SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Literature for children and media - OPN01L108A
Title: Literatura pro děti a média
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Is interchangeable with: OKN01L108A
Annotation -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (05.02.2020)
The seminar is focused on interpretations of reading. Students analyze selected literature for preschool children and reflect on the choice of literature suitable for working with a book in kindergarten. The seminar is realized through constructivistic teaching methods. Topics: 1. Art and Pre-Reading, Illustrations 2. Interpreting the Role in Children's Literature - Original and Adapted Fairy Tales - Disney Adaptations of Classical Fairy Tales 3. Advertising and its Influence on Preschool Children 4. Contemporary trends in children's literature - interactive books. 5. Magazines for preschool children
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (12.02.2021)

Výuka bude probíhat za současné epidemiologické situace online, a to prostřednictvím platformy ZOOM, odkaz zde:
https://cuni-cz.zoom.us/j/9215429137?pwd=QmtONElZcFdVcWdEdWtJQVh1ZEdnQT09
Meeting ID: 921 542 9137
Passcode: 773970
Find your local number: https://cuni-cz.zoom.us/u/atPnK5Nyp

Veškeré materiály, prezentace a dílčí úkoly budou sdíleny v prostředí Moodle.

 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (05.02.2020)

Lederbuchová, L. Průvodce literárním dílem (výkladový slovní základních pojmů literární teorie). Jinočany: H&H, 2002.

Lepilová, K. Cesty ke čtenářství. Vyprávějte si s námi. Brno: Edika, 2014.

Mandys, P. a kol. 2x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros, 2013.

Peterka, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007.

Tomášková, I. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015.

VALENTA, Petr, Zdeněk BROM a Irena KELLEROVÁ. Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, [2016]. ISBN 978-80-7496-222-6.

Vyskočilová, Z. Literatura a média. České Budějovice: Tomáš Halama, 2013.

 Woolfová, M. Čtenáři, vrať se. Host, 2020.

 

Další doporučená literatura:

Chaloupka, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995.

Singer, D. & Singer, J. (Eds.), Handbook of children and the media. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2001.

Trávníček, J. Vyprávěj mi něco (jak si děti osvojují příběhy). Praha: Paseka, 2007. 

Bryman, A. The Disneyization of Society. London: Tohousand Oaks, 2004.

Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.

Fichnová, K. a Szobiová, E. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha: Portál, 2007.

Krashen, S. The power of reading. Englewood, CO: Libraries Unlimited, 1993.

Lyon, D. Jesus in Disneyland: Religion in Postmodern Times. 2002.

Sedláček, O. Reklama-Triky, které vás dostanou. Praha: Vinland, 2009.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (05.02.2020)

Active participation in seminars, event. active participation in an online course.

 

Critical analysis of an book / interactive book / magazine of their choice according to known guidelines and criteria - specified at the seminar (on a specific demonstration).

 

3 standard pages are expected

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (06.12.2020)

1. Média a literatura

2. Časový snímek svých činností, role médií v našem životě

3. Tištěná versus elektronická kniha

4. Tvorba lapbooku a squashbooku

5. Knihy pro děti zprostředkovávající téma médií

6. Využití emočních a relfexních karet v literatuře pro děti

7. Časopisy pro děti

8. Rozvoj mediálních činností v mateřské škole

9. Reklama, její druhy a práce s reklamou v mateřské škole

10. Interpetace disneyovských zpracování klasických pohádek

11. Prezentace svých portfolií

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html