SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Geology and Geology Teaching - OPNB4B041A
Title: Geologie a výuka geologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 35 (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Annotation -
The seminar is focused on an interactive presentation of selected topics from various areas of geology with an overlap into related disciplines (e.g. paleontology, stratigraphy). Students will be introduced to topics supplementing the basic lecture on general geology and stratigraphy, especially current trends and news in earth sciences, which are related to new views on the evolution and paleoecology of selected groups of organisms, paleoclimatology. The aim of the course is to expand and deepen, in particular, cross-sectional knowledge in geology, to become familiar with other ways of presenting certain selected topics from geology in an unconventional and attractive way during teaching. During the seminars, the geology curriculum in RVP ZV and RVP G and the possibility of its inclusion in SVP, methods and forms of teaching geology (frontal teaching, BOV, excursion activities), the use of textbooks and information resources for teaching geology, the inclusion of aids and working with them will be discussed in the teaching of geology and, last but not least, about the overall (comprehensive) preparation of teachers for teaching earth sciences. Thematic areas: Geology in cuticular documents for primary and secondary schools – RVP ZV and RVP G, textbooks for teaching geology at primary and secondary schools, organizational forms and teaching methods suitable for teaching geology at primary and secondary schools, material and other teaching aids for teaching geology at Primary and secondary schools, excursions and practical exercises in the teaching of geology in primary and secondary schools, problems and key topics in the teaching of geology in primary and secondary schools - the origin and structure of the Earth; minerals, chemical and physical properties of minerals, mineralogical system, rocks, classification (igneous, sedimentary and metamorphic), rock cycle; internal geological processes (TDT, crustal deformation, folding, volcanic activity, seismicity, metamorphism); external geological processes (weathering, geological activity of water /groundwater, rivers, lakes, glaciers, sea/, wind, gravity and man); soil; development of the Earth's crust and organisms on Earth (Precambrian, Protozoan, Mesozoic, Tertiary and Quaternary); climate and weather in relation to life.
Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
Aim of the course - Czech

Studující získal didaktickou znalost obsahu v oboru geologie, která je nezbytná pro realizaci výuky neživé přírody a geologie na základní a střední škole.

Studující:

  • se orientuje ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z neživé přírody/geologie,
  • implementuje Obecného kompetenčního rámce na úrovni absolventa/absolventky učitelství do výuky neživé přírody a geologie,
  • orientuje se v nabídce učebnic přírodopisu, resp. geologie dostupných v ČR,
  • zná klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ s ohledem na možnosti školní praxe a kurikulární dokumenty,
  • je schopen komplexně naplánovat a realizovat výuku na klíčová téma neživé přírody/geologie pro cílovou skupinu žáků na ZŠ a SŠ.

Podrobně viz položka Výstupy učení.

Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (4 kredity) a je stanovena na 112 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./týden u přednášek a 90 min./14 dní u cvičení pro studenty prezenční formy a 630 min./semestr pro studenty kombinované formy. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 20 min., resp. 60 min., časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (18 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (10 hodin) a časem na přípravu na zápočet a zkoušku v rámci plnění předmětu (8 a 20 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" či rekonstrukci budovy M. Rettigové by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování. Platí pro studenty prezenční i kombinované formy.

_____________________________________________________

MS Team pro prezenční studenty:

PEDF - Geologie a výuka geologie (PS) | Obecné | Microsoft Teams

MS Teams pro kmbinované studenty:

PEDF - Geologie a výuka geologie (KS) | Obecné | Microsoft Teams

Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.02.2025)
Course completion requirements - Czech

Zk (prezenční studium) / Kz (kombinované studium) - aktivní účast na seminářích, prezentace pracovní verze přípravy na výuku zvoleného tematického celku, odevzdání finální verze autorského portfolia, které vychází z řešení všech zadaných průběžných úkolů.

Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literature - Czech

Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha: SPN.

Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN.

Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha: SPN.

Bořkovec M. (Ed.) (2023): Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, Praha: MŠMT, 82 pp. Dostupné z: https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf

Čížek, F. et al. (1978): Úvod do speciálních didaktik přírodovědných předmětů.

[skripta PřF UK] Praha: SPN. http://enviregion.pf.ujep.cz/exkurze/ucitele/data/metodika.pdf

Jančaříková, K., Brůnová, L., Hlaváčová, L., Kroufek, R., Svobodová, S., Vojíř, K., Hejnová, E., Králík, J., Medová, J. (2022): Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova.

Janoušková, S., Žák, V., Rusek, M. (2019): Koncept přírodovědné gramotnosti v České republice: analýza a porovnání. Studia paedagogica, 24(3), 93-109.

Kočárek, E. (1978): Základy didaktiky geologie 1. Praha: SPN.

Kočárka, E., Pavlíčka, V. (1990): Úvod do všeobecné didaktiky geologie. České Budějovice: Pedagogická fakulta České Budějovice.

Maňák, J. (2011): Aktivizující výukové metody. Dostupný z WWW: https://clanky.rvp.cz/clanek/14483/AKTIVIZUJICI-VYUKOVE-METODY.html

Nezvalová, D. (2003): Pedagogické kompetence, standardy a kvalita v pregraduální přípravě učitele. Pedagogická orientace, 4, 11–19.

Pauk, F., Bican, J. (1978): Praktická cvičení z mineralogie a petrologie. Praha: SPN.

Pauk, F., Bouček, B. (1975): Praktická cvičení z geologie. Příručka pro studium přírodopisu na pedagogických fakultách. Praha: SPN.

Pauk, F. et al. (1979): Didaktika geologických věd. Praha: SPN.

Turanová, L., Bizubová, M. (2002): Didaktika geológie 3. Didaktika praktických cvičení z geologie. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava.

Turanová, L. (2000): Didaktika geológie 1. Všeobecná didaktika geológie. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava.

Turanová, L. (2004): Didaktika geológie 2. Špeciálna didaktika geológie. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava.

Ziegler, V. (ed.). (2000): Modernizace výuky biologie a geologie. Praha: PedF UK, 2000.

Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (27.08.2024)
Syllabus - Czech

Obsah kurzu:

1. Geologie v kurikulárních dokumentech pro ZŠ a SŠ, RVP ZV a RVP G – struktura a konkretizace náplně rámcových vzdělávacích programů pro výuku geologie, resp. prvouky, přírodovědy, přírodopisu v podmínkách ZŠ a SŠ (vzdělávací oblasti, tematické okruhy a vzdělávací obory, průřezová témata); ŠVP a výuka geologie včetně stanovování očekávaných výstupů na ZŠ a SŠ (obsah a struktura předmětu geologie, kritická místa geologického kurikula. Didaktické zásady a trendy, příprava na výuku, organizační formy a metody výuky a hodnocení, didaktické prostředky – v rozsahu učiva Didaktiky biologie I, resp. ve smyslu Obecného kompetenční rámce absolventa/absolventky učitelství.

2. Implementace Obecného kompetenčního rámce absolventa/absolventky učitelství do výuky neživé přírody a geologie – struktura a konkrétní příklady, jak se daná kompetence projevuje ve výuce neživé přírody, resp. geologie na úrovní Absolvent/ka učitelství, popř. začínající učitel/ka. Učebnice pro výuku neživé přírody/geologie na ZŠ a SŠ – kritéria hodnocení učebnic, přehled učebnic pro ZŠ a SŠ (nakladatelství Fraus, Prodos, Fortuna, ČGS, NNS, SPN, Scientia, Taktik) – realizace Úkolu 5, zadání Úkolu 6 a 7.

3.-4. Problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ specifikace problémů, rozsahu učiva a návody na konkrétní simplifikované a didaktizované výstupy: a) vznik a stavba planety Země; b) mineralogie a krystalografie, vlastnosti a poznávání minerálů; c) petrologie, horniny, horninový cyklus, poznávání hornin; d) endogenní geologie (TDT, Wilsnův cyklus, orogeneze, vrásnění vs. lokace, poruchy a deformace zemské kůry); e) exogenní geologie – zvětrávání geologická činnost gravitace, vody (řeky, moře, jezera, krasové jevy), větru, člověka; f) historická geologie a evoluce (evoluce, prekambrium, prvohory, druhohory, třetihory a čtvrtohory), aspekty paleontologie, paleoekologie a paleoklimatologie; g) regionální geologie ČR. – konzultace Úkolu 6.

5.-7. Prezentace a konzultace pracovních verzí konkrétní „výuky“ zvolených geologických tematických celků na ZŠ a SŠ – realizace Úkol 7.

Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
Learning resources - Czech

Studijní opory

Studijní opory jsou volně k dispozici po přihlášení do MS Teams a jsou totožné pro studenty prezenční i kombinované formy.

_____________________________________________________

MS Team pro prezenční studenty:

PEDF - Geologie a výuka geologie (PS) | Obecné | Microsoft Teams

MS Teams pro kmbinované studenty:

PEDF - Geologie a výuka geologie (KS) | Obecné | Microsoft Teams

Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Obsah kurzu:

1. Geologie v kurikulárních dokumentech pro ZŠ a SŠ, RVP ZV a RVP G, ŠVP a výuka geologie včetně stanovování očekávaných výstupů na ZŠ a SŠ.

Výstupy učení: student se orientuje v systému kurikulárních dokumentů ČR s ohledem na výuku neživé přírody a geologie, student je schopen diskutovat výhody a nevýhody různého pojetí výuky neživé přírody a geologie, student identifikuje souvislosti mezi poznatky z didaktiky biologie (didaktické zásady a trendy, příprava na výuku, metody a formy výuky a hodnocení, didaktické prostředky) a požadavky definovanými v Obecném kompetenčním rámci absolventa/absolventky učitelství. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a 2.1.

2. Implementace Obecného kompetenčního rámce absolventa/absolventky učitelství do výuky neživé přírody a geologie, učebnice pro výuku neživé přírody/geologie na ZŠ a SŠ.

Výstupy učení: Student uvede příklady konkrétní aplikace jednotlivých kompetencí dle Obecného kompetenčního rámce absolventa/absolventky učitelství do výuky neživé přírody, resp. geologie na úrovní absolvent/ka učitelství a začínající učitel/ka. Student zná klíčová kritéria pro hodnocení učebnic a umí je aplikovat na příkladu učebnic pro výuku neživé přírody a geologie. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1 a 1.2.

3.-4. Problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ.

Výstupy učení: Student se dostatečně orientuje v oborovém (geologickém) základu a je schopen vysvětlit základní geologické jevy a procesy v souvislostech. Student diskutuje obsah a rozsah požadovaného učiva neživé přírody a geologie, navrhuje různé výukové metody a formy vhodné pro výuku jednotlivých geologických témat na ZŠ a SŠ (didaktická transformace). Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2, 2.1 a 6.2.

5.-7. Prezentace a konzultace pracovních verzí konkrétní „výuky“ zvolených geologických tematických celků na ZŠ a SŠ.

Výstupy učení: Student sestaví modelovou přípravu učitele na vyučovací hodinu. Student formuluje cíle vyučovací hodiny a na jejich základě volí vhodné výukové metody a formy. Student navrhne adekvátní způsoby hodnocení výsledků učení. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.2, 2.1, 2.3, 2.5, 3.2, 4.1, 4.3 a 6.2.

Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (27.08.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html