The aim of the course is to develop the knowldge basis of the teaching profession. Based on the ability to set aims, communicative competemcy, lesson planning etc., and in coordination with the principles of teaching language systems, within the framework of this course the students will get acquainted with the basic principles of the development of language skills, both in the theoretical as well as practical way. Microteaching, including its evaluation and self-evaluation, supports the development of the ability to set aims, plan, realize and evaluate the students´ own teaching as well as the teaaching of their colleagues. For the purposes of their microteaching and consquent reflection the students will use observation feedback forms.
Topics:
1 Receptive language skills: listening and reading
2 Productive language skills: speaking and writing
3 Production of their own teaching materials/activities
4 Microteaching within the framework of individual skills + the follow up reflection
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu učitelství. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence, plánování atd. a v koordinaci se základními principy výuky jazykových prostředků se v rámci tohoto předmětu seznámí studenti s principy rozvoje řečových dovedností, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině. Mikrovýstupy studentů, včetně jejich sebehodnocení a hodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku kolegů. Pro potřeby pozorování výuky a její reflexe budou studenti využívat pozorovacích archy.
Tematické celky:
1. Receptivní řečové dovednosti: poslech a čtení
2. Produktivní řečové dovednosti: mluvení a psaní
3. Tvorba vlastních materiálů/aktivit
4. Mikrovyučování v rámci jednotlivých řečových dovedností s reflexí
Last update: Chalupský Petr, doc. PhDr., Ph.D. (27.05.2020)
Descriptors -
5 credits
independent literature sources study - 20 hours/semester
work with supllementary materials - 20 hours/semester
doing homework - 19 hours/semester
no seminar work
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
5 kreditů
samostatné studium literatury - 20 hodin/semestr
práce se studijními materiály - 20hodin/semestr
plnění průběžných úkolů - 19 hodin/semestr
bez seminární práce
Po dohodě se studenty může přednáška i online v prostředí google meet.
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
Course completion requirements -
Course requirements:
- attendance (80%)
- active participation in class incl. prescribed reading and homework
- lesson plans carried out within micro-teaching sessions
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
Požadavky k ukončení kurzu:
- docházka - minimálně 80%
- aktivní účast ve výuce, včetně aktivit založených na domácí četbě a domácích úkolech
- odevzdání příprav nahodimu/aktivit jako podkladů pro mikrovyučování
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
Literature -
Required titles - selected chapters from:
Brown, H. (2001). Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 2nd ed. White Plains, NY: Longman. ISBN 978-013028283.
Harmer, J. (1991). The Practice of English Language Teaching. Longman. ISBN 0-582-40385-5.
Gover, R., Phillips, D., & Walters, S. (1995). Teaching Practice Handbook. Heinemann. ISBN 0435240595.
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching: the essentials guide to English language teaching. Oxford: Macmillan. ISBN 978-1-4050-1399-4.
Recommended titles:
WILSON, JJ. (2008). How to Teach Listening. Harlow: Pearson Education, 2008.
ALDERSON, C. N. (2005). With a Chapter on Testing Reading by J. Charles. Teaching reading skills in a foreign language. Second edition. Oxford: Macmillan, 2005.
GOH, C. C. M., BURNS, A. (2012) Teaching speaking: a holistic approach. New York: Cambridge University Press.
HARMER, J. (2004). How to Teach Writing. Harlow: Longman.
HARMER, J. (1998). How to Teach English. London: Longman.
HENDRICH, J. et al. (1988). Didaktika cizích jazyků. SPN Praha.
BROWN, H. (2014). Principles of Language Learning and Teaching. 6th ed. NY: Pearson Education ESL.
HEDGE, T. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.
THORNBURY, S. (2006). An A – Z of ELT. Oxford: Macmillan
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
Povinné tituly - vybrané kapitoly z:
Brown, H. (2001). Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 2nd ed. White Plains, NY: Longman. ISBN 978-013028283.
Harmer, J. (1991). The Practice of English Language Teaching. Longman. ISBN 0-582-40385-5.
Gover, R., Phillips, D., & Walters, S. (1995). Teaching Practice Handbook. Heinemann. ISBN 0435240595.
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching: the essentials guide to English language teaching. Oxford: Macmillan. ISBN 978-1-4050-1399-4.
Doporučené tituly
WILSON, JJ. (2008). How to Teach Listening. Harlow: Pearson Education, 2008.
ALDERSON, C. N. (2005). With a Chapter on Testing Reading by J. Charles. Teaching reading skills in a foreign language. Second edition. Oxford: Macmillan, 2005.
GOH, C. C. M., BURNS, A. (2012) Teaching speaking: a holistic approach. New York: Cambridge University Press.
HARMER, J. (2004). How to Teach Writing. Harlow: Longman.
HARMER, J. (1998). How to Teach English. London: Longman.
HENDRICH, J. et al. (1988). Didaktika cizích jazyků. SPN Praha.
BROWN, H. (2014). Principles of Language Learning and Teaching. 6th ed. NY: Pearson Education ESL.
HEDGE, T. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.
THORNBURY, S. (2006). An A – Z of ELT. Oxford: Macmillan
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
Requirements to the exam -
The exam consits of 3 parts: 1 written test covering theoretical knowledge about language skills - (it is necessary to achieve minimally 60% of total number of marks) + the follow up theoretical analysis of the test
2 oral feedback on selected homework
3 presentation of 3 works selected from the recommended reading list
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
zkouška
zkouška se bude skládat ze tří částí: 1. písemného testu teoretických znalostí o řečových dovednostech - (nutné dosánout nejméně 60% celkového počtu bodů) + následného teoretického pohovoru nad testem
2. ústního pohovoru - zpětné vazby nad zadanými domácími úkoly
3. rozhovoru o prostudovaných dílech z doporučené literatury
Součástí hodnocení je i jazyková a formulační úroveň.
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (05.09.2021)
Syllabus -
Topics: 1 Receptive language skills: listening and reading 2 Productive language skills: speaking and writing 3 Production of their own teaching materials/activities 4 Microteaching within the framework of individual skills + the follow up reflection
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
Tematické celky: 1. Receptivní řečové dovednosti: poslech a čtení 2. Produktivní řečové dovednosti: mluvení a psaní 3. Tvorba vlastních materiálů/aktivit 4. Mikrovyučování v rámci jednotlivých řečových dovedností s reflexí
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)