course is intended for doctoral students only enabled for web enrollment can be fulfilled in the future you can enroll for the course in winter and in summer semester
The course focuses on a) analysis of didactic phenomena in the teaching process and systemic relationships between them b) analysis and evaluation of theoretical and empirical didactic studies c) design of didactic research
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (25.11.2024)
Předmět je zaměřen na
a) analýzu didaktických jevů v procesu výuky a systémových vztahů mezi nimi
b) analýzu a hodnocení teoretických a empirických didaktických studií
c) koncipování didaktického výzkumu
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (25.11.2024)
Aim of the course -
The aim of the course is to develop students' skills to analyze didactic phenomena in the teaching process and the systemic relationships between them, to analyze and evaluate published theoretical and empirical didactic studies, and to design didactic research.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (25.11.2024)
Cílem předmětu je rozvoj dovedností studentů analyzovat didaktické jevy v procesu výuky a systémové vztahy mezi nimi, analyzovat a hodnotit publikované teoretické a empirické didaktické studie a koncipovat didaktický výzkum.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (25.11.2024)
Course completion requirements -
The student demonstrates his/her knowledge and skills by:
- presentation of a selected didactic topic based on the study of recommended literature
- analysis of a video demonstration of a lesson in terms of didactic phenomena and the relationships between them
- critical evaluation of two foreign theoretical or empirical didactic studies
- designing one's own didactic research project, including its piloting
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (25.11.2024)
Student dokládá své znalosti a dovednosti prostřednictvím:
- prezentace vybraného didaktického tématu na základě studia doporučené literatury
- analýzy videoukázky vyučovací hodiny z hlediska didaktických jevů a vztahů mezi nimi
- kritického zhodnocení dvou zahraničních teoretických či empirických didaktických studií
- designu vlastního projektu didaktického výzkumu včetně jeho pilotáže
ESTES T., Mintz, S. & GUNTER M. Instruction: A Models Approach. 6th ed. Boston: Pearson, 2011.
HATTIE, J. Visible learning for teachers. Maximizing Impact on Learning. New York: Routledge, 2012.
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno. Masarykova univerzita 2013.
MAREŠ, J. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika, 2015, 65(2), 113–142.
MAYER, R., ALEXANDER, P. Handbook of Research on Learning and Instruction. Routledge. New York 2017.
PETTY, G. Evidence- Based Teaching. A practical Approach. Nelson Thornes Ltd, Cheltenham: 2006.
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. & KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita 2017. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 3.
STARÝ, K., &CHVÁL, M. Kvalita a efektivita výuky: metodologické přístupy. In Marcela Janíková & Kateřina Vlčková (Eds.), Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 63–81). Brno: Paido, 2009.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (25.11.2024)
Teaching methods -
Analysis of video recordings of teaching, literature search, expert discussion, consultation
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (25.11.2024)
Analýza videonahrávky výuky, rešerše odborné literatury, odborná rozprava, konzultace
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (25.11.2024)
Syllabus -
Analysis of didactic phenomena and systemic relationships between them in the teaching process
Analysis and evaluation of theoretical and empirical didactic studies
Conceiving didactic research
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (25.11.2024)
Analýza didaktických jevů a systémových vztahů mezi nimi v procesu výuky
Analýza a hodnocení teoretických a empirických didaktických studií