SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Exploration: Drawing; Painting - OPMN0V304B
Title: Explorace: kresba malba
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 14 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Incompatibility : OPMN0V207B
Pre-requisite : OPMN0V120A
Is pre-requisite for: OPMN0V310B
Is interchangeable with: OKMN0V227B
Annotation -
Developing creative thinking, feeling, and creation. Basic procedures of drawing, painting, and combined techniques. Context of the subject, art technique and material. Transformation of experience into school art tasks. Developing the ability of visual vision, thinking, and creation by means of general expression by various media. Work in cycles of exercises with the aim of building a personal portfolio of artworks and didactic materials. Understanding the function of expression in the visual arts, in his own and children's work. Reflection and analysis of the own creative process in the form of reflective practice and didactic transformation. Ability to transform acquired knowledge and artistic skills into didactic competencies of a primary school teacher.
Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.02.2025)
Aim of the course - Czech

Studující  se orientuje  se v plošné a prostorové tvorbě.

Studující  dovede používat základní výtvarné techniky plošné a prostorové tvorby. 

Studující vytvoří a reflektuje sérii výtvarných prací.

Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.02.2025)
Descriptors - Czech

studijní zátěž: 
semináře: 2 hodiny/týdně = 24 hodin
samostudium: 36 hodin

Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.02.2025)
Course completion requirements - Czech

zápočet

Aktivní účast na výuce, vedení autorského portfolia.

Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.02.2025)
Literature - Czech

Povinná literatura:

KANDINSKIJ, W. Bod linie plocha. Praha: Triáda, 2000.

KLEE, P. Čáry. Praha: Odeon, 1990.

KLEE, P. Pedagogický náčrtník. Praha: Triáda, 1999.

LINC, R.: Anatomie člověka. SPN: Praha, 1964. SLÁNSKÝ, B. Technika malby 1. 2. Praha: Paseka, 2003.

Doporučená literatura:

BALEKA, J. Výtvarné umění, výkladový slovník, Praha: Academia, 2010.

RUHRBERG, K. Umění 20. století. Praha: Slovart, 2011.

SMITH, R. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Praha: Slovart 2013

ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1. 2. Praha: Práce, 1996.

BECKETOVÁ, W. Toulky světem malířství. Praha: Fortuna, 1996.

BROŽKOVÁ, I. Dobrodružství barvy. Praha: SPN, 1982.

HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha: Paseka, 2008.

CHALUMEAU, J. P. Přehled teorií umění. Praha: Portál, 2003.

KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Academia, 2004.

KUPKA, F. Tvoření v umění výtvarném. Praha: SVU Mánes, 1923.

LAMAČ, M. Myšlenky moderních malířů. Odeon: Praha, 1998.

LIESMANN, N. Filozofie moderního umění. Praha-Olomouc: Votobia, 2000.

MÍČKO, M. Testament mistra Wu. Praha: 1997.

Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.02.2025)
Syllabus - Czech

Cvičení:

01. - 03. Praktická cvičení v kresbě a malbě.

04. - 06. Experimentace s výtvarnými prostředky kresby a malby.

07. - 09. Kresba a malba v umění a vizuální kultuře.

10. - 11. Plošná tvorba na základní škole.

12. Zápočtový termín. Zhodnocení, prezentace prací a portfolia, slovní obhájení semestrálního výkonu.

Základní kresebné a malířské etudy v tvarových, prostorových, světelných principech a prostorových figuracích

zaměřených na získání zkušenosti práce se strukturou obrazového jevu a obecné vizuální souvislosti. Osvojení si

základů barevné harmonie a technologických aspektů: tempera, kvaš, akvarel, olejomalba. Experiment. Barva, její

funkce a význam v různých slohových a historických obdobích. Její psychologické, estetické a výrazové možnosti.

Seznámení s tvorbou pedagoga. Dialog a vlastní interpretace v kontextu individuálního chápání a cítění. K

jednotlivým zadaným cvičením si student vytváří další, vlastní alternace a interpretace včetně metafory, nadsázky,

exprese atd.

Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.02.2025)
Learning outcomes - Czech

●      Studující zná a používá plošné výtvarné techniky (malbu, kresbu).

●      Studující zná a používá prostorové techniky výtvarné tvorby (modelování).

●      Studující charakterizuje základní výtvarné techniky.

●      Studující vytvoří a prezentuje portfolio výtvarných prací, ve kterém charakterizuje a reflektuje svoji tvorbu.

●      Studující použivá  svou výtvarnou tvorbu v rámci didaktického plánování vyučovacích hodin.

Last update: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html