|
|
|
||
Jedná se o kurz zaměřený na četbu a analýzu anglofonní literatury, především prózy. Až na několik výjimek se jedná o kratší prózy. Mezi rozhodující kritéria při výběru seminárních materiálů patří jak obsah, tak i rozsah a jazyk daného díla, neboť hlavní náplní seminářů je tzv. “close reading” (detailní četba vybraných textů). Analýza textů vychází jak z tradičních kritických postupů, tak z pragmatičtěji zaměřených metod, jejichž cílem je především rozvíjení kritického myšlení a jazykových dovedností studentů. Jedná se jmenovitě o metody RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking), tedy “Čtením a psaním ke kritickému myšlení”.
Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (25.02.2024)
|
|
||
This course aims to familiarise students with various close-reading techniques, applied to selected samples of Anglo-American prose. It aims at nurturing RWCT techniques (Reading and writing for critical thinking). Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (25.02.2024)
|
|
||
80% attendance (2 unexplained absences are permissible)
Feedback will be provided either immediately after the handwritten session or within 2 days. Class participation: Please note that a passing grade (credit) can also be awarded for class participation alone, based on the student´s active approach, erudition and English proficiency. In such cases as these, there will be no need to write the essay. Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (25.02.2024)
|
|
||
ABRAMS, Meyer H. The Mirror and the Lamp: Romantic Theory and the Critical Tradition, London: Oxford University Press, 1971. ISBN-10: 9780195014716. BARNET, Sylvan, BEDAU Hugo, and John O'Hara. Critical Thinking, Reading and Writing: A Brief Guide to Argument, Bedford: St. Martin's Press, 2016. ISBN-10: 1319035450 CUDDON, J. A., and HABIB, M. A. R., The Penguin Dictionary of Literary Terms and Literary Theory, London: Penguin, 2014. ISBN: 9780141047157. DI YANNI, Robert. Literature: Approaches to Fiction, Poetry and Drama, 2nd Edition, New York: McGraw-Hill, 2006. ISBN-10: 0073124451. DI YANNI, Robert. Literature: Reading Fiction, Poetry and Drama, New York: McGraw-Hill Inc., 2007. ISBN-13: 978-0077293741. EAGLETON, Terry. How to Read Literature. Yale University Press, 2014. ISBN: 978-0300205305. HARMON, William. A Handbook to Literature, 12th Edition, London: Pearson, 2011. ISBN-10: 9780205024018. HERMAN, Daid. Basic Elements of Narrative. Wiley-Blackwell, 2009. ISBN-13: 978-1405141543. KRAVIS, Judy, (ed.). Teaching Literature: Writers and Teachers Talking. Cork: Cork UP, 1995, ISBN-10: 1859180256. PARKER, Robert. D. How To Interpret Literature: Critical Theory for Literary and Cultural Studies (3rd Edition). Oxford: OUP, 2014. ISBN: 978-0199331161. ROBERTS, Edgar V., and Henry E. Jacobs. Literature: An Introduction to Reading and Writing, 8th Edition, New Jersey: Prentice-Hall, 2006. ISBN-10: 0131732781. SHRODES LATE, Caroline F., SHUGRUE Michael F., MATUSCHEK Christian, and Marc F. Di Paolo. The Conscious Reader, 12th Edition, London: Pearson, 2011. ISBN-10: 0205803288.
Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (25.02.2024)
|
|
||
Tematické celky: 12. Roztříštěná chronologická kompozice Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (25.02.2024)
|