SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Individual and group support for pupils with learning disabilities - OPMN0N371C
Title: Individuální a skupinová podpora žáků s překážkami v učení
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / 50 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Annotation -
The course focuses on the students practice, the content of which is individual or group support for children with barriers to learning (children from socio-culturally disadvantaged backgrounds, children with OMJ, children with learning disabilities, disabilities or disadvantages, etc.), which will be implemented in the form of UNHONORED tutoring. Students will work regularly with the pupil(s), seeking individualised teaching strategies and helping him/her to overcome barriers to learning. Students will reflect on their work with a teaching professional designated by the school.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Aim of the course - Czech

Porozumění praktickým aspektům podpory dětí s překážkami v učení. Studenti budou schopni analyzovat specifické potřeby dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, dětí s OMJ, dětí s poruchami učení, se zdravotním postižením nebo jiným znevýhodněním.

Vytváření individualizovaných strategií pedagogické práce. Studenti se naučí identifikovat individuální potřeby žáků a vyvíjet strategie pro efektivní pedagogickou podporu.

Realizace doučování. Studenti budou schopni samostatně a efektivně realizovat doučování pro děti s různými vzdělávacími potřebami.

Pravidelná praxe s žáky. Studenti získají praktické zkušenosti a dovednosti v pravidelné práci s žáky, kde budou uplatňovat teoretické poznatky v praxi.

Reflexe pedagogické práce. Studenti se naučí aktivně reflektovat svou práci a spolupracovat s pedagogickým pracovníkem ve škole na zdokonalování svých pedagogických dovedností.

Překonávání překážek v učení. Studenti budou schopni navrhovat a aplikovat strategie, které pomáhají dětem překonávat překážky v učení.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Descriptors - Czech

Studijní zátěž:

4 kredity, 0/2

Přímá výuka: 20 hodin

Asistence žákům a příprava na ni: 50

Samostudium, konzultace: 46 hodin

Přímá reflexe: 4 hodiny

Před prvním prezenčním setkáním si student najde dítě s potřebou doučování v registračním systému. 

Podrobný návod, jak se zaregistrovat, kontaktovat školu a domluvit si doučování naleznete na https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/chci-doucovat/registrace-a-zakladni-informace/. Student může doučovat i dítě v okolí svého bydliště, především ze sociálně znevýhodněného prostředí, o kterém ví, že by tuto podporu potřebovalo. V takovém případě požádá jeho učitele nebo zástupce školy, aby školu zaregistroval do systému na https://zapojmevsechny.cz/doucovani/. Podle návodu se následně také přihlásíte do systému a v nabídce škol si vyberete školu „svého“ žáka. Pokud byste měli problém s registrací do systému, obraťte se na: praxe@pedf.cuni.cz

Podpora může probíhat osobně či distančně, dle potřeb dítěte.

Během semestru student poskytuje BEZPLATNĚ doučování v rozsahu MINIMÁLNĚ 20 vyučovacích hodin, nejlépe pravidelně.

Prezenční setkání probíhají v době rozvržení výuky.

Moodle podpora je zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10398 [6]
(heslo: podporazaku)

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Course completion requirements - Czech

1.     Účast na úvodním setkání se studenty: úvod do problematiky, naplánování praxe (2 hodiny).

2.     Práce s dětmi s překážkami v učení formou pravidelného individuálního nebo skupinového doučování (min 20 hodin). Student si zařizuje praxi sám, zaregistruje se v systému podle návodu na https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/chci-doucovat/info-studenti-1-st-zs/. Student může doučovat i dítě v okolí svého bydliště, především ze sociálně znevýhodněného prostředí, o kterém ví, že by tuto podporu potřebovalo.  V takovém případě požádá jeho učitele, aby školu zaregistroval do systému na https://zapojmevsechny.cz/doucovani/.

3.     Pokud byste měli problém s registrací školy/zařízení, obraťte se na: praxe@pedf.cuni.cz

4.     Doporučujeme si praxi domluvit do zahájení výuky.  Doučování probíhá bezplatně.

5.     Doklad o absolvování praxe student vkládá do Moodle na formuláři vygenerovaném registračním systémem

6.     Účast na závěrečném setkání – sdílení a reflexe zkušeností (4 hodiny)

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Literature - Czech

Katalog podpůrných opatření

Pokorná V. – Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení - Rozvoj vnímání a poznávání, Portál 2007

Jucovičová D., Žáčková H. – Reedukace specifických poruch učení u dětí , Portál 2008

Jucovičová D., Žáčková H. – Metody reedukace specifických poruch učení - Dyslexie, Nakladatelství D + H, 2005

Hendrik Simon – Dyskalkulie – Jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami, Portál 2006

Pokorná V. - Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování, Portál 2010

Brož Miroslav, Knitlová Petra, Toušek Ladislav: Kdo drží černého Petra? Sociální vyloučení v Plzni, Liberci a Ústí nad Labem,
https://www.clovekvtisni.cz/media/publications/88/file/1364590154-cerny-petr.pdf

Hůle Daniel: Reprodukce nevzdělanosti jako základ sociální nespravedlnosti,
https://socialniprace.cz/reprodukce-nevzdelanosti-jako-zaklad-socialni-nespravedlnosti/

Fišer Ondřej: Strategie romské integrace v jihomoravském kraji 2021-25, https://www.kr-jihomoravsky.cz/Default.aspx?PubID=418993&TypeID=7

Prokop Daniel: České školství je průměrná muzika za málo peněz. Problém je hlavně v nerovných podmínkách, https://archiv.ihned.cz/c7-66581800-njtqd-f05483490ae9949?fbclid=IwAR00LpW-

Prokop Daniel: Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti, vyšlo v nakladatelství Host, 2020 https://www.hostbrno.cz/slepeskvrny/?gclid=Cj0KCQjw4cOEBhDMARIsAA3XDRjBSo9PWc8_FtX9X-rnC_UBofxKEE_JkF-8rBrSn43swHkPnpSHFokaAgcLEALw_wcB

Toušek, Laco: Sociální vyloučení a prostorová segregace, http://www.antropoweb.cz/cs/socialni-vylouceni-a-prostorova-segregace

Nikolai, T. (ed.): Příběhy ze špatné čtvrti, https://www.clovekvtisni.cz/pribehy-ze-spatne-ctvrti-1069pub

NPI ve spolupráci s Čvt: Jak podpořit a motivovat žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, http://www.inkluzevpraxi.cz/kategorie-pedagog/1988-jak-podporit-a-motivovat-zaky-ze-socialne-znevyhodneneho-prostredi

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Společná prezentace a reflexe proběhlých doučování.

Plnění průběžných úkolů.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Syllabus - Czech

Úvodní setkání se studenty: úvod do problematiky, naplánování praxe

Individuální nebo skupinová praxe s dětmi s překážkami v učení formou doučování ve třídě (min. 20 hodin).

Samostudium: příprava úkolů při žáky a jejich hodnocení, studium podpůrné odborné literatury.

Závěrečné reflektivní setkání (prezentace a reflexe).

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studenti vysvětlí principy edukace založené na důkazech a jejich přínos pro různé skupiny žáků. Využijí poznatky o pozornosti a paměti při efektivní organizaci výuky. Rozliší vhodné formy výuky podle potřeb žáků. Aplikují zásady účinného vysvětlování, respektující komunikaci a práci s chybou. Poskytují efektivní zpětnou vazbu žákům. Zapojují do výuky všechny žáky. Zvládnou vést respektující a efektivní výukový dialog, zvýšují  participaci žáků a využívají  metakognitivní strategie pro překonání překážek v učení.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html