|
|
|
||
The aim of this course of applied linguistics is to provide a meaningful blend of the linguistic knowledge with the teaching process, primarily at upper-secondary school level. The core of the content comprises teaching the English grammar based on students’ linguistic studies of morphology and syntax (langue disciplines). Students will have the opportunity to work with English course-books, subject the method of presentation of grammatical and lexical categories in these to their critical judgement and suggest their own steps and model sentences so as to teach the grammar phenomena in a suitable, logical, systematic and rememberable way. Students are assumed to be able to analyze the acquisition of selected grammatical and lexical issues from the developmental (sequences of development, interlanguage, fossilisation) and contrastive perspective (theory of transfer, L1 impact on L2 acquisition).
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Předmět je zakončen zápočtem. Studující mají povinnost aktivně se účastnit výuky (prezence min. 80 %), číst průběžně zadávané kapitoly ze sekundární literatury a připravovat si do výuky modelové věty/aktivity a komentáře k učebnicovým prezentacím gramatických kategorií podle sylabu a instrukcí vyučujícího. Výstupem z kurzu je mini-portfolio, přesněji návrh a kritická analýza výuky tří zvolených gramatických/lexikálních jevů ve třídě s využitím lingvistických poznatků. Součástí hodnocení je i jazyková a formulační úroveň. Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
COURSE BOOKS: AARTS, B. Oxford Modern English Grammar. OUP Oxford, 2011. ISBN 0191650471, 9780191650475. BRINTON, J. L., BRINTON D. M. The Linguistic Structure of Modern English. John Benjamins Publishing, 2010. ISBN9027288240, 9789027288240. CARTER R, McCARTHY M. Cambridge grammar of English : a comprehensive guide ; spoken and written English grammar and usage. Cambridge University Press, 2007. ISBN3125343313, 9783125343313. LARSEN-FREEMAN D. et al. The Grammar Book: Form, Meaning, and Use for English Language Teachers. National Geographic Learning, Heinle Cengage Learning, 2015. ISBN1111351864, 9781111351861. YULE G. (1999). Explaining English Grammar. Oxford University Press. ISBN: 978-0194371728
ADDITIONAL STUDY LITERATURE: DUŠKOVÁ, L. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia, 1994. ISBN 80-200-0486-6. QUIRK, R. A Comprehensive Grammar of the English Language. New York: Longman Inc., 1985. ISBN 0-582-51734-6. LEWIS, M. The English Verb; An Exploration of Structure and Meaning. Hove: Langue Teaching Publications 1986 (1994). ISBN 0 906717 40 X. HENDRICH, J. Extrémy. In: Cizí jazyky, š. 5-6, 1995/96, roč. 39, s. 74-75. ISSN 1210-0811 SWAN, M. A Critical look at the Communicative Approach. In: ELT Journal Volume 39/1. Oxford: OUP, 1985. Dostupné na: http://eltj.oxfordjournals.org/content/39/1.toc Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Předmět není zakončen zkouškou. Last update: Richterová Jana, Mgr., Ph.D. (29.09.2019)
|
|
||
SYLLABUS
Last update: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (10.09.2021)
|