|
|
|
||
This course follows the course History of Education I. It guides students not only towards orientation but also to understand the reasons for the emergence of new streams of educational thinking and school practice XX. century. In addition to developing trends abroad, emphasis is once again on appropriating the roots of domestic tradition as a basis for understanding the present. The conclusion of the course is devoted to the development of initial education in the Czech lands.
The seminar is focused on reading and analysis of source texts, work with school chronicles and the use of oral history methods when working with witnesses.
Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (09.02.2022)
|
|
||
Cílem je vést studenty nejen k orientaci, ale i k pochopení důvodů vzniku nových proudů pedagogického myšlení a školní praxe XX. století. Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (16.01.2022)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 3 kredity (75-90 hodin práce studenta) - účast na semináři: 12 hodin - přednášky: 12 hodin - seminární práce: 20 hodin - studium literatury a textů: 15-25 hodin - příprava ke zkoušce: 20 hodin
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (25.03.2024)
|
|
||
Předmět je zakončen ústní zkouškou. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Povinná literatura: KOŤA, Jaroslav a Karel RÝDL. Poslání učitele a reformní pedagogika v Československu. Praha: PedF UK, 1992. SPĚVÁČEK, Václav. Průkopníci českých pokusných škol. Praha: SPN, 1978. UHLÍŘOVÁ, Jana. Hledání cesty profesionalizace učitelů primární školy v letech 1948 – 1989. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013, 87 s. ISBN 978-80-7290-641-3. UHLÍŘOVÁ, Jana. Problémy československé školské reformy v meziválečném období. sv. 1 a 2. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN80-7290-196-6. VÁŇOVÁ, R. Vývoj počátečního školství v českých zemích. Praha: SPN, 1986. Doporučená literatura: SINGULE, František. Pedagogické směry XX. století. Praha: SPN, 1966, s. 17–70. UHER, Boris. Nové školy v předválečném Československu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1971. UHLÍŘOVÁ, Jana. Vzdělávání učitelů pro primární školu (1. stupeň) po druhé světové válce v proměnách času (do r. 1989). Pedagogika. roč. 61, č. 4, 2011, s. 344-357. ISSN 0031-3815. VÁŇOVÁ, R. Československé školství ve 30. letech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 1995. Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
|
|
||
- aktivní účast na seminářích - diskuse - analýza studijních materiálů - rozhovor s pamětníky (uplatnění metod orální historie) Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce: - seminární práce - studium studijních opor a odevzdnání úkolů v Moodle - studium literatury dle pokynu vyučujícího Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
1-2. Education Reform Movement Abroad I (Turning to a Child, Pedocentrism, General Principles, E. Claparede, J. Dewey) 3-4. Education Reform Movement Abroad II (M. Montessori, P. Petersen, C. Freinet) 5-6. Education Reform Movement in Inter-war Czechoslovakia I (The Experimental Movement) 7-8. Education Reform Movement in the Inter-war Czechoslovakia II (Questions - Concept of Education as a Science Discipline, School Reform, Struggle for Uniform School, Higher Education of Teaching) 9-10. Development of Initial Education 1774 - 1869 Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
|
|
||
Studijní opora v MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11988 - klíč k přihlášení dostanou studenti od vyučující v rámci prvních setkání kurzu. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (25.03.2024)
|