|
|
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
|
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
Cílem předmětu je syntetizovat hudebně teoretické poznatky pro potřeby pedagogické interpretace hudebního díla. |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
Základní literatura: ALMÉN, Byron. A Theory of Musical Narrative. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press, 2008. ISBN 978-0-253-35238-5. COOK, N. A Guide to Musical Analysis. Oxford: Oxford University Press, 1995. ISBN 0-19-816508-0. DRÁBEK, Václav. Modelové situace v tematickém vyučování. In: Populární hudba a škola, Praha 2000, s. 23–29. ISBN 80-7290-013-7. FALTUS, Leoš, MAREK, Zdeněk. Sémantický rozbor skladeb. Brno: Masarykova univerzita, 1987. FUKAČ, Jiří, JIRÁNEK, Jaroslav, POLEDŇÁK, Ivan, VOLEK, Jaroslav. Základy hudební sémiotiky. I-III. Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0373-1. HERDEN, Jaroslav. Ověření emocionální účinnosti hudebně výrazových prostředků v poslechové praxi In: Multimediální komunikace v hudební a polyestetické výchově, edit.: Drábek, Václav, 1. vyd., Praha, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, s. 114-121. ISBN: 80-7290-065-X HERDEN, Jaroslav. Hudba pro děti a mládež jako disciplína integrující různé složky odborné a pedagogické přípravy učitelů hudební výchovy. In: Integrujúce možnosti hudby a umelecká výchova detí a mládeže, Bratislava 1992, s. 77–80. HONS, Miloš. Hudební analýza. Praha: Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-28-6. JIRÁNEK, Jaroslav. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. Praha: Supraphon, 1991. KOHOUTEK, Ctirad. Hudební kompozice. Stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha: Editio Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-150-6. KULKA, Jiří. Komplexní analýza uměleckého díla 1. Praha: SPN, 1986.
Rozšiřující literatura: BURLAS, Ladislav. Formy a druhy hudobného umenia. Žilina, Žilinská univerzita, 2006. ISBN 80-8070-522-4. RISINGER, Karel. Nauka o harmonii 20. století. Praha: Supraphon, 1978. TARASTI, E. (ED.). Musical Signification. Essays in the Semiotic Theory and Analysis of Music. Berlin, New York: Mouton de Gruyter, 1995. ISBN 3-11-014040-3. TICHÝ, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha: HAMU, 2002. ISBN 80-7331-897-0. |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
1. Konzumace a prvotní popis díla 1. 1. Vnímání bez analytické intence. 1. 2. Utvoření estetického dojmu na základě prožitku. 1. 3. Narativní popis (na základě vlastních dojmů a objektivních faktů).
2. Příprava analýzy 2. 1. Obecná historiografická a sociologická příprava. 2. 2. Umělecko-historická příprava: a) biografie a psychologie tvůrce, b) autorský tvůrčí kontext, c) estetický program tvůrce, d) analýza tvůrčí metody, e) umělecko-historický kontext, f) filozoficko-estetické koncepce období, g) společensko-kulturní kontext, h) recepční kontext a ohlas díla, i) jiné pokusy o analýzu díla.
2. 3. Sémiotická příprava. 2. 4. Archetypová příprava. 3. Parciální analýzy 3. 1. Parametrická. 3. 2. Tektonická: a) morfologicko-syntaktická, b) strukturně funkcionální.
3. 3. Sémantická. 3. 4. Obsahová. 3. 5. Formová. 3. 6. Stylistická. 3. 7. Genealogická. 3. 8. Genologická. 3. 9. Sociálně pragmatická.
4. Komplexní popis díla v dimenzi tvůrce – artefakt – vnímatel. 5. Komplexní interpretace
6. Komparace s jinými UD
7. Kritické zhodnocení a zařazení D do kulturně historického kontextu
8. Pedagogická interpretace díla |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
Závěrečný publikační výstup spočívá ve vypracování analýzy hudebního díla s pedagogickými aplikacemi. |