace v semináři včetně inspirace pro učitele.

Požadavky k zápočtu (lit. teorie):

Student si vybere jedno téma, které ho inspiruje a kterým by se chtěl zabývat. Úvod do problematiky obstará navržená on-line přednáška (níže)

Úkolem je představit co nejúplněji téma, kterému se přednáška věnuje. Připravit modelový seminář, v jehož průběhu bude téma osvětleno, zasazeno do širších souvislostí a komentováno na pozadí zvolené přednášky. Na závěr pak bude třeba navrhnout několik otázek, které jako inspirace vycházejí ze zvolené přednášky a mohou dále rozvíjet její téma.


Hranice narativu a limity naratologie (Richardson)

https://www.youtube.com/watch?v=woc3kGzMxA8


Narativní světatvorba (Herman)

https://www.youtube.com/watch?v=lzzhFYDk4Gw


Narativita a historie (White)

https://www.youtube.com/watch?v=3b0TDBvqYsU

https://www.youtube.com/watch?v=-1Y7NIZs254


Knihovna jako model kultury (Eco)

https://www.youtube.com/watch?v=TGPVJvHwXgQ

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html