SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Practical Course Of Techniques Used In Teaching - OPNB4B032A
Title: Praktické poznávání přírody
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 34 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Annotation -
The aim of this subject is to prepare students - future teachers of Natural history and Biology - for the preparation and management of practical forms of teaching of these subjects. During the course, students will learn the methodology of collection, conservation and cultivation of natural resources and try out the making of a range of preparation of teaching aids using them. They will improve their work in laboratory as well in the field and learn to set up and maintain biological school collections. They will also become familiar with the principles of safe operating in a school laboratory, preparing and conducting practical exercises and field trips. During the course, students will create their own collection of permanent microscopic slides and other facilitations, which they can use during their career as a teacher. Protocols from laboratory exercises will later serve as a kind of "personal cookbook" for the implementation of practical tasks.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • znají základní typy přírodnin využitelné ve výuce přírodopisu a biologie
  • ovládají techniky potřebné k získání a následnému zpracování těchto přírodnin pro potřeby výuky
  • realizují zpracování přírodnin do podoby trvalých preparátů různých typů
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Descriptors - Czech

Studijní zátěž je rozložena takto:

- 24 hodin přímé prezenční výuky

- 20 hodin nepřímé výuky pro opatřování potřebných pomůcek, a na sběr a přípravu přírodnin

- 29 hodin nepřímé výuky (studium literatury, práce se studijními materiály a příprava na KZ) na zpracování "kuchařky" (viz zakončení předmětu)

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech

- aktivní účast na cvičeních. V akademickém roce 2024/2025 na šesti z osmi (6/8)

- aktivní participace na plnění zadaných úkolů v pracovních dvojicích (pracovních skupinách)

- přinášení pomůcek, přírodnin včetně živých objektů a dalšího materiálu dle zadání vyučující (seznam pomůcek na každou lekci bude zveřejněn na lekci předchozí)

- odevzdání „kuchařky“: soupisky všech úloh, které byly prováděny na navštívených cvičeních, s detailně popsaným pracovním postupem a ilustrativními fotografiemi (jedná se o soupisku pouze těch úloh, které si student skutečně v daném semestru vyzkoušel přímo při výuce)

Dead-line pro odevzdání kuchařky je pátek 31. ledna 2025; po předchozí dohodě s vedoucí předmětu může být prodloužen do 14. února 2025.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

ALTMANN Antonín (1975). Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. 3. uprav. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Knižnice metodické literatury pro učitele.

BUCHAR Jan (1993). Práce ze zoologie: určeno posluch. přírodovědecké fakulty. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-7066-711-8.

HABROVÁ Věra (1990). Mikroskopická technika. 1. vyd. Praha: SPN. ISBN 978-80-7066-149-9.

HANEL Lubomír (2001): Akvaristika. Biologie a chov vodních živočichů. I. Obecná část. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

HANEL Lubomír (2004): Akvaristika. Biologie a chov vodních živočichů. II. Speciální část. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

KŘÍSA B., PRÁŠIL K. a kol. (1994): Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

KREMER Bruno P. (2013). Mikroskop zcela jednoduše: preparace, barvení i digitální mikrofotografie krok za krokem. 1. vyd. Praha: Aventinum. Fotografické atlasy. ISBN 978-80-7151-372-8.

LIŠKOVÁ Eva (2010). Biologická školní technika: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-449-5.

MOUREK Jan a LIŠKOVÁ Eva (2010). Biologické sbírky - metody sběru, preparace a uchovávání: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-450-1.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

- aktivní účast na cvičeních. V akademickém roce 2024/2025 na šesti z osmi (6/8)

- aktivní participace na plnění zadaných úkolů v pracovních dvojicích (v pracovních skupinách)

- přinášení pomůcek, přírodnin a dalšího materiálu dle zadání vyučující (seznam pomůcek na každou lekci bude zveřejněn na lekci předchozí)

- odevzdání „kuchařky“: soupisky všech úloh, které byly prováděny na navštívených cvičeních, s detailně popsaným pracovním postupem a ilustrativními fotografiemi (jedná se o soupisku pouze těch úloh, které si student skutečně v daném semestru vyzkoušel přímo při výuce)

Dead-line pro odevzdání kuchařky je 31. ledna 2025; po předchozí dohodě s vedoucí předmětu lze prodloužit do 14. února 2025.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

Pozornost bude věnována především těmto okruhům témat:


· mikroskopování a optika ve výuce
· metody tvorby trvalých mikroskopických preparátů, praktické použití různých typů médií
· sběr, preparace a didaktická práce s rostlinným materiálem
· sběr, kultivace a didaktická práce s prvoky
· sběr, preparace a didaktická práce s bezobratlými

· provedení laboratorních cvičení zaměřených na fyziologii člověka

· provedení laboratorních cvičení zaměřených na vybrané kapitoly fyziologie rostlin

· zpracování osteologického materiálu

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning resources - Czech

Posluchačům kurzu jsou k dispozici výukové prezentace používané při přednáškách, uložené v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7821) a na google -disku. Vstupní údaje budou sděleny ústně na první přednášce; google-disk je k disposici na tomto odkazu: https://drive.google.com/drive/folders/1QaY_I8WYy9Mtrk2VAtGKfzyaZ7W7Gocw?usp=sharing

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • znají základní typy přírodnin využitelné ve výuce přírodopisu a biologie
  • ovládají techniky a znají základní pomůcky potřebné k získání přírodnin pro potřeby výuky
  • znají a ovládají techniky potřebné ke konzervaci různých typů přírodnin
  • realizují zpracování přírodnin do podoby trvalých preparátů různých typů
  • ovládají techniky získání a kultivace vybraných kultur prvoků

 

  • znají praktické využití přírodnin ve výuce přírodopisu a biologie
  • realizují využití přírodnin ve vlastní výuce
  • znají a rozumí metodám bezpečné práce v biologické laboratoři a realizují je ve vlastní výuce

 

  • ovládají základy mikroskopické techniky
  • realizují práci s binokulární lupou a mikroskopem
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html