|
|
|
||
V rámci předmětu se studenti seznámí s významem zvládnutí pragmatické dimenze komunikace jako základního předpokladu pro úspěšnou komunikaci a se základními komunikačními principy (princip kooperační, zdvořilostní, manipulační). Získají poznatky o vývoji pragmatické kompetence dítěte vzhledem k věku, jak jsou realizovány základní zdvořilostní návyky u dětí a jejich chápaní zdvořilosti, jaký je vztah verbálního a neverbálního vyjadřování v komunikaci dětí, důležitost vnímání neverbálního sdělení a o vlivu kontextových faktorů (uspořádání prostoru, chronemika, charakteristika komunikantů) na interpretaci sdělení. Budou pracovat s jazykovými ukázkami z prostředí mateřské školy a jejich interpretacemi. Témata: 1.) Vymezení pragmatiky, role pragmatiky v komunikaci. 2.) Důležitost pragmatické dimenze pro úspěšnou komunikaci. 3.) Pragmatická analýza textu psaného, mluveného se zaměřením na texty produkované v prostředí mateřské školy 4.) Vliv kontextu a charakteristiky komunikantů na komunikát se zaměřením na věkovou charakteristiku komunikantů a jejich mentální vyspělost. 5.) Zdvořilostní princip verbální komunikace. Zdvořilost, její kulturní zakotvenost, její jazykové formy. 6.) Kooperační princip verbální komunikace a jeho každodenní
narušování. 7.) Nadsázka, mnohomluvnost, nepřesnost a lež v řeči předškoláka. Neporozumění indirektním řečovým formám v důsledku nízkého věku adresáta. 8.) Manipulativní princip verbální komunikace. Manipulace dětmi předškolního věku. Zneužívání dětí pro manipulaci rodiči. Etika argumentace. 9.) Gender ve třídním kolektivu, legislativa regulující užívání jazyka z hlediska genderu. 10.) Neverbální komunikace ve vztahu k verbálnímu vyjadřování se zřetelem k odlišnosti v neverbální komunikaci dětí.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
DOHERTY-SNEDDON, G. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN: 8073670437 HOFFMANNOVÁ, J.: Jsou k sobě učitelé a žáci vždy zdvořilí? Český jazyk a literatura, 45,1994/1995, s. 202–209. CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: PedF UK, 2010. ISBN 978-80-7290-497-6 KŘIVOHLAVÝ, J.; MAREŠ, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. ISBN: 80-210-1070-3 MACHOVÁ, S.; ŠAMALOVÁ, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace.Praha: PedF UK, 2007. ISBN: 80-7290-230-X SAICOVÁ ŔÍMALOVÁ, L. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2014. ISBN: 978-80-246-2845-5 SLANČOVÁ, D. Reč autority a lásky: reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa –opis registra. Prešov: FF Prešovskej univerzity, 1999. ISBN: 80-88722-30-6 VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. ISBN:8071782912 Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8879(heslo pro hosta je akreditacePPV2020). Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|