This course aims to introduce students to the area of parole linguistics and to familiarize them with the study of text linguistics and stylistics. In its first part, the course proceeds from the outline of the communicative event, various language functions, standards of textuality and crucially deals with some of the stylistic varieties, registers, genres and text types, applying the knowledge to authentic samples. In its second part, the course explores particularly the structure/organization of discourse and microtextual phenomena (sometimes referred to as text syntax, primarily the area of cohesive links/chains) and works towards comprehensive analysis. Naturally, the recommended sources come especially from the English-speaking world, though in view of the domestic functionalist and structuralist tradition, some topics are studied in a contrastive manner. Special emphasis is put on the achievements of Czech linguists in the area of FSP (primarily the contextual factor), thematic progressions and the build-up of paragraph. Attention is also paid to the application of the knowledge and skills gained when teaching and using the language. The seminar project consists of a comprehensive analysis of an authentic text sample.
Last update: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (14.09.2020)
Cílem tohoto předmětu je uvést posluchače do parolové oblasti lingvistiky a především je seznámit se základy textové a stylistické analýzy. Kurz nejprve obeznamuje posluchače s komunikační událostí, se standardy textovosti, s různými pojetími funkcí jazyka a věnuje se delimitaci jednotlivých registrů, funkčních stylů, typů textů, žánrů a útvarů, aj, které pak analyzuje na škále autentických ukázek. Pozornost se posléze přesouvá k organizaci diskursu a zejména k jevům mikrotextovým (někdy označovaným jako syntax textu, tj. primárně oblast kohezních vazeb a řetězců), aby v závěru kurz přinesl komplexní analýzu. Kurz se opírá zejména o práce anglosaské provenience, avšak studuje též vklad českých lingvistů zejména do oblasti aktuálního členění (s důrazem na jeho kontextový faktor), probírá též tematické posloupnosti a výstavbu odstavců. Pozornost se věnuje dále některým konfrontačním otázkám a sleduje se vazba na pedagogickou a formulační praxi. V rámci seminární práce studenti provedou komplexní analýzu autentické ukázky.
Last update: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (14.09.2020)
Descriptors -
During the pandemic situation online teaching will be based on the moodle platform and enriched with the interaction via Zoom.
In addition, the students may send all kinds of queries by email (renata.pipalova@pedf.cuni.cz).
Last update: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (25.09.2020)
Po dobu platnosti opatření v souvislosti s pandemickou situací bude distanční výuka založena na platformě moodle a doplněna
interakcí přes Zoom. V případě dotazů bude vyučující bude též k dispozici na fakultním mailu (renata.pipalova@pedf.cuni.cz).
Last update: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (25.09.2020)
Course completion requirements -
CREDITS will be given to students for a) their active participation in seminars (which includes acccomplishing regularly various tasks, such as reading assignments; two missed classes per semester are allowed) b) submitting a hard copy and an electronic version of an adequate seminar paper (the instructions being provided during the first seminar) by the stipulated deadline, meeting all the length, formal and factual (content) standards. Not satisfying conditions a) active participation in seminars and b) submitting an adequate seminar paper (in both versions) by the stipulated deadline automatically precludes the credits being given for the subject in the semester. Students whose paper turned in by the deadline is found to be of poor quality (i.e. less than 15pts) will be allowed to deal with a different text sample and re-submit the seminar paper once still within the same exam period. A successful candidate (i.e. with seminar papers over 15 pts) does not resubmit their seminar paper, for it is considered to profile the student´s effort throughout the semester. Note. Since the seminar paper constitutes 50% of the grade, it may manifest solely the perfomance of individual students. Hence no plagiarism and collaborative features in their accomplishment will be tolerated.
EXAM is written exclusively and is in fact composed of two parts. The first part, verifying practical analytical skills, is constituted by the seminar paper (max. 30pts). The second part features a theoretical test and assesses the theoretical knowledge gained in the course (30pts). The grade is established on the assessment of both parts of the written exam. If necessary, performance in seminars may also be taken account of. To pass the exam successfully, the student needs to achieve a minimum of 40pts altogether. However, the results in individual parts should not fall below 15pts. While an inadequate seminar paper may be re-submitted once (as stipulated above), the theoretical part may be taken up to three times altogether (students are allowed to re-sit the theoretical part twice). Note: Students may sit the theoretical test only after their seminar paper has been accepted.
Last update: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (14.09.2020)
a) aktivní účast v semináři (včetně pravidelného plnění úkolů – např. čtení zadaných textů; jsou povoleny nejvýše dvě absence za semestr); b) odevzdání výtisku i elektronické verze adekvátně zpracované seminární práce (pokyny pro její zpracování budou zadány během prvního semináře) do stanoveného termínu, v daném rozsahu a na odpovídající věcné (tj.prakticko-analytické) i formulační úrovni. Nesplnění podmínek a) pravidelná aktivní účast v semináři a/nebo b) odevzdání výtisku adekvátní seminární práce (v obou verzích) do stanoveného termínu automaticky znemožňuje udělení zápočtu a skládání písemné zkoušky v daném semestru. Pokud se sice posluchač aktivně podílel na semináři a seminární práci odevzdal včas, ovšem její věcná a/nebo formulační úroveň byla nedostatečná (tj student získal méně než 15b), má právo během téhož zkouškového období vypracovat ještě druhou seminární práci na nově zadané téma a požadavek tak dodatečně splnit. Posluchači, kteří odevzdali úspěšnou seminární práci (tj. nejméně 15b), ji neopravují. Písemnou teoretickou zkoušku může adept složit až na základě přijaté seminární práce. Seminární práce je obrazem práce v celém semestru a výlučně individuálním výstupem studenta a považuje se za jednu ze dvou složek písemné zkoušky. Podílí se tedy 50% na výsledné známce. Z tohoto důvodu nebudou přijaty výstupy se znaky plagiátorství nebo formulační spolupráce.
ZKOUŠKA je výhradně písemná a skládá se ze dvou složek Jednou složkou, tedy testem ověřujícím prakticko- analytické schopnosti, je odevzdaná seminární práce (max. 30b). Druhou složku tvoří test ověřující teoretické vědomosti (max.30b). Pro úspěšné složení písemné zkoušky činí úhrnný minimální požadavek 40b ze 60b, přičemž v žádné z částí nesmí výsledek klesnout pod 15b. (V hraničních případech se přihlíží k aktivitě posluchače na seminářích). Ke splnění první složky, tj. kvalitní seminární práce, má neúspěšný posluchač nárok na jeden opravný pokus (viz výše). Ke složení druhé, teoretické části zkoušky má student nárok na dva opravné termíny (tedy celkem tři pokusy). Podmínkou účasti na teoretické části písemné zkoušky je přijatá seminární práce.
Last update: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (14.09.2020)
Literature -
ESSENTIAL SOURCES
ESSER, J. Introduction to English Text-Linguistics. Peter Lang. Frankfurt am Main, 2009. ISBN 978-3-631-56003-7.
HALLIDAY, M.A.K. and R. HASAN. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press. 1985. ISBN:0-19-437154-9.
DANEŠ, F. The Paragraph. A Central Unit of the Thematic and Compositional Buildup of Texts, In: Organization of Discourse, Proceedings from the Turku Conference, ed. Warvik, B., Tanskannen, S.K. Hiltunenn, R. Turku, 1995, p.29-40, Turku: University of Turku. ISBN 951-29-0572-8.
DANEŠ, F., GREPL, M. and HLAVSA, Z. (eds) Mluvnice češtiny III. Praha: Academia, 1987.
CRYSTAL, D.and DAVY, D. Investigating English Style. London: Routledge, 2013 (1969). ISBN978-0-582-55-011-7.
URBANOVÁ, L. Stylistika anglického jazyka. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity: Brno, 2008. ISBN 9788087029299.
VERDONK, P. Stylistics. Oxford: Oxford University Press. 2003. ISBN 0-19-437240-5.
WIDDOWSON, H.G. Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211
RECOMMENDED SOURCES
BROWN, G. and G. YULE. Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 1983. ISBN 0 521 28475 9
DE BEAUGRANDE, R.A., and DRESSLER, W.: Introduction to Text Linguistics, London: Longman, 1981, ISBN 978-0582554856
DUŠKOVÁ, L. From Syntax to Text. The Janus Face of Functional Sentence Perspective. Praha: Karolinum. 2015. ISBN 978-80-246-2879-0.
FAIRCLOUGH, N. Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London and New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25893-6.
FIRBAS, J., Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communication. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. ISBN 0 521 3708 5 FIRBAS, J. On the Thematic and on the Rhematic Layers of Texts. In: Organization of Discourse, Proceedings from the Turku Conference, ed. Warvik, B., Tanskannen, S.K. Hiltunenn, R. Turku, 1995, p.29-40, Turku: University of Turku. ISBN 951-29-0572-8.
GEE, J. P. An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. 3rd ed. Routledge. 2011. ISBN 0-415-58570-8
GEE, J. P. How to do Discourse Analysis: a Toolkit. London: Routledge, 2010. ISBN 0-415-57208-8.
JOHNSTONE, B. Discourse Analysis. Malden, Mass.; Oxford: Blackwell. 2nd ed. 2008. ISBN 978-1-4051-4427-8.
HALLIDAY, M.A.K. and R. HASAN. Cohesion in English. Harlow: Longman, 1976. ISBN 0-582-55041-6
HOEY, M. Textual Interaction: an Introduction to Written Discourse Analysis. London and New York: Routledge, 2001. ISBN O-415-231169-8.
HOFFMANNOVÁ, J. Stylistika a…., Praha: Trizonia 1997. ISBN 80-85573-67-9.
NORGAARD, N., BUSSE, B., and MONTORO, R. (eds.) Key Terms in Stylistics, London, Nw York: Continuum 2010. ISBN 978-0-8264-1948-4.
PÍPALOVÁ, R. Thematic Organization of Paragraphs and Higher Text Units. Praha. PEDF UK. ISBN 978-80-7290-346-7.
SCHIFFRIN, D. Approaches to Discourse. Blackwell Publishing. 1994. ISBN 0-631-16623-8.
TÁRNYIKOVÁ, J. From Text to Texture: An Introduction to Processing Strategies. Univerzita Palackého v Olomouci: Olomouc, 2009. ISBN 9788024424293
VACHEK, J. Chapters from Modern English Lexicology and Stylistics, Praha: SNP, 1991.
Last update: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (09.05.2019)
ZÁKLADNÍ LITERATURA
ESSER, J. Introduction to English Text-Linguistics. Peter Lang. Frankfurt am Main, 2009. ISBN 978-3-631-56003-7.
HALLIDAY, M.A.K. a R. HASAN. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press. 1985. ISBN:0-19-437154-9.
DANEŠ, F. The Paragraph. A Central Unit of the Thematic and Compositional Buildup of Texts, In: Organization of Discourse, Proceedings from the Turku Conference, ed. Warvik, B., Tanskannen, S.K. Hiltunenn, R. Turku, 1995, p.29-40, Turku: University of Turku. ISBN 951-29-0572-8.
DANEŠ, F., GREPL, M. a HLAVSA, Z. (eds) Mluvnice češtiny III. Praha: Academia, 1987.
CRYSTAL, D.a DAVY, D. Investigating English Style. London: Routledge, 2013 (1969). ISBN978-0-582-55-011-7.
URBANOVÁ, L. Stylistika anglického jazyka. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity: Brno, 2008. ISBN 9788087029299.
VERDONK, P. Stylistics. Oxford: Oxford University Press. 2003. ISBN 0-19-437240-5.
WIDDOWSON, H.G. Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211
DOPORUČENÁ LITERATURA
BROWN, G. a G. YULE. Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 1983. ISBN 0 521 28475 9
DE BEAUGRANDE, R.A., DRESSLER, W.: Introduction to Text Linguistics, London: Longman, 1981, ISBN 978-0582554856
DUŠKOVÁ, L. From Syntax to Text. The Janus Face of Functional Sentence Perspective. Praha: Karolinum. 2015. ISBN 978-80-246-2879-0.
FAIRCLOUGH, N. Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London and New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25893-6.
FIRBAS, J., Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communication. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. ISBN 0 521 3708 5 FIRBAS, J. On the Thematic and on the Rhematic Layers of Texts. In: Organization of Discourse, Proceedings from the Turku Conference, ed. Warvik, B.,
Tanskannen, S.K. Hiltunenn, R. Turku, 1995, p.29-40, Turku: University of Turku. ISBN 951-29-0572-8.
GEE, J. P. An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. 3rd ed. Routledge. 2011. ISBN 0-415-58570-8
GEE, J. P. How to do Discourse Analysis: a Toolkit. London: Routledge, 2010. ISBN 0-415-57208-8.
JOHNSTONE, B. Discourse Analysis. Malden, Mass.; Oxford: Blackwell. 2nd ed. 2008. ISBN 978-1-4051-4427-8.
HALLIDAY, M.A.K. a R. HASAN. Cohesion in English. Harlow: Longman, 1976. ISBN 0-582-55041-6
HOEY, M. Textual Interaction: an Introduction to Written Discourse Analysis. London and New York: Routledge, 2001. ISBN O-415-231169-8.
HOFFMANNOVÁ, J. Stylistika a…., Praha: Trizonia 1997. ISBN 80-85573-67-9.
NORGAARD, N., BUSSE, B., MONTORO, R. (eds.) Key Terms in Stylistics, London, Nw York: Continuum 2010. ISBN 978-0-8264-1948-4.
PÍPALOVÁ, R. Thematic Organization of Paragraphs and Higher Text Units. Praha. PEDF UK. ISBN 978-80-7290-346-7.
SCHIFFRIN, D. Approaches to Discourse. Blackwell Publishing. 1994. ISBN 0-631-16623-8.
TÁRNYIKOVÁ, J. From Text to Texture: An Introduction to Processing Strategies. Univerzita Palackého v Olomouci: Olomouc, 2009. ISBN 9788024424293
VACHEK, J. Chapters from Modern English Lexicology and Stylistics, Praha: SNP, 1991.
Last update: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (16.09.2019)
Syllabus -
Introduction. Basic Terminology
2. Approaches to Style 1.
3. Approaches to Style 2.
4. Approaches to Style 3.
5. Text Types. Genres.
6. Structure/Organization
7. Texture – Cohesive Links
8. Cohesive Chains
9. Thematic Progressions
10. Paragraph Buildup
11. Revision
12. Comprehesive Analysis of a Sample
Last update: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (09.05.2019)
1. Úvod. Základní terminologie.
2. Přístupy ke stylu 1.
3. Přístupy ke stylu 2.
4. Přístupy ke stylu 3.
5. Typy textů. Žánry. Útvary;
6. Struktura/organizace textu
7. Textura – kohezní vazby
8. Kohezní řetězce
9. Tematické posloupnosti
10. Výstavba odstavce
11. Shrnutí
12. Komplexní analýza ukázky
Last update: Chalupský Petr, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2018)