The aim of this course is to introduce contemporary British and American fiction, poetry and drama. The course provides information concerning major developmental tendencies, themes, representative authors and works since 2000 until today.
The lectures provide historical, social, political, cultural and literary-theoretical contexts of the works. The seminars are based on critical discussions dealing with the key formal and thematic and socio-historical aspects of the works.
Topics:
Contemporary British Literature within Historical, Political, Cultural and Theoretical Contexts
Contemporary British Historical Fiction
Contemporary British Fiction: Literature and Society
Contemporary British Drama
Contemporary British Poetry
Contemporary American short story
Contemporary American novel
Contemporary American poetry
Contemporary American Drama
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Předmět je zaměřen na současnou britskou a americkou prózu, poezii a drama - tedy jejich hlavní vývojové tendence, hlavní témata, autory a díla od roku 2000 po dnešek. Přednášky nastíní historický, společenský, politický a literárně teoretický kontext dané doby. Semináře jsou založeny na diskusi nad vybranými literárními díly.
Témata:
Současná britská literatura v historickém, politickém, kulturním a teoretickém kontextu
Současná britská próza: literatura a společnost
Současná britská historická próza
Současné britské drama
Současná britská poezie
Současná americká povídková tvorba: filosofická próza
Současný americký román
Multikulturní americký román
Současná americká poezie
Současné americké drama
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Aim of the course -
The learner gains a deeper understanding of selected canonical works of British and American literature from the end of the last century to the present.
The learner further develops his/her communicative and interpretive skills (comprehension of the original English text and guided paraphrase) and perceives the ideological overtones of the literary text.
The learner acquires tertiary vocabulary and phraseology corresponding to the C2 level of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).
Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
Studující získává hlubší povědomí o vybraných kanonických dílech britské a americké literatury od konce minulého století až do současnosti.
Studující dále rozvíjí své kompetence v oblasti komunikativních a interpretačních dovedností (porozumění anglickému textu v původním znění a řízená parafráze) a vnímá ideologické přesahy literárního textu.
Studující si osvojuje terciární slovní zásobu a frazeologii odpovídající úrovni C2 Evropského referenčního rámce.
Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
Descriptors -
Self-study of the works of primary and secondary literature: 10 hours per semester
Work with study materials, especially the works of primary and secondary literature: 40 hours per semester
Continuous work on assignments: 14 hours per semester
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Samostudium primární a sekundární literatury: 10 hod./sem.
Práce se studijními materiály, zejména s díly primární a sekundární literatury: 40 hod./sem.
Průběžné plnění úkolů: 14 hod./sem.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Course completion requirements -
Active participation in classes - max. 2 absences in seminars.
Written exam - a 600 words-long essay, minimum to pass 70% - 2 re-sittings max, 3 sittings in total.
Language skills are part of the overall assessment - max. 4 errors within 1 sitting of the exam.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Předmět je zakončen písemnou zkouškou, minimum pro splnění je 70%. Zkouška má podobu eseje o 600 slovech. Témata kopírují zaměření přednášek a seminářů. Do výsledného hodnocení se odráží i jazyková úroveň - jsou připuštěny maximálně 4 hrubé jazykové chyby. Podmínkou připuštění ke zkoušce jsou max. 2 absence v seminářích. Na zkoušku mají studenti jeden řádný a dva opravné pokusy.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Literature -
Primary literature: literary texts: See the syllabus.
Secondary literature:
BENTLEY, Nick. Contemporary British Fiction. Edinburgh University Press, 2008. ISBN 978-0748624201.
GWYNN, R.S., LINDNER, A. Contemporary American Poetry. London: Longman, 2004. ISBN: 978-0321182821.
INNES, C., MIDDEKE, M., SCHNIERER, P.P., ROUDANÉ, M.C. (eds.). The Methuen Drama Guide to Contemporary American Playwrights. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2014. ISBN: 978-1408134795.
LANE, David. Contemporary British Drama. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010. ISBN 9780748638215.
LANE, Richard J., Rod, MENGHAM a Philip TEW, ed. Contemporary British Fiction. Cambridge: Polity, 2003. ISBN 0-7456-2867-2.
O'DONNELL, Patrick. The American Novel Now: Reading Contemporary American Fiction since 1980. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010. ISBN 978-1-4051-6757-4.
SIERZ, A., MIDDEKE, M., SCHNIERER, P.P. The Methuen Drama Guide to Contemporary British Playwrights. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2011. ISBN: 978-1408122785.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Primární literatura: Literární texty: viz Moodle.
Sekundární literatura:
BENTLEY, N. Contemporary British Fiction. Edinburgh University Press, 2008. ISBN 978-0748624201.
GWYNN, R.S., LINDNER, A. Contemporary American Poetry. London: Longman, 2004. ISBN: 978-0321182821.
INNES, C., MIDDEKE, M., SCHNIERER, P.P., ROUDANÉ, M.C. (eds.). The Methuen Drama Guide to Contemporary American Playwrights. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2014. ISBN: 978-1408134795.
LANE, David. Contemporary British Drama. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010. ISBN 9780748638215.
LANE, Richard J., Rod, MENGHAM a Philip TEW, ed. Contemporary British Fiction. Cambridge: Polity, 2003. ISBN 0-7456-2867-2.
O'DONNELL, Patrick. The American Novel Now: Reading Contemporary American Fiction since 1980. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010. ISBN 978-1-4051-6757-4.
SIERZ, A., MIDDEKE, M., SCHNIERER, P.P. The Methuen Drama Guide to Contemporary British Playwrights. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2011. ISBN: 978-1408122785.
WHEATLEY, D. Contemporary British Poetry. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014. ISBN: 978-0230362536.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Requirements to the exam -
Active participation in classes - max. 2 absences in seminars.
Written exam - a 600 words-long essay, minimum to pass 70% - 2 re-sittings max, 3 sittings in total.
Language skills are part of the overall assessment - max. 4 errors within 1 sitting of the exam.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Předmět je zakončen písemnou zkouškou, minimum pro splnění je 70%. Zkouška má podobu eseje o 600 slovech. Témata kopírují zaměření přednášek a seminářů. Do výsledného hodnocení se odráží i jazyková úroveň - jsou připuštěny maximálně 4 hrubé jazykové chyby. Podmínkou připuštění ke zkoušce jsou max. 2 absence v seminářích. Na zkoušku mají studenti jeden řádný a dva opravné pokusy.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Syllabus -
Contemporary British Literature within Historical, Political, Cultural and Theoretical Contexts
Contemporary British Fiction: Literature and Society
Contemporary British Historical Fiction
Contemporary British Drama
Contemporary British Poetry
Course Introduction + Contemporary American Short Fiction: Philosophical fiction
Contemporary American Novel
Multicultural American
Contemporary American Poetry
Contemporary American Drama
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Současná britská literatura v historickém, politickém, kulturním a teoretickém kontextu
Současná britská próza: literatura a společnost
Současná historická próza
Současné britské drama
Současná britská poezie
Úvod + Současná americká povídková tvorba: filosofická próza
Současný americký román
Multikulturní americký román
Současná americká poezie
Současné americké drama
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Learning outcomes
1. Znalost literárních děl a autorů:
Studující budou schopni*y identifikovat a analyzovat klíčové autory, díla a literární směry britské a americké prózy, poezie a dramatu od roku 2000 po současnost.
2. Porozumění historickému a společenskému kontextu:
Studující dokáže uvést historické, společenské a politické kontexty, které formovaly současnou literaturu, a rozpozná jejich vliv na vznik a vývoj literárních děl.
3. Analýza literárních témat:
Studující se naučí rozpoznávat a zkoumat hlavní témata, motivy a stylistické prvky, které se objevují v současné britské a americké literatuře.
4. Kritické hodnocení textů:
Studující bude schopen kriticky hodnotit literární díla, diskutovat o jejich kvalitách a přístupech, a formulovat informované názory na přečtené texty.
5. Interakce s literárním diskurzem:
Studující se naučí zapojovat do diskusí o vybraných literárních dílech, prezentovat své názory a naslouchat perspektivám ostatních, čímž prohloubí své analytické a komunikační dovednosti.
6. Srovnávací analýza:
Studující dokáže provádět srovnávací analýzu mezi britskou a americkou literaturou, včetně porovnání tematických a stylistických rysů.
7. Reflexe kulturního a teoretického kontextu:
Studující bude schopen reflektovat na to, jak literární teorie a kulturní trendy ovlivnily tvorbu a receptivitu současné literatury.
8. Přístup k multikulturní literatuře:
Studující dokáže identifikovat a diskutovat o různorodosti v současné literatuře, včetně multikulturních a feministických perspektiv, a porozumět jejich významu v rámci širšího literárního diskurzu.
9. Tvorba a výzkum:
Studující se naučí formulovat a prezentovat vlastní literární výzkum nebo analýzu, podpořenou relevantními literárními teoriemi a kritickými přístupy.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)