|
|
|
||
The aim of the subject is to improve personality qualities of the individual, his communication competence as a precondition for acquiring pedagogical abilities of teachers. Teacher as a speech model, speech technique, respiration, speech respiration, fonation, articulation, ortophony of Czech language, vocals, consonants, non-language information in speech act, communicational aim and its realization, speech culture, pragmatic aspects of communication, cooperative communication, politeness.
Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž celkem: 50 hodin, kredity 2, zakončení: zápočet z toho přímá výuka: 0/2, tj. 24 hodin za semestr, průběžná příprava celkem 6 hodin, četba odborné literatury 10 hodin, příprava na zápočtový projev 10 hodin. Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
Účast na seminářích (tolerovaná absence 20 %), plnění průběžných úkolů dle požadavků vyučujícího, přednesení závěrečného mluveného projevu dle parametrů. Parametry mluveného projevu: strukturovaný výkladový projev na zvolené odborné téma, 5-7 minut, kultivovaný formálně i obsahově, spisovný, bez artikulačních nedostatků. Projev musí být pronesen nejpozději na posledním semináři. Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. HŮRKOVÁ, Jarmila. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, VLČKOVÁ, Jana. Cvičebnice výslovnosti češtiny nejen pro školní výuku. Plzeň: Fraus. 2018. Doporučená literatura: SKARNITZL, Radek, VOLÍN, Jan, ŠTURM, Pavel. Zvuková báze řečové komunikace. Praha: Karolinum. 2016. VLČKOVÁ, Jana. Rétorika, Ortoepie. In HÁJKOVÁ, Eva (Ed.). Čeština pro vzdělávací praxi. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2017. HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. Praha: Karolinum, 2013. Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
Obsahové celky: Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
Student zná zásady hlasové hygieny, dovede je charakterizovat a vědomě je používá. Student vědomě působí jako kvalitní řečový vzor. Student modifikuje svůj řečový projev v souladu se svým komunikačním cílem a s ohledem na specifika komunikace s žáky 1. stupně a na jejich potřeby. Student detekuje a odbornými termíny pojmenuje nežádoucí jevy v percipovaných mluvených projevech. Student je schopen detekovat výslovnostní vadu a nezaměňuje ji s neortoepickou výslovností. Student na základě percepční aplikace výslovnostní normy rozlišuje projevy ortoepicé a neortoepické, a to na úrovni segmentální i suprasegmentální. Student stylově diferencuje zvukové prostředky jazyka v závislosti na komunikační situaci. Tuto diferenciaci je schopen odborně terminologicky definovat. Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|