SubjectsSubjects(version: 953)
Course, academic year 2021/2022
   Login via CAS
Educational and School Psychology I - OPMN0Q125A
Title: Psychologie pedagogická a sociální I
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021 to 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 90 / 93 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Francová, Ph.D.
Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0Q105A
Is pre-requisite for: OPMN0Q134A, OPMN0Q366C, OPMN0Q135A
Is interchangeable with: OKMN0Q125A
Annotation -
The second part of the Education and social psychology course is to equip students with basic psychological knowledge and skills needed to perform their future profession. The aim of the summer semester course is to introduce students to the social-psychological context of teaching. The content of lectures of the course Pedagogical and social psychology II will be mainly theoretical knowledge of educational psychology, in the seminars, the emphasis will be on acquiring skills in the field.
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Descriptors - Czech

Přímá výuka

  • přednáška 12 hodin
  • semináře 12 hodin

 

Nepřímá výuka

  • příprava na semináře 6 hodin
  • studium odborné literatury a plnění průběžných úkolů 20 hodin
  • příprava na zkoušku 28 hodin
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
Literature - Czech

 

Literatura povinná:

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015, 399 stran. ISBN 9788024746746.

HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 125 s. ISBN 8024604361.

VALENTOVÁ, L. Problémy mladšího a středního školního věku. In: HadjMoussová a kol. Pedagogicko-psychologické poradenství I vybrané problémy. Praha: Pedf UK, 2005.

VALENTOVÁ, L.;PAVLAS MARTANOVÁ,V. Školní třída- diagnostika, intervence a prevence. In Školní poradenství II. Praha: PedfUK v Praze, 2013.

 

Literatura doporučená:

HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. Diagnostika: pedagogicko-psychologické poradenství. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002, 208 s. ISBN 807290101x.

KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování. Praha: Portál, 1997.

MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.

ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998.

VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001.

VALENTOVÁ, L. Školní poradenství II. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013, 207 s. ISBN 9788072906291.

VÝROST, J.;SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. 2vyd. Praha: Grada, 2008.

Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
Syllabus - Czech

Témata předmětu:

1. Sociální psychologie, teorie sociální podmíněnosti člověka.

2. Sociální psychologie rodiny, vztah rodiny a školy.

3. Sociální percepce a sociální interakce.

4. - 5. Třída jako sociální skupina, diagnostika a intervence.

6. Problémové a rizikového chování – terminologie, prevence.

Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou pro zakončení předmětu je 75% účast na seminářích. Zkoušku studenti složí v rámci písemného testu pokrývající témata Psychologie pedaagogické a sociální I a II.

Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.01.2022)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html