SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Media Education - OPNC2C123B
Title: Mediální výchova
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Annotation -
Students will gain both practical and theoretical competence in medial education, which are applied to primary and secondary education. Basic topics: medial literacy; mass communication as institutionalized process encompassing the production; objectivity; desinformation; potential impact of media language upon audiences; representation of social reality through language; possible motives of the senders in media institutions; role of audience reception processes; social influence of the media in contemporary society; media genres; media education and textbooks.
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.01.2022)
Aim of the course - Czech

Studující:

·         získají teoretické znalosti i praktické dovednosti z oboru mediální komunikace, které umí didakticky aplikovat na oblast mediální výchovy a její výuky na ZŠ a SŠ;

·         rozvinou svoje kompetence poučeného konzumenta médií, který si je vědom úskalí mediální komunikace;

·         umí prospěšně využívat média;

·         aktivně se brání manipulacím či dezinformacím v médiích;

·         mají dostatek nástrojů pro ověřování pravdivosti informací;

·         jsou si vědomi možné ne/objektivity ve zpravodajství;

·         znají dostatek zdrojů pro témata MV, které může využít při výuce na ZŠ/SŠ.

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast na seminářích. Povolena je max. jedna absence. Seminární práce - téma dle domluvy na prvním semináři. Termín odevzdání první verze: 29. 4. 2022

Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
Literature - Czech

BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 199 s. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-858-5011-7.

BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister, 2001, 391 s. Studium. ISBN 80-859-4767-6.

CARILLOVÁ, N. - MONTT, A.: FAKE OVER. Příručka mediální gramotnosti a kritického myšlení. Brno: Host, 2023.

ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: Čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha: Leda, 2000, 258 s. ISBN 80-859-2775-6.

ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.

ECKERTOVÁ, Lenka. Hustej internet. Praha: Petr Prchal, 2014, 87 s. ISBN 978-80-87003-39-8.

GREGOR, M., VEJVODOVÁ, P.: Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!Brno: C-Press, 2018

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4.

JIRÁK, Jan. Média a násilí: přednášky a diskuse ze semináře, který uspořádaly společnost Corona a Stálá komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v rámci Mezinárodního festivalu animovaných filmů AniFest 2005 (Třeboň, 7. května 2005). Vyd. 1. Praha: Corona, 2005, 72 s. ISBN 80-903-3635-3.

MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 2., rev. vyd., V Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 2011, 399 s. Strategie. ISBN 978-80-204-2409-9.

MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-717-8200-9

MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 978-80-7367-315-4.

STRACHOTA a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019

ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999, 157 s. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 80-718-4711-9.

https://www.deti-a-media.cz/

https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/

http://svetmedii.info/

https://zvolsi.info/

https://manipulatori.cz/

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (08.08.2024)
Syllabus - Czech

 

Témata seminářů:

1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím.

2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní.

3. Fake news, dezinformační weby.

4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy.

5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů.

6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita.

7. Youtube a jeho vliv na děti.

8. Verbální a neverbální násilí v médiích.

9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu.

10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.

 

Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
Entry requirements - Czech

Studující:

·         uvede odborné argumenty obhajující mediální vzdělávání jako jednu z modernizačních tendencí ve výuce; obhájí důležitost mediální výchovy ve výuce;

·         definuje mediální gramotnost podle různých přístupů a uvede její složky;

·         uvede příklady aktivního přístupu k médiím;

·         uvede příklady vlivu médií na život lidí;

·         popíše principy bezpečného vyhledávání informací v médiích; využívá nástroje pro ověřování pravdivosti informací; ověří danou informaci;

·         popíše principy manipulace v médiích, uvede její příklady (své tvrzení obhájí), umí ji rozpoznat (své rozhodnutí obhájí) a charakterizuje základní prvky obrany proti ní;

·         vysvětlí, co je to dezinformace, uvede, které vhodné materiály či elektronické zdroje by při výuce tohoto tématu v rámci mediální výchovy používali;

·         odliší dezinformaci od misinformace; popíše principy dezinformačních webů, několik dezinformačních webů vyjmenuje a své tvrzení obhájí; vysvětlí pojem propaganda a uvede příklady propagandy z historie i současnosti, své tvrzení obhájí;

·         vyjmenuje různé druhy reklamy podle cíle a propagované skutečnosti, uvede příklady a své tvrzení obhájí;

·         vyjmenuje alespoň deset osvědčených persvazivních prostředků užívaných v reklamě (jazykových i nejazykových), uvede příklady a své tvrzení obhájí; popíše proces tvorby reklamního komunikátu;

·         vysvětlí, co je to „product placement“, „guerilla marketing“ a uvede příklady;

·         uvede několik příkladů platné legislativy (konkrétních principů), kterou se řídí reklama;  uvede několik položek z etického kodexu rady pro reklamu;

·         uvede příklad reklamy, která neodpovídá platné legislativě či etickému kodexu rady pro reklamu; své tvrzení obhájí; uvede příklad skryté reklamy;

·         porovná a charakterizuje různé druhy zpravodajství, své tvrzení obhájí;

·         vyjmenujte alespoň 5 faktorů důležitých pro výběr zpráv (zpravodajských hodnot);

·         vysvětlí a popíše prostředky neobjektivity ve zpravodajství; vysvětlí a popíše základní principy dosahování co nejvyšší míry objektivity ve zpravodajství (a jejich případná rizika); popíše rysy kvalitního zpravodajství; porovná ukázky kvalitního a nekvalitního zpravodajství a uvede odborné argumenty;

·         vysvětlí pojem „infotainment“ a uvede příklad; rozpozná infotainment v ukázce zpravodajství; vysvětlí pojem „agenda setting“;

·         uvede příklady vlivu sociálních sítí na děti a mládež, svá tvrzení opře o odborné argumenty; vysvětlí, jak na sociálních sítích fungují algoritmy a co je jejich důsledkem; popíše příklady skryté reklamy na sociálních sítích;

·         uvede příklad verbálního a neverbálního násilí v médiích; vysvětlí pojem kyber-šikana a charakterizuje možné obranné principy proti ní;

·         popíše jazykové prostředky typické pro elektronickou komunikaci a charakterizuje její specifika; vysvětlí principy bezpečné komunikace na internetu;

·         uvede příklady etických kodexů v médiích, vysvětlí a obhájí jejich důležitost;

·         popíše žánr reality show, vysvětlí jeho prostředky a popíše vliv na recipienta;

·         uvede příklady využití témat mediální výchovy v učebnicích českého jazyka; uvede příklady různých zdrojů/materiálů/učebnic MV, které lze při výuce MV využít;

·         vysvětlí rozdíly mezi jednotlivými médii, uvede příklady různého vlastnictví médií a charakterizuje rozdíly; obhájí důležitost existence veřejnoprávních médií;

·         analyzuje mediální text z hlediska stylistického, obrazového, mediálně-teoretického;

·         popíše principy tvorby mediálního textu v různých médiích;

·         vysvětlí přínos projektu tvorby vlastního časopisu na ZŠ/SŠ;

·         veškeré výše zmíněné body vztáhne ke svému studiu a ke své budoucí učitelské profesi; připraví aktivitu s danou tematikou pro žáky na ZŠ/SŠ.

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html