SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Current issues of education in the international - OPMN0N172A
Title: Aktuální otázky pedagogiky v mezinárodním kontextu
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C [HT]
Capacity: 90 / 72 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Annotation -
Lectures and seminars will focus on selected global trends and current topics (e.g. global education, education for sustainable development and education for citizenship). Students will learn about current educational concepts, teaching strategies and methods (e.g. non-violent communication, philosophy for children) and current global issues (e.g. migration, responsible consumption, security and conflicts, working with pupils' emotions in primary school). In cooperation with the One World in Schools programme (People in Need organization), students will watch documentaries on current topics and receive methodological support for working with them (jsns.cz portal). In their home preparation for seminars and in seminars themselves, students search for and work with current data sources, discuss the challenges to which education must respond, and devise strategies and procedures for responding to these changes in the school and classroom. Course content will be updated to reflect current societal changes.
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi o aktuálních vzdělávacích konceptech (globální rozvojové vzdělávání, vzdělávání ke globálnímu občanství aj.), vybavit kompetencemi k začlenění inovativních výukových strategií a metod vhodných pro výuku aktuálních globálních témat do výuky žáků na 1. stupni ZŠ a zajištění prostoru pro bezpečný a otevřený dialog nad aktuálními příležitostmi i výzvami, kterými čelí nejen globální společenství, ale i vzdělávací systémy v českém i globálním kontextu.

Studující dokáže vysvětlit a v dialogu použít základní oborové koncepty (např. globální občanství), orientuje se v základních strategických dokumentech (např. Agenda 2030, Strategie GRV 2018-2030) a práci klíčových aktérů (např. neziskové organizace, experti, zkušení učitelé). Studující v předmětu diskutují o různých formách globálního občanství a o tom, jak se mohou promítnout do myšlení a jednání lidí; studující budují dovednosti plánovat výuku globálních témat, implementovat inovativní výukové strategie a metody efektivní pro výuku globálních témat (např. filozofie pro děti, práce s dokumentárním filmem, badateslky orientovanou výuku); studující dokážou kriticky posoudit zdroje pro výuku globálních témat; studující v dialogu projevují respekt k různým perspektivách i těm, které jsou v rozporu s jejich vlastními, aktivně pracují s vlastními prekoncepcemi, miskoncepcemi a předsudky; studující mají dostatečný prostor pro dialog nad aktuálními příležitostmi i výzvami ve vzdělávání v českém i globálním kontextu.

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám.

  • Přímá výuka: 34 hodin
  • Samostudium:  26 hodin
  • Úkoly v Moodle: 20 hodin
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Course completion requirements - Czech

1) Aktivní účast na seminářích a příprava na ně (povolena jedna absence). 

2) Výběr a zpracování dvou úkolů v Moodle zaměřených na klíčová témata přednášek a seminářů. Odevzdání v Moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po ukončení výukové části semestru.

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Literature - Czech

Literatura:

Adamková, B., a kol. Odvaha nerůst. Metody neformálního vzdělávání pro sociálně-ekologickou transformaci. Pavel Pražák – Nakladetelství Magda, 2022.

Andreotti, V. 2006. Soft versus Critical Global Citizenship Education, In Policy and Practice: A Development Education Review, edited by S. McCloskey, 3(2006): 40−51. London: Palgrave Macmillan.

Bilská et al. Filozofie pro děti – Praktická příručka s lekcemi do hodin. Praha: Člověk v tísni o.p.s. (Varianty), 2022.

Kashtan, Miki. Svět nenásilí: Obnovování tkaniny lidského společenství. Alferia, 2022.

Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020.

Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace - řeč života. Praha: Portál, 2022.

Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace ve škole. Praha: Portál, 2023.

Sucháček, P. Empatie učitele – co, proč a hlavně jak. Sociální pedagogika [online]. Zlín: Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, 2022, 10 (1), 88-93.

Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016.

Voštová, Z. & Nesvadbová, N. Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu. Futuropolis: škola emancipace, 2022. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/

Vyčichlová, V., a kol. Dokumentární film ve výuce. VŠ skripta. Člověk v tísni o.p.s. (Jeden svět na školách), 2015. https://www.jsns.cz/nove/pdf/dokumentarni_film_ve_vyuce_web_final.pdf

Další zdroje:

Holík, P. & P. Sucháček. Nenásilný podcast. https://www.nenasilnypodcast.cz/

Šedivá, D. Hlavně nenásilně! – karetní hra a inspirace do škol. https://nenasilnakomunikace.org/hlavne-nenasilne-karetni-hra-a-inspirace-do-skol/

Voštová, Z. Environmentální žal jako posel frustrace i naděje. Tedx Talks. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/

Portál jsns.cz: https://www.jsns.cz/

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2023)
Teaching methods - Czech

Přímá výuka - dílčí prezentace vyučující, výuka klade důraz na kolaborativní, diskuzní a badatelské výukové metody a techniky.

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Syllabus -
Main topics of lectures and seminars:
1. Global education as a path to social transformation
2. Discussion methods and techniques in working with global issues - philosophy for children, working with promts/stimuli in discussion, etc.
3. The dangers of a single story in the education of primary school pupils
4. Methodology of working with documentary film in teaching (interactive work with the film in cooperation with the One World in Schools programme)
5. Working with pupils' emotions when teaching controversial topics
6. Non-violent communication as a way to better cooperation and development
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Learning resources - Czech

Modle předmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16485

Součástí Moodle jsou studijní materiály i zadání úkolů.

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Výsledky učení v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):

  • Student/ka plánuje výuku globálních témat tak, aby vedla k aktivnímu zapojení žáků a žákyň prostřednictvím vhodných výukových postupů (strategií, metod a digitálních technologií) s ohledem na kurikulum (především průřezová témata), potřeby žáků, jejich individuální zkušenosti a aktuální dění.
  • Student/ka reflektuje své kompetence pro výuku aktuálních globálních témat s oporou relevantní kompetenční rámec, dokáže pojmenovat své silné stránky a pokrok v dané oblasti.
  • Student/ka kriticky zhodnotí zdroje informací, pro plánování výuky využívá spolehlivých a rozmanitých zdrojů.
  • Student/ka umí rozpoznat a vědomě pracuje s vlastními miskoncepcemi, předsudky a stereotypy a rozvíjí se v oblasti globální kompetence.
  • Student/ka dokáže pojmenovat to, co jej s ostatními lidmi (ze studijní skupiny i z opačného konce světa) spojuje, k odlišnostem projevuje respekt (k lidem různého pohlaví čí genderu, barvy pleti, národnosti či etnické příslušnosti, náboženství, sexuální orientace, socioekonomického statusu či původu) a projevuje zájem vést k respektu i své budoucí žáky a žákyně.
  • Student/ka dokáže pojmenovat vlastní emoce a potřeby a to, jaký dopad má jeho /její chování na ostatní.
  • Student/ka se orientuje v práci klíčových aktérů v dané oblasti (expertů, neziskových organizací, zkušených učitelů) a projevuje zájem o spolupráci s nimi ve své budoucí praxi.
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html