|
|
|
||
The course is focused on a professional discourse into the issue of the development of initial reading literacy with its links to the development of reading literacy especially from the research point of view. The content of the course will be focused on current trends in the development of pre-literacy and initial reading literacy in the Czech Republic and abroad, methodological and didactic system of school development of initial literacy. At the same time, psychological-linguistic and special-pedagogical issues will be integrated.
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (20.01.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je získat celkový přehled o problematice rozvoje čtenářské pregramotnostii a seznámit se s aktuálními trendy a metodami jejího rozvoje, a to v kontextu aktuálních vědeckých poznatků. Studenti získají přehled o problematice, budou se orientovat v souvisejících termínech. Dokážou navrhnout vhodné metody a postupy pro rozvoj čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.02.2021)
|
|
||
Vážení studenti,
vzhledem k epidemiologické události bude výuka předmětu zajišťována až do dovolání distanční formou v prostředí MS Teams. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a600617d5b6904aa58bdc049c61e9b24f%40thread.tacv2/conversations?groupId=b16cc319-1f11-4bee-87ad-bd4e5d7ba609&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (01.02.2021)
|
|
||
Podmínkou udělení klasifikovaného zápočtu bude odevzání seminární práce. Seminární práce se bude věnovat problematice některého z aspektů čtenářského vývojového kontinua. Bude obsahovat část teroetickou a část praktickou. Bude hodnocena na základě předem daných kritérií, s nimi budou studenti seznámeni na úvodním setkání. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (20.01.2021)
|
|
||
Základní studijní literatura KOŠŤÁLOVÁ, Hana, [2017]. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu. ISBN 978-80-906581-0-3. KROPÁČKOVÁ, J. WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace. 2014, 24(4), 488–510. ISSN 1211-4669. Vicherková, D., & Řeřichová, V. (2016). Čtenářská gramotnost, čtenářská kompetence a čtenářské strategie v kontextu současného českého kurikula. E-Pedagogium, 3. WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Inovace rozvoje písařské gramotnosti - Výuka písma Comenia script. Didaktické studie, 2014, 6(1). ISSN 1804-1221. VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0. WILDOVÁ, R.. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 2012, LVII(1-2), s. 10-21. ISSN 0031-3815. Wildová, R., Vykoukalová, V., Rybárová, Ronková, J. & Harazinová R. (2019) Rozvoj čtenářské pregramotnosti prostřednictvím čtenářských strategií; Metodická příručka pro učitele mateřských škol pro práci s pohádkou a pověstí. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. ZÁPOTOČNÁ, Olga. Rozvoj počáteční literární gramotnosti. In Předškolní a primární pedagogika, Portál, 2010, s. 271-305. ISBN:978-80-7367-828-9.
Doporučená studijní literatura KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-55-2. Maňourová, Z., Štefánková, Z., Laibrt, L., Garabiková Pártlová, M.& Bílková, Z. (2019). Začleňování čtenářské pregramotnosti do pedagogické práce učitelů MŠ. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 3 (2), s.21–46. RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Georgetown, 2002. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7. WILDOVÁ, Radka (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6. výroční zprávy ČŠI Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (20.01.2021)
|
|
||
Přednáška, diskuse, rozbory videoukázek z praxe, řešení modelových situací. Samostatná práce v prostředí Moodle. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (20.01.2021)
|
|
||
1.) Orientace v základní terminologii - funkční gramotnost, čtenářská gramotnost, bazální gramotnost, emergentní gramotnost, gramotnost jako kulturní jev. 2.) Analýza pojetí gramotnosti a pregramotnosti v kontextu kurikulární reformy, s ohledem na výroční zprávy ČŠI a Rámcové vzdělávací programy. 3.) Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní na 1. stupni ZŠ (využití genetické, analyticko-syntetické metody, Comenia Script atd.). 4.) Prezentace výzkumů v oblasti čtenářské pregramotnosti, počáteční gramotnosti, mezinárodní srovnávací studie atd. 5.) Současné trendy - čtenářské strategie v předškolním vzdělávání. 6.) Čtenářská vývojová kontinua. 7.) Možnosti spolupráce s přípravnými třídami, základními školami, knihovnami, pedagogicko-psychologickými poradnami z hlediska podpory a rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. 8.) Možnosti inovací školních vzdělávacích programů v MŠ se zaměřením na podporu čtenářské pregramotnosti. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.02.2021)
|