The study subject aims at approaches and methods of English language teaching. Based on the linguistic as well as psychological foundations, students are introduced to the historical development of foreign language teaching and learning, including the main changes in the teaching and learning processes and aims. At the end of the course, students will be able to evaluate the relevance of selected approaches and methods in relation to stated aims in order to plan lessons effectively.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
Studijní předmět je věnován přístupům a metodám ve výuce anglického jazyka. Na základě psychologických a lingvistických východisek jsou studenti seznámeni s historickým vývojem v této oblasti, a to včetně proměny procesů a cílů cizojazyčné výuky. Studenti se podrobně seznámí s přístupy a metodami, které jsou relevantní pro výuku anglického jazyka zejména na druhém stupni základní školy a střední škole. Prostřednictvím praktických ukázek a jejich reflexí s oporou o teorii budeme hledat odpovědi na otázky, jaký přínos mají všechny tyto metody a přístupy pro naši současnou praxi a za jakým účelem je vhodné kterou metodu aplikovat.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Descriptors -
literature study (12 hours), study materials (25 hours), required tasks (30 hours), exam preparation (20 hours)
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
samostudium literatury (12 hodin), práce se studijními materiály (25 hodin), plnění průběžných úkolů (30 hodin), příprava na zkoušku a zkouška (20 hodin)
Last update: Chalupský Petr, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2022)
Course completion requirements -
1. Attendance (no more than two missed classes), active participation, attendance at the SWOP-SHOP
2. Designed and during the teaching practice piloted activities (GTM-DM-ALM-TPR) + their possible “evaluation”/AAA
3. Required reading:
· A list of relevant key words associated with each method/approach
· creating an observation sheet for each method/approach based on the required reading
4. Micro-teaching (15 min, individually OR in pairs): a
· a demonstration of what one of the methods/approaches looks like in practice (the best of the method, its ispiration), aimed at lower or upper secondary school learners (communicative competence A2-B1
· send me your lesson plan two days before your teaching via e-mail
Your micro-teaching will demonstrate the selected method. An excellent presentation involves correct use of English, meeting the principles and using the techniques that are typical for the particular method/approach, and it is original.
5. Portfolio, own Eclectic approach/method, time-line (commented)
Your portfolio will contain:
- your micro-teaching preparation (lesson plan, materials)
- your micro-teaching self-reflection based on theory, practical experience and the feedback you have gained from your colleagues‘ observation sheets
- your activities piloted during the teaching practice + their evaluation/reflection (AAA)
+
- a list of keywords associated with each method/approach
- completed observation sheets for each method/approach
Each observation sheet reflects the theory of the studied method/approach. No important features are omitted. The observation sheet should help you understand the experience you will have in class; to connect each part of your colleague’s presentation to theory and proper terminology.
At least three different approaches to observation sheet design are employed.
+
- Own Eclectic Approach
- Original time-line capturing the development of ELT foundations, methods/approaches and aims (commented)
6. An oral interview (in pairs)
The oral interview: An excellent performance demonstrates your knowledge of all of the discussed methods and approaches, your understanding of their similarities and differences, your ability to compare and contrast their various aspects, basic knowledge of their history, understanding their connection to theories of language and theories of learning, understanding of what influence they have had on current language teaching, and an awareness of what influence they have on you as a future English teacher. While your colleague is talking, you listen carefully, you may make notes, and afterwards you will ask questions that are theoretically in accord with the method/approach and that will address its unmentioned aspects.
3 attempts
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (12.02.2025)
1. Docházka (ne více než dvě zameškané hodiny), aktivní účast, účast na SWOP-SHOPu.
2. Navržené a během pedagogické praxe pilotované aktivity (GTM-DM-ALM-TPR, resp. metody a přístupy probrané do konátní praxe) + jejich případné "hodnocení"/AAA
3. Povinná četba:
- Seznam relevantních klíčových slov spojených s jednotlivými metodami/přístupy.
- Vytvoření pozorovacího archu pro každou metodu/přístup na základě povinné četby.
4. Microteaching (15 min, individuálně NEBO ve dvojicích): a
- ukázka toho, jak vypadá jedna z metod/přístupů v praxi (to nejlepší z metody, její inspirace), zaměřená na žáky nižšího nebo vyššího stupně gymnázia (komunikační kompetence A2-B1
- Zašlete mi svou přípravu na MT dva dny před výukou e-mailem.
Váš micro-teaching bude demonstrovat zvolenou metodu. Výborná prezentace zahrnuje správné používání angličtiny, splňuje zásady a používá techniky, které jsou pro danou metodu/přístup typické, a je originální.
5. Portfolio, vlastní eklektický přístup/metoda, časová osa (komentovaná)
Vaše portfolio bude obsahovat:
- vaši přípravu na micro-teaching (plán hodiny, materiály)
- vaši sebereflexi micro-teaching-u založenou na teorii, praktických zkušenostech a zpětné vazbě, kterou jste získali z pozorovacích listů vašich kolegů.
- vaše aktivity pilotované během pedagogické praxe + jejich hodnocení/reflexi (AAA)
+
- seznam klíčových slov spojených s jednotlivými metodami/postupy
- vyplněné pozorovací archy pro každou metodu/přístup
Každý pozorovací arch odráží teorii studované metody/přístupu. Žádné důležité rysy nejsou vynechány. Pozorovací arch by vám měl pomoci porozumět v seminářích žitým zkušenostem, propojit každou část prezentace vašeho kolegy s teorií a správnou terminologií.
Při tvorbě pozorovacího archu se uplatňují nejméně tři různé způsoby zpracování.
+
- Vlastní eklektický přístup
- Originální časová osa zachycující vývoj východisek, metod/přístupů a cílů ELT (komentovaná).
Po kompletním splnění výše uvedených úkolů (k zápočtu) bude následovat závěrečný ústní pohovor:
6. Ústní zkouška (ve dvojicích)
Ústní pohovor: Výborný výkon prokazuje znalost všech probíraných metod a přístupů, porozumění jejich podobnostem a rozdílům, schopnost porovnat a porovnávat jejich různé aspekty, základní znalost jejich historie, pochopení jejich vztahu k teoriím jazyka a teoriím učení, porozumění tomu, jaký vliv měly na současnou výuku jazyků, a povědomí o tom, jaký vliv mají na vás jako budoucího učitele angličtiny. Zatímco váš kolega hovoří, vy pozorně posloucháte, můžete si dělat poznámky a poté budete klást otázky, které budou teoreticky v souladu s metodou/postupem a které se budou týkat jeho nezmíněných aspektů.
Zkouška: tři pokusy
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (12.02.2025)
Literature -
Obligatory:
RICHARDS, Jack C.; RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press, 2014. (selected chapters)
Recomnded:
ASHER, J.: Learning Another Language Through Actions. Los Gatos: Sky Oaks Productions, Inc., 2003.
KRASHEN, S.; TERRELL, T.: The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Hemel Hempstead: Prentice Hall Europe, 1988.
Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond methods: macro-strategies for language teaching. New Haven: Yale University Press. ISBN: 0-300-09573-2.
KUMARAVADIVELU, B. Understanding Language Teaching: From Method to Postmethod. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. (selected chapters)
Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Oxford: OUP. ISBN: 978-019-4355-742.
LARSEN-FREEMAN, D.; ANDERSON, M. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP, 2011.
SKEHAN, P. A. Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998.
HOWATT, A. P. R., WIDDOWSON, H. G.: History of English Language Teaching, Oxford: Oxford University Press, 2004.
Van den Branden, K. (2006). Task-based language education: From theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 13 978-0-521-68952-6.
Williams, M., & Burden, R. L. (1997). Psychology for language teachers: a social constructivist approach. New York: Cambridge University Press. ISBN: 978-0-521-49880-7.
WILLIS, J.: A Framework for Task-Based Learning. Harlow: Longman, 1996.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
Základní literatura:
RICHARDS, Jack C.; RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press, 2014. (vybrané kapitoly)
Rozšiřující literatura:
ASHER, J.: Learning Another Language Through Actions. Los Gatos: Sky Oaks Productions, Inc., 2003.
KRASHEN, S.; TERRELL, T.: The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Hemel Hempstead: Prentice Hall Europe, 1988.
Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond methods: macro-strategies for language teaching. New Haven: Yale University Press. ISBN: 0-300-09573-2.
KUMARAVADIVELU, B. Understanding Language Teaching: From Method to Postmethod. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. (selected chapters)
Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Oxford: OUP. ISBN: 978-019-4355-742.
LARSEN-FREEMAN, D.; ANDERSON, M. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP, 2011.
SKEHAN, P. A. Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998.
HOWATT, A. P. R., WIDDOWSON, H. G.: History of English Language Teaching, Oxford: Oxford University Press, 2004.
Van den Branden, K. (2006). Task-based language education: From theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 13 978-0-521-68952-6.
Williams, M., & Burden, R. L. (1997). Psychology for language teachers: a social constructivist approach. New York: Cambridge University Press. ISBN: 978-0-521-49880-7.
WILLIS, J.: A Framework for Task-Based Learning. Harlow: Longman, 1996.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
other selected approaches and methods, e.g. lexical approach
post-method era; eclectic approach
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
teoretické základy; historický přehled; základní terminoloie (přístup, metoda, technika atd.)
gramaticko-překladová metoda
přímá metoda
přirozený přístup
audio-lingvální metoda
tichá metoda
(de)sugestopedie
komunitní výuka jazyků
metoda celkové fyzické odpovědi
komunikační přístup
dogme metoda
přístup založený na úkolech
činnostně orientovaná výuka
přístupy založené na obsahu, CLIL
další vybrané přístupy a metody, např. lexikální přístup
postmetodická éra; eklektický přístup
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
Learning outcomes -
Students...
...define key concepts and terms related to the topic of approaches and methods in teaching English as a foreign language.
...explain the underlying psychological foundations of foreign language teaching.
...explain the underlying linguistic foundations of foreign language teaching.
...describe, explain and provide examples of different approaches and methods of foreign language teaching.
...interpret the literature studied and select/identify key aspects of each method and approach in relation to contemporary foreign language teaching.
... consider the advantages and disadvantages of each aspect of the selected approaches and methods of foreign language teaching in relation to the stated aims and age characteristics of the learners.
...prepare their own microteaching in accordance with the principles of the selected approach or method of foreign language teaching.
...design own observation sheets corresponding to the theoretical foundations of the different approaches and methods of foreign language teaching in order to provide peer feedback.
...analyze practical teaching demonstrations of individual approaches and methods of foreign language teaching.
...evaluate and justify microtreachings of classmates with the support of own observation sheet.
...design own eclectic approach to teaching English as a foreign language.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
Studující…
…definuje základní koncepty a termíny spojené s tematikou přístupů a metod ve výuce anglického jako cizího jazyka.
…vysvětlí základní psychologická východiska výuky cizích jazyků.
…vysvětlí základní lingvistická východiska výuky cizích jazyků.
…popíše, vysvětlí a uvede příklady jednotlivých přístupů a metod výuky cizích jazyků.
…interpretuje prostudovanou literaturu a vybere / určí zásadní aspekty jednotlivých metod a přístupů ve vztahu k současné výuce cizích jazyků.
…zváží výhody a nevýhody jednotlivých aspektů vybraných přístupů a metod výuky cizích jazyků s ohledem na stanovené cíle a věková specifika žáků.
…připraví vlastní výukový mikrovýstup v souladu s principy vybraného přístupu či metody výuky cizích jazyků.
…navrhne vlastní pozorovací archy odpovídající teoretickým východiskům jednotlivých jednotlivých přístupů a metod výuky cizích jazyků za účelem poskytování vrstevnické zpětné vazby.
…provede rozbor/analyzuje praktické výukové ukázky jednotlivých přístupů a metod výuky cizích jazyků.
…zhodnotí a zdůvodní mikrovýstupy spolužáků s oporou vlastní pozorovací arch.
…navrhne vlastní eklektický přístup k výuce anglického jako cizího jazyka.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2025)