SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2021/2022
   Login via CAS
Art Education Didactics IV: Reflection and Evaluation - OPMN0V313B
Title: Didaktika IV: reflexe a hodnocení
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Incompatibility : OPMN0V207B
Pre-requisite : OPMN0V309B
Is pre-requisite for: OPMN0V315B
Annotation -
The course develops the ability of reflection and evaluation of perception and art creation. It develops students´ability of communication through images with the aim of future use in elementary art education. The student, as a reflective practitioner, is led to reflect on his own proposed art projects. The subject introduces qualitative research methods used by contemporary art education (case study, grounded theory, action research, art-led research, practice-based research, artography).
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (14.02.2022)
Course completion requirements - Czech

Klasifikovaný zápočet bude udělen na základě plnění průběžných úkolů a testu.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (17.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

Starý, K., Chvál, M., Laufková, V. (2023). Hodnocení pro učení. Praha: PedF UK.

Novotná, M. Fremlová, V.  (2021) Neviditelní, kteří ukazují a vyprávějí. Praha: Výtvarná výchova 61 (1-2), s. 6-29

Novotná, M. (2019) Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově. Praha: Výtvarná výchova 59 (1-2), s. 22-37.

Doporučená literatura:

DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z. s. 2016.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer, 2005.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Syllabus - Czech

1. Specifika hodnocení ve VV. Typy a formy hodnocení ve VV. Hodnocení nebo reflexe?

2. Reflektivní praktik D. Schona.

3.-5. Kritéria hodnocení, jejich formulace ve výtvarném úkolu.

6. Formativní hodnocení ve VV, reflektivní přístup, rozvoj myšlení žáků.

7. Reflektivní dialog jako metoda VV.

8. Kvalita dětských výtvarných prací.

9. Druhy formy reflexe.

10. Výtvarné portfolio jako specifický druh výtvarné reflexe a jeho možnosti.

11. Výzkum ve VV a jeho metodika. Participační, akční výzkum a metoda a/r/tography.

12. Reflexe kurzu, kontextualizace poznatků.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (13.09.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html