SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
History of Education I - OPMN0N102A
Title: Dějiny pedagogiky I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, C [HT]
Capacity: 100 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Teacher(s): Mgr. Kristýna Šejnohová
doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Is pre-requisite for: OPMN0N113A
Is interchangeable with: OKMN0N102A
Annotation -
This course aims at understanding the basic developmental tendencies during a period of time that influence the development of educational thinking. It is devoted to an older history of education till the end of the 19th century with a special emphasis on national tradition, especially J. A. Comenius. The course should also allow students to have a deeper understanding with the studied field.
Last update: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (28.09.2021)
Aim of the course - Czech

Cílem kurzu je porozumět vývojovým tendencím, které jdou charakteristické pro pedagogické myšlení do konce 19. století. Zvláštní důraz je kladen na domácí tradici, zvláště J. A. Komenského.

Cílem kurzu je umožnit studentům hlubší identifikaci se studovaným oborem.

Last update: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (18.09.2024)
Descriptors - Czech

Stuijní zátěž: 50 pracovních hodin (2 kredity) - kontaktní výuka: 1/0, 12 hodin - příprava na test: 10 hodin - domácí studium, příprava na setkání, studium literatury a pramenů: 28 hodin

 

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Course completion requirements - Czech

Písemný test v rozsahu tematiky ZS. Úspěšnost pro získání zápočtu je 70 %.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Literature - Czech

Povinná literatura:

KOMENSKÝ, Jan Amos. Velká didaktika. In Vybrané spisy Jana Amose Komenského, sv. I. Praha: SPN, 1958, s. 41–282.

KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.

UHLÍŘOVÁ, Jana. Role hry v Komenského pedagogické koncepci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-107-9.

VÁŇOVÁ, Růžena a kol. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 80-86039-29-3.

Doporučená literatura:

VOMÁČKA, Jiří. Proměny školního vzdělávání v našich dějinách. Ústí nad Labem: UJEP, 1993.

CACH, Josef a kol. Výchova a vzdělání v českých dějinách, díl. II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 1991.

ČAPKOVÁ, Dagmar. Myslitelsko vychovatelský odkaz Jana Amose Komenského. Praha: Academia, 1987.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (29.09.2019)
Teaching methods - Czech

Metody: přednášková forma, diskuse nad zadanými problémy, studium pramenů a literatury.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (25.03.2024)
Syllabus - Czech
  • Úvod (pojmy a metodologie dějin pedagogiky), přehled vývoje cílů výchovy, strukturace a jejich promítnutí do proměny obsahu výchovy a vzdělání.
  • Středověké univerzity jako centra vzdělanosti (UK). Vliv náboženských rozporů v Čechách, česká reformace a její vliv na základy lidového vzdělání.
  • J. A. Komenský I – myslitel novodobé pedagogiky (pojetí člověka, dítěte a dětství, školy, učitelství, pojetí obecné školy).
  • J. A. Komenský II – náprava lidské společnosti sub speciae educationis (přirozenost v lidském vývoji, ve výchově a vzdělávání, didaktické zásady, nenásilí, irenismus).
  • Naturalismus 18. st. – Osvobození dítěte J. J. Rousseaua (následovníci – J. J. Pestalozzi).
  • J. F. Herbart – pedagogika ovlivněná filozofií a psychologií, obrat k formalismu – herbartismus.
Last update: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (18.09.2024)
Learning resources - Czech

Studijní opory jsou k dispozici v Moodle na linku: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5740.

Klíč k zápisu do kurzu obdrží studenti na prvním setkání.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Learning outcomes - Czech
  • Student zná pojmy a metodologii dějin pedagogiky. Popíše přehled vývoje cílů výchovy a jejich promítnutí do proměny obsahu výchovy a vzdělání.
  • Student charakterizuje znaky středověké univerzity jako centra vzdělanosti (UK). Student identifikuje znaky české reformace ve vztahuz ke vzdělávání.
  • Student definuje charakteristiku J. A. Komenskéhi díla ve vztahu k pojetí člověka, dítěte a dětství, školy, učitelství a pojetí obecné školy.
  • Student interpretuje J. A. Komenského nápravu lidské společnosti s a její odraz ve výchově, vzdělávání, v didaktických zásadách aj.
  • Student uvede argumenty k osvobození dítětěte podle J. J. Rousseaua (včetně následovníků).
  • Student rozliší mezi pedagogikou J. F. Herbarta a herbartismem a uvede příklady.
Last update: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (18.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html