Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (12.05.2019)
The subject is focused on constructivist (and constructionist) approach to teaching, development of competences in the field of specific robotics - educational robotics, development of algorithmic thinking, development of information literacy and development of work with didactic technology and interactive devices. The course is focused on the acquisition of didactic competences necessary for the implementation of computer science teaching at primary education. Elementary schools in the context of current trends. Through activities related to algorithmization and programming, it creates space for acquiring the knowledge and skills necessary for the development of computer science thinking in pupils of the primary education. Elementary school, regardless of the use of a particular programming environment. It introduces students to the possibilities of integration of interactive / digital technologies into the educational process at the primary education.
Last update: PhDr. Jakub Lapeš (29.01.2021)
Předmět je zaměřen na konstruktivistiský (a konstrukcionistický) přístup k výuce, rozvoj kompetencí z oblasti specifického odvětví aplikované robotiky – edukační robotiky, rozvoj algoritmického myšlení, rozvoj informační gramotnosti a rozvoj práce s didaktickou technikou a interaktivními zařízeními. Předmět je tedy zaměřen na osvojení didaktických kompetencí potřebných pro realizaci výuky na 1. st. ZŠ v kontextu aktuálních trendů. Prostřednictvím aktivit spojených s algoritmizací a programováním se vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro rozvoj informatického myšlení u žáků 1. st. ZŠ, a to bez ohledu na využití konkrétního programovacího prostředí. Seznamuje studenty s možnostmi integrace interaktivních/digitálních technologií do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, vč. zaměření na rozvoj uživatelských dovedností žáků.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (12.05.2019)
to introduce educational robotics to student teachers abd to present them ways how to implement some available tools, aids, platforms and robotic sets into primary school education
to introduce a typology of interactive devices and their options for teaching in primary school education
to introduce examples of teaching methodology for computational thinking development in primary education
to gain experiences with simple didactic methods how to develop algorithmic and computational thinking of primary school pupils using different programming and robotic platforms and sets, especially then in Scratch
Last update: PhDr. Jakub Lapeš (29.01.2021)
seznámit studenty s předmětnou oblastí edukační robotiky a demonstrovat jim možnosti implementace konkrétních nástrojů a systémů podporujících výuku aplikované robotiky na 1. stupni ZŠ do vzdělávacího procesu
seznámit studenty s typologií interaktivních zařízení a systémů a jejich možnostmi v rámci edukačního procesu na prvním stupni základní školy
ukázat studentům možnosti rozvoje algoritmického myšlení i bez využití konkrétního programovacího prostředí a seznámit studenty s možnostmi rozvoje informačního myšlení u žáků mladšího školního věku
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (23.01.2023)
Pro podporu studia je využit LMS Moodle (obsahuje výukové a další materiály)
V případě plně distanční výuky bude online komunikace vedena prostřednictvím fakultních MS Teams (po přihlášení) a veškeré informace (adresa moodle kurzu + klíč k zápisu; url pro MS Teams; další informace ke kurzu) budou poslány e-mailem prostřednictvím SIS všem zapsaným účastníkům kurzu; kurz bude probíhat heterogenní formou v rozvrhované době dle SIS.
základní deskriptory:
asistence žákům a příprava na ni: 23 hodin samostudium: 25 hodin
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (04.04.2019)
LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ Viera a CÁPAY, Martin. Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-091-0.
VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. Brno: Computer Press, 2012. 88 s. ISBN 978-80-251-3749-9.
HAVELKA, Martin a STOFFOVÁ, Veronika. Robotika - stavba a programování robotů [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7.
ALIMINIS, D et al. Teacher Education on Robotics- EnhancedConstructivist Pedagogical Methods. Athens: ASPETE, 2009, ISBN978-960-6749-49-0.
Další zdroje e-učebnic a materiálů, např. imysleni.cz (další zdroje dle LMS Moodle)
Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (04.04.2019)
Jednotlivé tématické celky:
edukační robotika u žáků mladšího školního věku
interaktivní zařízení a další didaktická technika
rozvoj algoritmického myšlení u žáků mladšího školního věku
Základy algoritmizace, dětské programovací jazyky.
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (23.01.2023)
Hodnocení bude probíhat na základě zpracovaných dílčích úkolů v rámci celého semestru v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a v závislosti na využitých didaktických prostředků, tj. programovatelných stavebnic, robotických hraček (daných LMS Moodle).
Pro úspěšné zakončení předmětu je potřeba získat určitý počet procent:
70 % - 79 % - dobře
80 % - 89 % - velmi dobře
90 % - 100% - výborně
Úkoly budou prioritně opravovány po ukončení doby pro jejich vytvoření. V případě, že existuje potřeba studentky/studenta o opravu úkolů v dřívějším termínu kontaktuje konkrétního vyučujícího, který daný úkol opravuje. V případě, že je nutné řešit další záležitosti ohledně předmětu, ukončení nebo zápisu předmětu, kontaktujte garanta předmětu.