The aim of the so-called video club is to develop the pedagogical content knowledge of student teachers through the analysis of video recordings of English language teaching. The emphasis is on the development of students' professional vision, i.e. the ability to identify significant moments in teaching (noticing) and interpret them with the support of experience and didactic knowledge (knowledge-based reasoning).
If the situation permits, the teaching will be attended by a cooperating experienced teacher from practice, whose recordings will be the main subject of our analyses and whose insight will therefore allow us to see the observed lessons in a deeper context.
The video club is organised in the form of blended learning, combining home preparation and face-to-face meetings. The homework consists of watching selected video clips of the lessons as instructed and preparing for discussion through written reflections on the video clips. The sessions then include discussions of the given lessons and elicitation of relevant didactic theories. The course thus effectively connects the practical and theoretical level of ELT methodology, as theory is elicited from practical examples, and further generalised.
Alternative completion of the study subject:
The subject is an extension of ELT methodology study subjects. The aim of this course is therefore to further develop the students' professional vision through the analysis of video recordings of English language teaching in primary and mainly in lower as well as upper secondary schools through the design, implementation and evaluation of own reflective instruments. Students in groups will develop a 'Video Study' project - i.e. plan a video recording of a lesson taught by a teacher of own choice. The project work will include collection of relevant field data, the educational context of the recording, i.e. lesson planning, reflection on the teacher's teaching, to the broader context of the video recording (the teacher's philosophy and approach to foreign language teaching or education in general, the school environment, etc.). Based on the video study, an analysis and evaluation of the lesson will be made and the course will end with presentations of the projects.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
Cílem tzv. videoklubu je rozvíjet didaktickou znalost obsahu studentů učitelství prostřednictvím analýzy videozáznamů výuky anglického jazyka. Důraz je kladen na rozvoj profesního vidění studentů, tj. schopnosti identifikovat ve výuce významné momenty (noticing) a interpretovat je s oporou o zkušenosti a oborově didaktické znalosti (knowledge-based reasoning).
Dovolí-li situace, bude se výuky účastnit spolupracující zkušená vyučující z praxe, jejíž nahrávky budou především předmětem našich analýz a její vhled nám tudíž umožní nahlédnout viděné v hlubších souvislostech.
Videoklub je organizován formou tzv. blended learning a kombinuje tak domácí přípravu a prezenční setkávání. Domácí práce sestává ze zhlédnutí vybraných videozáznamů výuky dle pokynů a příprava na diskusi prostřednictvím písemné reflexe daných videozáznamů. V rámci setkání pak probíhají diskuse dané výuky a elicitace relevantních oborově didaktických teorií a východisek. Studijní předmět tak efektivně propojuje praktickou a teoretickou přípravu učitelů AJ, jelikož teorie je elicitována z praktických ukázek výuky a následně zobecňována.
Alternativní plnění studijního předmětu:
Předmět je nadstavbou souboru didaktických předmětů. Cílem tohoto předmětu je tudíž dále rozvíjet profesní vidění studentů prostřednictvím analýzy videonahrávek výuky anglického jazyka na 2. stupni ZŠ a SŠ a prostřednictvím tvorby, používání a hodnocení svých vlastních reflektivních nástrojů. V rámci předmětu bude dle aktuálních možností probíhat skupinové zpracování projektu „Videostudie“ – tj. plánování a realizace pořízení videonahrávky vyučovací hodiny vybrané učitelky/vybraného učitele. Součástí projektové práce bude prostřednictvím sběru dat v terénu zachycení edukačního kontextu nahrávky od plánování, reflexe výuky učitelky/učitele, až po širší kontext videonahrávky (filosofii a přístup učitelky/učitele k výuce cizího jazyka či vzdělávání obecně, prostředí školy atd.). Na základě videostudie bude zpracována analýza a hodnocení vyučovací hodiny a předmět bude zakončen prezentací realizovaných projektů.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
Descriptors -
Study materials 10 hours Tasks during the semester 25 hours Final credit peparation 5 hours
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
Práce se studijními materiály 10 hodin Plnění průběžných úkolů 25 hodin Příprava na zápočet 5 hodin
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
Course completion requirements -
Fulfillment of the tasks assigned during the semester , i.e. observation of video recordings, written reflections on each observed lesson, and active participation in seminar sessions devoted to the discussions of video recordings based on the written reflection.
Alternatively: video study described in the annotation of this course.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
Průběžné plnění ukolů zadaných v průběhus emestru, tj. pozorování videozáznamů výuky, písemné reflexe ke každé pozorované výuce a aktivní účast na seminárních sezeních založených na diskusích videozáznamů výuky s oporou o vlastní písemnou reglexi.
Alternativně: zpracování videostude popsané v anotaci tohoto předmětu.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
Literature -
Janík, T., & Minaříková, E. et al. (2011). Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska, aplikace, výzkum.Brno: Paido.
Uličná, K., & Žďárek, K. (2017). Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka: videopřípady. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Literature of own choice according to the content of own individual written reflections.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
Janík, T., & Minaříková, E. et al. (2011). Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska, aplikace, výzkum.Brno: Paido.
Uličná, K., & Žďárek, K. (2017). Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka: videopřípady. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Relevantní literatura dle zaměření vlastních písemných reflexí.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2023)