Zoology and Teaching Zoology - OPNB4B031A
Title: Zoologie a výuka zoologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 30 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Teacher(s): prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -
The course is focused on the interactive presentation of selected topics of zoology and with an overlap into related disciplines (ecoloy, ethology, environmentalistics). Students will be acquainted with current trends and innovations in zoology, which are related to new views on evolution, taxonomy, nomenclature, but also the use and ecology of species and new interactions between humans and animals. The aim of the course is to expand and deepen especially cross-sectional knowledge in zoology as well as to get acquainted with other ways of presenting certain selected topics from zoology in a non-traditional and attractive way. During the seminars, the curriculum of zoology, methods and forms of teaching zoology (outdoor and indoor activities), the use of textbooks and information resources for teaching zoology, the inclusion of tools and work with them in teaching zoology and last but not least the overall (comprehensive) teacher training will be discussed. for teaching zoology. Students will get acquainted with activating approaches to teaching biology and with possible strategies to increase students' interest in this subject.
Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (24.08.2022)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • používá základní didaktickou a zoologickou terminologii k popisu výukové situace,
  • dokáže vysvětlit způsob a podmínky realizace vybraných výukových  strategií (forem a metod),
  • uvede odborné důvody k jejich používání.
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Descriptors - Czech

Přímá výuka bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací a následných diskusí.  

V případě zavedení nepřímé výuky půjde o  samostudium studijních opor (5 hodin za semestr) a splnění zadaných úkolů (35 hodin za semestr, vypracování esejí na zadané téma, e-learning, navržení projektové výuky na zadané téma aj.)

 

Celková časová zátěž studenta 106,0
Odpovídající množství kreditů 4
Přidělené kredity 4
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 2
Cvičení: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 35 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (09.09.2022)
Course completion requirements - Czech

K úspěšnému zakončení předmětu je potřebné předložit písemnou esej na zadané téma (4-6 stran normovaného textu), případně powerpointovou prezentaci (15-20 slidů). Témata k výběru budou předložena na začátku výuky (student může navrhnout i vlastní téma ke zpracování eseje). Eseje budou zaslány vyučujícímu do stanoveného termínu. V průběhu výuky budou studentům zadávány dílčí úkoly, vztahující se k jednotlivým tématům.

Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (16.09.2024)
Literature - Czech

Andreska J., Hanel L. (2009): Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Skriptum. Karolinum, Praha.

Atmann, A. (1971): Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha : SPN.

Altmann, A. (1975): Metody a zásady ve výuce biologii. Praha :SPN.

Altmann, A. (1971): Pomůcky pro výuku biologie. Praha : SPN.

Braniš, M. (2010): Základy ekologie. Univerzita Palackého Olomouc. Olomouc

Matěnová V., (1998): Formy a metody terénní práce ve výuce zoologie obratlovců na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích. In: Uhrín V. a kol. (eds.),: Biologické dni. Zborník referátov z medzinárodnej vedeckej konferencie, 2.-4.9.1998, Nitra, Fakulta prírodných vied UKF v Nitre, s. 239-240.

Heráň, I. (1982): Díváme se na zvířata. Panorama, Praha.

Kudrna a kol. 1988: Biosféra a lidstvo. Academia Praha, 532 str.

Lorenz K. (1993): Základy etologie. Academia Praha

Storch, Mihulka: Úvod do současné ekologie. Portál s. r. o. Praha. 2000. 156 s..

Veselovský, Z. (1992): Chováme se jako zvířata . Panorama Praha

Veselovský Z. (2005): Etologie. Biologie chování zvířat. Academia Praha

Vilímová J. 2016: Fylogeneze a vzájemné vztahy určují nejpřirozenější systém živočichů. Živa, 3: LVI-LIX.

Vilímová J. 2016: Zajímavé změny v chápání fylogeneze a systému živočichů. Živa 3: 125-128.

Wilson E.O.: Rozmanitost života. Nakladatelství Lidové noviny.1992.

Zlatník A. a kol.: Základy ekologie. SZN Praha, 1973.

 

Časopisy Živa, Vesmír, Ochrana přírody, Nika, Biologie-chemie-zeměpis

Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Teaching methods - Czech

Přednášky s využitím powerpointových prezentací a videosekvencí

Přímá výuka

• Laboratorní aktivita zaměřená na určování bezobratlých s pomocí různých určovacích pomůcek

• Exkurzní aktivita zaměřená na určování bezobratlých a obratlovců  v terénu

• Popište postup založení školního terária či akvária k chovu a náměty pozorování vybraného druhu

Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

1/ Bionika - inspirace přírodou, průřezové téma, využití ve výuce

2/ Člověk a ryby - příklad průřezového tématu, využití ve výuce

3/ Determinace taxonů živočichů (hmyzu), obrazový určovací klíč, práce s odbornou literaturou, využití ve výuce  

4/ Forenzní entomologie jako příklad praktického využití zoologie, využití ve výuce

5/ Jedovaté rostliny a živočichové - příklad průřezového tématu, využií ve výuce

6/ Příklad projektové výuky - maternální péče kněze mateřského, využití ve výuce

7/ Příklady způsobů výuky zoologie, využití netradičních  aktivizujících metod  

8/ Využití školního akvária či terária ve výuce

9/ Zoologické exkurze a jejich využití ve výuce

10/ Využití přírodovědného filmu ve výuce

11/ Vybrané kapitoly z ekologie a environmentalistiky a jejich výuka

12/ Vybrané kapitoly z etologie a jejich výuka  

Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Learning resources - Czech

Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace v prostředí Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7831

• Doporučená literatura a prezentace

• Úkol: Připravte písemně konkrétní návrh průběhu jednodenní hydrobiologické vycházky na vybranou lokalitu

• Úkol: Dohledejte na internetu další příklady skupin živočichů využitelných v bionice

• Úkol: Uveďte tři příklady témat dobře využitelných  v projektovém vyučování, zdůvodněte proč

• Úkol: Vyhledejte na internetu nabídku edukativních her pro žáky a vyberte ty, které považujete za nejvhodnější 

• Úkol: Vypracujte v powerpointu poznávací test (s pomocí barevných fotografií na internetu) zaměřený na jedovaté rostliny a živočichy a jejich potenciální záměny

• Úkol: Připravte 3 příklady na využití Vennových diagramů v zoologii

• Úkol: Uveďte výhody a nevýhody  induktivní a deduktivní výuky v zoologii

Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

• dokáže vysvětlit specifika výuky zoologie.

• dokáže vysvětlit využití zoologie v průřezových tématech (např. bionice či forenzní entomologii)

• dokáže prezentovat konkrétní příklad projektové výuky se zoologickou tématikou

• vysvětlí rozdíl (výhody  a nevýhody) mezi výukou ve škole a na exkurzích

• zdůvodní význam poznávání přírodnin ve výuce biologie (zoologie), uvede příklady  určovacích pomůcek

• uvede konkrétní možnosti využití  chovů bezobratlých a obratlovců ve školních  teráriích a akváriích ve školní výuce, uvede modelové (příkladové druhy) a příklady možností pozorování a experimentů s nimi

• představí různé výukové  a vzdělávací pomůcky v zoologii a možnosti jejich využití

Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (12.09.2024)