|
|
|
||
Lectures and seminars will focus on selected global trends and current topics (e.g. global education, education for sustainable development and education for citizenship). Students will learn about current educational concepts, teaching strategies and methods (e.g. non-violent communication, philosophy for children) and current global issues (e.g. migration, responsible consumption, security and conflicts, working with pupils' emotions in primary school). In cooperation with the One World in Schools programme (People in Need organization), students will watch documentaries on current topics and receive methodological support for working with them (jsns.cz portal). In their home preparation for seminars and in seminars themselves, students search for and work with current data sources, discuss the challenges to which education must respond, and devise strategies and procedures for responding to these changes in the school and classroom. Course content will be updated to reflect current societal changes.
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi o aktuálních vzdělávacích konceptech (globální rozvojové vzdělávání, vzdělávání ke globálnímu občanství aj.), vybavit kompetencemi k začlenění inovativních výukových strategií a metod vhodných pro výuku aktuálních globálních témat do výuky žáků na 1. stupni ZŠ a zajištění prostoru pro bezpečný a otevřený dialog nad aktuálními příležitostmi i výzvami, kterými čelí nejen globální společenství, ale i vzdělávací systémy v českém i globálním kontextu. Studující dokáže vysvětlit a v dialogu použít základní oborové koncepty (např. globální občanství), orientuje se v základních strategických dokumentech (např. Agenda 2030, Strategie GRV 2018-2030) a práci klíčových aktérů (např. neziskové organizace, experti, zkušení učitelé). Studující v předmětu diskutují o různých formách globálního občanství a o tom, jak se mohou promítnout do myšlení a jednání lidí; studující budují dovednosti plánovat výuku globálních témat, implementovat inovativní výukové strategie a metody efektivní pro výuku globálních témat (např. filozofie pro děti, práce s dokumentárním filmem, badateslky orientovanou výuku); studující dokážou kriticky posoudit zdroje pro výuku globálních témat; studující v dialogu projevují respekt k různým perspektivách i těm, které jsou v rozporu s jejich vlastními, aktivně pracují s vlastními prekoncepcemi, miskoncepcemi a předsudky; studující mají dostatečný prostor pro dialog nad aktuálními příležitostmi i výzvami ve vzdělávání v českém i globálním kontextu. Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám.
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
1) Aktivní účast na seminářích a příprava na ně (povolena jedna absence). 2) Výběr a zpracování dvou úkolů v Moodle zaměřených na klíčová témata přednášek a seminářů. Odevzdání v Moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po ukončení výukové části semestru. Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
Literatura: Adamková, B., a kol. Odvaha nerůst. Metody neformálního vzdělávání pro sociálně-ekologickou transformaci. Pavel Pražák – Nakladetelství Magda, 2022. Andreotti, V. 2006. Soft versus Critical Global Citizenship Education, In Policy and Practice: A Development Education Review, edited by S. McCloskey, 3(2006): 40−51. London: Palgrave Macmillan. Bilská et al. Filozofie pro děti – Praktická příručka s lekcemi do hodin. Praha: Člověk v tísni o.p.s. (Varianty), 2022. Kashtan, Miki. Svět nenásilí: Obnovování tkaniny lidského společenství. Alferia, 2022. Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020. Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace - řeč života. Praha: Portál, 2022. Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace ve škole. Praha: Portál, 2023. Sucháček, P. Empatie učitele – co, proč a hlavně jak. Sociální pedagogika [online]. Zlín: Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, 2022, 10 (1), 88-93. Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016. Voštová, Z. & Nesvadbová, N. Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu. Futuropolis: škola emancipace, 2022. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/ Vyčichlová, V., a kol. Dokumentární film ve výuce. VŠ skripta. Člověk v tísni o.p.s. (Jeden svět na školách), 2015. https://www.jsns.cz/nove/pdf/dokumentarni_film_ve_vyuce_web_final.pdf Další zdroje: Holík, P. & P. Sucháček. Nenásilný podcast. https://www.nenasilnypodcast.cz/ Šedivá, D. Hlavně nenásilně! – karetní hra a inspirace do škol. https://nenasilnakomunikace.org/hlavne-nenasilne-karetni-hra-a-inspirace-do-skol/ Voštová, Z. Environmentální žal jako posel frustrace i naděje. Tedx Talks. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/ Portál jsns.cz: https://www.jsns.cz/ Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2023)
|
|
||
Přímá výuka - dílčí prezentace vyučující, výuka klade důraz na kolaborativní, diskuzní a badatelské výukové metody a techniky. Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
Main topics of lectures and seminars:
1. Global education as a path to social transformation 2. Discussion methods and techniques in working with global issues - philosophy for children, working with promts/stimuli in discussion, etc. 3. The dangers of a single story in the education of primary school pupils 4. Methodology of working with documentary film in teaching (interactive work with the film in cooperation with the One World in Schools programme) 5. Working with pupils' emotions when teaching controversial topics 6. Non-violent communication as a way to better cooperation and development Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
|
||
Výsledky učení v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
|