|
|
|
||
The seminars are again organised in the form of reading workshops.
Students bring children's books to the seminar, which they choose from a list of recommended reading (they can partially choose based on their interests and preferences outside the list). They read these books in the seminar (at least 20 minutes). Book reading is preceded by a mini-lesson (often in the form of working with a common text) focused on some important component of the work (e.g. character, narrator, composition, etc.) or on the work as a whole (meaning of the text, author's intention, evaluation of the text by the reader).
Subsequently (based on the assigned tasks), they discuss what they have read in pairs, present their books in the seminar plenary (recommend them to each other) and talk about what they found out about their book while completing the task.
The main goal of the seminar is for students to move qualitatively in their reflections on their reading experiences, to become "sensitive" to books, to pay attention to partial meanings (so they should learn what and why can be noticed in literary works) and to compose from them the meaning of the work, to internalize the language needed to talk about books.
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||||
Celková studijní zátěž studenta: 88 hodin
Rozsah přímé výuky (seminářů): 24 hodin Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
(1) ČEŇKOVÁ, J., MATOUŠEK, P. a Komise pro dětskou knihu Svazu českých knihkupců a nakladatelů a IBBY. Nejlepší knihy dětem. Výběr z českých knih pro děti a mládež 2014/2015. [online] [cit. 2015-18-11]. Dostupné z www: < http://www.nejlepsiknihydetem.cz/ (2) FOSTER, T. C. Jak číst romány jako profesor. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-929-8. (3) MANDYS, P. a kol. 2 x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros 2013. (4) MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (5) PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007. (6) HRABAL, J. Jak Rozumět Literárnímu Vyprávění? Praha: Nová škola, o.p.s., 2021.
Internetové zdroje: https://new.ctenarskekluby.cz/ http://www.zlatastuha.cz/cs https://mravencichuva.cz/ + seznam literatury pro děti (aktualizovaný na začátku každého akademického roku) Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
1. Orientace na současném knižním trhu, inspirativní četba, doporučená literatura 2. Umělecko-naučná literatura 3. Téma domova, ustálené prvky 4. Téma jinakosti v literatuře pro děti 5. Práce s poezií I 6. Práce s poezií II 7. Nonsensová literatura 8. Tvorba Daisy Mrázkové 9. Překonávání strachu 10. Pohádky a jejich adaptace 11. Komiks pro děti 12. Fantazie versus realita, obrazová kniha, soulad textu a ilustrace Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
Požadavky ke zkoušce z Literatury pro děti II (F. Komberec, V. Laufková) 1. Docházka – můžete dvakrát neomluveně chybět 2. Četba 15 dětských knih: předkládáte 5 anotací ke knihám (dle formuláře, se kterým budete seznámeni na semináři) a k 10 knihám Vámi vybranou jednostránkovou ukázku textu. Nad jednu z nich bude probíhat rozprava - viz dále (bod 3). Předkládáte seznam 15 přečtených knih a ukázek z knih LPD, přičemž postihnout byste měli celkem 6 různých kategorií. Kategorie: 1) Pohádky nejrůznějších národů a kontinentů a pohádkové “klasiky” 2) Autorské pohádky - čeští autoři (70. léta 19. století – 50. léta 20. století) 3) Autorské pohádky 20. století - čeští autoři (60. léta – současnost) 4) Autorské pohádky - světoví autoři 6) Obraznost v poezii pro děti 8) Próza s dětským hrdinou – čeští autoři 9) Próza s dětským hrdinou – světoví autoři Knihy by měly být určeny pro děti mladšího školního věku (prvostupňové čtenáře) na různé úrovni čtení a také rozmanitých zálib. Alespoň jedna kniha by měla být vydána po roce 2010. Počítejte prosím s limitem maximálně 2 knihy od jednoho autora v seznamu. V seznamu vyznačte, které knihy jste četli na základě vlastního výběru, ostatní knihy rozdělte podle oblastí. Jednotlivé tituly prosím přesně citujte (www.citace.com). Ukázky prosím odevzdávejte v průběhu semestru, nejpozději týden před zkouškou. 3. Kritéria ke zkoušce: Na zkoušce by každý z Vás měl samostatně hovořit v rozsahu 4–7 minut o vybraném úryvku dle kritérií níže. Kritéria hodnocení
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Student: přečte min. 15 knih literatury pro děti a mládež; k pěti vybraných titulům vypracuje anotaci, kterou sdílí mezi svými spolužáky; k deseti titulům vybere jednostránkovou ukázku textu, kterou lze interpretovat; reflektuje svůj čtenářský zážitek z přečtených knih; interpretuje tituly ze svého seznamu četby dle kritérií uvedených v požadavcích ke zkoušce; čte texty nejrůznějších žánrů a témat (viz kategorie v požadavcích ke zkoušce). Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|