The aim of the subject is to further develop and extend the knowledge basis of the teaching profession = the system of the basic didactic categories as well as the skill of orientation in the content and process of teaching and learning. Based on the knowledge of the area of setting aims, communicative competency, planning ... within the scope of this subject the students will get acquainted with the principles of teaching language systems on both theoretical as well as practical levels. Watching recordings of real lessons followed by reflection support in the students the development of the ability to see specific aspects of the English lesson, problem situations and suggest sulutions to them as well as ask questions, critically analyze and evaluate their own as well as someone else´s performance. Microteaching, inculuding its assessment and self-assesssment, support the development of the ability to set aims, make plans, realize and assess and evaluate their own and their colleagues´ teaching. For the needs of lesson observation the students use observation feedback forms which focus on the analysis of teaching individual language systems. Students develop the portfolio of effective acrivities, are able to integrate individual language systems and plan lessons.
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu učitelství, tj. znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace v problematice obsahu i procesu vyučování a učení se žáků. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence, plánování atd. se v rámci tohoto předmětu studenti seznámí s principy výuky jazykových prostředků, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině. Ukázky videonahrávek z praxe a jejich reflexe podporují u studentů rozvoj schopnosti vidět konkrétní aspekty výuky, problémové situace, ale i klást otázky a kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Mikrovýstupy studentů, včetně jejich hodnocení a sebehodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku kolegů. Pro potřeby pozorování výuky se studenti zapojují do tvorby pozorovacích archů zaměřených na analýzy výuky jednotlivých jazykových prostředků. Studenti si vytvářejí soubory efektivních aktivit, umějí integrovat jednotlivé jazykové prostředky a plánovat vyučovací hodiny.
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
Descriptors -
Both the seminar as well as the lecture take place as timetabled through meet.google.com
The students will receive the lint to their e-mail addresses.
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (27.09.2020)
Seminář i přednáška budou probíhat v čase daném rozvrhem přes meet.google.com.
Studenti obdrží link na svoji mailovou adresu.
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (27.09.2020)
Course completion requirements -
To get a classified credit you need to:
1 have minimally 80% attendance
2 actively participate in the seminars, incl. doing homework and developing the activity portfolio
3 pass a test: you need to to achieve minimally 60%
There are maximally 3 attempts altogether.
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
K získání klasifikovaného zápočtu je třeba:
1. mít minimnálně 80% docházku
2. aktivně se zúčastnit práce v seminářích, včetně dodání všech domácích úkolů a portfolia aktivit
3. projít testem: dosáhnout minimálně 60% úspěšnosti
Celkem má každý student max. 3 pokusy na test.
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
Literature -
Required study materials:
selected chapters from:
HARMER,J. The Practice of English Language Teachig. Harlow: Longman, Pearson Education, 2001. ISBN 0-582-40385-5.
SCRIVENER,J. Learning Teaching. Macmillan: 2005. ISBN 978-1-4050-1399-4.
THORNBURY, Scott. How to teach grammar. Harlow: Longman, 2001. ISBN 978-058-2339-323.
THORNBURY, Scott. How to teach vocabulary. Harlow: Pearson Education Limited, 2007. ISBN 978-058-2429-666.
KELLY, Gerald. How to teach pronunciation. Harlow: Longman, 2000. ISBN 05-824-2975-7.
Recommended literature:
CELCE-MURCIA, Marianne, Donna BRINTON a Janet M GOODWIN. Teaching pronunciation: a course book and reference guide. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2010. ISBN 05-217-2976-9.
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
GRANT, Linda J a Donna BRINTON. Pronunciation myths: applying second language research to classroom teaching. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2014. ISBN 04-720-3516-9.
LANE, Linda. Tips for teaching pronunciation: a practical approach. White Plains, NY: Pearson Longman, 2010. ISBN 978-013-8136-291.
SCRIVENER, Jim. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-0-230-72984-1.
UR, Penny. A Course in English Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-1-107-68467-6.
UNDERHILL, Adrian. Sound foundations: Learning and teaching pronunciation. Oxford: Macmillan, 2005. ISBN 1-4050-6408-0.
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
Povinná literatura:
vybrané kapitoly z:
HARMER,J. The Practice of English Language Teachig. Harlow: Longman, Pearson Education, 2001. ISBN 0-582-40385-5.
SCRIVENER,J. Learning Teaching. Macmillan: 2005. ISBN 978-1-4050-1399-4.
THORNBURY, Scott. How to teach grammar. Harlow: Longman, 2001. ISBN 978-058-2339-323.
THORNBURY, Scott. How to teach vocabulary. Harlow: Pearson Education Limited, 2007. ISBN 978-058-2429-666.
KELLY, Gerald. How to teach pronunciation. Harlow: Longman, 2000. ISBN 05-824-2975-7.
Doporučená literatiura:
CELCE-MURCIA, Marianne, Donna BRINTON a Janet M GOODWIN. Teaching pronunciation: a course book and reference guide. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2010. ISBN 05-217-2976-9.
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
GRANT, Linda J a Donna BRINTON. Pronunciation myths: applying second language research to classroom teaching. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2014. ISBN 04-720-3516-9.
LANE, Linda. Tips for teaching pronunciation: a practical approach. White Plains, NY: Pearson Longman, 2010. ISBN 978-013-8136-291.
SCRIVENER, Jim. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-0-230-72984-1.
UR, Penny. A Course in English Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-1-107-68467-6.
UNDERHILL, Adrian. Sound foundations: Learning and teaching pronunciation. Oxford: Macmillan, 2005. ISBN 1-4050-6408-0.
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
Syllabus -
communicative competency
lesson planning
teaching grammar
teaching lexis
teaching pronunciation
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
komunikační kompetence
plánování hodiny
výuka slovní zásoby
výuka gramatiky
výuka výslovnosti
Last update: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)