|
|
|
||
This course prepares future teachers for work in the classroom of primary schools, especially for working with students with extraordinarily talented students and students with a different mother tongue. It further develops the general didactic competence of students to individualise and differentiate teaching so that they can create a safe, motivating and supportive environment for the learning of these students and enable them to maximise their potential.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi a dovednostmi, které jim umnožní volit adekvátní podporu žáků s různými překážkami v učení, především se zaměřuje na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem, žáky mimořádně rozumově nadaných a žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí. Cílem je také rozvoj dovedností studentek a studentů individualizovat a diferencovat výuku tak, aby dokázali vytvářet bezpečné, motivující a podpůrné prostředí pro učení všech žáků ve třídě a umožnili jim tak maximálně využít svůj potenciál. Očekávané výstupy v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):
Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž: 50 pracovních hodin (2 kredity) - kontaktní výuka: 24 hodin Last update: Vallin Petra, PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
|
|
||
Pretest v Moodle - nutné splnit do 7.10.2024 Tři dílčí úkoly z každého tématu (nadaní, žáci s OMJ, sociálně-znevýhodnění) v Moodle. Zápočtový test (znalostní test) ve zkouškovém období v prostředí Moodle - 12 uzavřených otázek s volbou odpovědi. 90% - 100%: výborně, 70- 89% velmi dobře, 60 - 69% dobře. Testové otázky vycházejí z teorie prezentované na přednáškách, seminářích, v rámci Moodle podpory a přítomné v povinné literatuře k předmětu. Očekává se znalost teorie a schopnost ji aplikovat v prakticých situacích. Budou vypsány 2 termíny a jeden termín opravný. Žádný další termín vypsán nebude. Účast na seminářích (povolena jedna absence na semináři).
Last update: Vallin Petra, PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: KARGEROVÁ, J., STARÁ, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: první stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4499-4. Dostupné zde: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-szn-1st/metodika-szn-1st.pdfHAVIGEROVÁ, J. M. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011, 144 s. ISBN 978-80-247-3857-4. PORTEŠOVÁ, Š. DVACET PRINCIPŮ PRO VZDĚLÁVÁNÍ TVOŘIVÝCH, TALENTOVANÝCH A NADANÝCH ŽÁKŮ. časopis Svět nadání. Číslo 2 , ročník VII., 2018, www.nadanedeti.cz KOLEKTIV AUTORŮ: Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách.Praha: META o.s. - Sdružení pro Příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Vyhláška č. 27/2016 Sb.Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. ČŠI Tematická zpráva Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách. 2021/2022 dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Elektronicke-publikace/2022/TZ_Podpora_nadanych_mimoradne_nadanych_ZS_SS/html5/index.html?p https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-clanky https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-videa
Doporučená literatura: HAVIGEROVÁ, J. M. Projevy dětské zvídavosti: získávání informací a kladení otázek od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Praha: Grada, 2013, ISBN 978-80-247-5200-6. HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2009, ISBN 978-80-247-1998-6. MACHŮ, Eva. Nadaný žák je jako Jágr mezi hokejisty aneb Učitelova koncepce nadání v analýze metafor. Studia paedagogica (Brno) [online]. 2019, 24(3), 77 [cit. 2022-09-06]. ISSN 1803-7437. Dostupné z: doi:10.5817/SP2019-3-3 MACHŮ, E., KOČVAROVÁ, I. Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013, ISBN 978-80-7454-316-6. MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 172 stran. ISBN 978-80-247-5089-7. PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011, 213 s. ISBN 978-80-7367-990-3. STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018, 158 stran ; 24 cm. ISBN 978-80-271-0512-0. https://www.talentovani.cz/o-nas JARKOVSKÁ, L, LIŠKOVÁ, K., OBROVSKÁ, J., SOURALOVÁ, A.. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026207924. KONEČNÁ, V. Sebepojetí a sebehodnocení rozumově nadaných dětí. Brno: Masarykova univerzita, 2010, ISBN 978-80-210-5325-0. www.nadanedeti.cz Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Přednášky, semináře - dílčí prezentace vyučujících, diskuse, samostudium, písemné a ústní dílčí úkoly, pretest, znalostní test Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
Within the subject of education of gifted students, the course contents include: 1. Theory of Gifting. 2. Educational diagnostics of exceptionally gifted students. 3. Characteristics of talented students and their educational needs and potential problems. 4. Acceleration and enrichment as the basic strategy of gifted education, its forms, benefits and risks 5. Individual educational plan, its creation and implementation in the common class 6. Methods, forms of work and assessment suitable for gifted students 7. Collaboration with family, PPP and support organisations in care and gifted students 8. In the context of the education of students with a different mother tongue 9. Introduction to migration 10. Education of students with a different mother tongue at Czech schools 11. Legislative framework of education of children and students with a different mother tongue in Czech schools 12. Principles of working with students with a different mother tongue 13. Encourage the inclusion of a student with a different mother tongue 14. Teaching Czech as a second language 15. Creating an individual education plan or a balancing plan and evaluating students with a different mother tongue Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
|
|
||
moodle podpora zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15250, heslo: Inkluze2023 Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
Výsledky učení pro celý předmět INKLUZIVNÍ PRIMÁRNÍ PEDAGOGIKA:
Dílčí výsledky učení v tématu Nadaní žáci:
Dílčí výsledky učení v tématu Žáci s odlišným mateřským jazykem:
Dílčí výsledky učení v tématu Žáci se sociálním znevýhodněním:
Last update: Vallin Petra, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
|