|
|
|
||
Syntaktická kompetence se začíná rozvíjet v raném věku, ale zároveň její vývoj trvá po celý život. Schopnost vytvářet smysluplné věty a rozumět i složitějším syntaktickým konstrukcím patří k základním požadavkům, které na žáky škola klade. Nedostatečně rozvinutá syntaktická kompetence ovlivní negativně funkční gramotnost, čtenářskou gramotnost, schopnost práce s informacemi. Týká se produktivních i receptivních komunikačních dovedností. U některých žáků ovlivňuje negativně celý proces vzdělávání včetně motivace ke studiu a četbě.
Cílem předmětu je seznámit studenty se standardním vývojem syntaxe u dítěte, ale i možnými odchylkami a jejich příčinami. Hlavní pozornost ovšem bude věnována standardní vývojové trajektorii. Student se seznámí s osvojováním parataktických a hypotaktických syntaktických vztahů a vývojem jejich sémantiky. Seznámí se se zjištěními, která se týkají současného stavu míry osvojení syntaxe u současných žáků. Detekuje problematické oblasti vývoje a bude reflektovat možnosti didaktické intervence.
Předmět předpokládá samostatnou výzkumnou práci studenta. Student se zaměří na jeden konkrétní jazykový aspekt z oblasti syntaxe a bude sledovat jeho psycholingvistický vývoj ve standardní vývojové trajektorii a zároveň jeho pojetí v učebnicích a kurikulárních materiálech po celou dobu školní docházky, tj. od mateřské školy až po maturitní ročník. V práci bude student reflektovat, zda jsou kurikulární a učební materiály v souladu s dosavadními poznatky psycholingvistických bádání a s žákovskými prekoncepty. Metodologie výzkumné práce – kvalitativní či kvantitativní. Rozsah práce – 10 až 15 stran. Na základě této práce bude studentovi udělena zkouška.
Témata:
• Osvojování syntaktických struktur parataktických.
• Osvojování syntaktických struktur hypotaktických.
• Žákovské prekoncepty týkající se syntaktických struktur.
• Vývoj syntaxe v pozdějším věku.
• Omezený a rozvinutý jazykový kód z psycholingvistické perspektivy. Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Základní literatura: Clark, E. V. (2003). First Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press. Doležalová, E. (2019). Vývoj syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Dvořák, K. (1997/98). Stupeň schopnosti poznávat a vyjadřovat myšlenkové vztahy ve výpovědích. Český jazyk a literatura, roč. 48, č. 3–4, s. 67–73. Dvořák, K. (1997/98b). Stupeň schopnosti poznávat a vyjadřovat myšlenkové vztahy ve výpovědích (dokončení). Český jazyk a literatura, roč. 48, č. 5–6, s. 113–121. Hájková, E. et al. (2013). Čeština ve škole 21. století III.: jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Chejnová, P. (2019). Development of syntactic competence in a Czech child. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Kala, M.; Benešová, M. (1989). Písemný a mluvený projev žáků základní školy. Praha: SPN. Martáková Styblíková, J. (2019). Osvojování lingvistického pojmu a termínu spojka u žáků 1. stupně ZŠ [online]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/160037. Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing. Příhoda, V. (1963). Ontogeneze lidské psychiky I. Praha: SPN. Saicová Římalová, L. (2013). Když začínáme mluvit... Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta. Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. Šebesta, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. Štěpáník, S. (2014). Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace, roč. 24, č. 1, s. 111–127.
Doporučená literatura: Bernstein, B. B. (1971): Class, Codes and Control. Vol. 1, Theoretical Studies towards a Sociology of Language. London: Routledge and Kegan Paul. Diessel, H. (2004). The acquisition of complex sentences. Cambridge: Cambridge University press. Nippold, M. A. (2004). Research on later language development: International perspectives. In: Language Development across Childhood and Adolescence. Ed. Berman, R. A. 1st ed., s. 1–9. Nippold, M. A. (2007). Later Language Development: School-Age Children, Adolescents, and Young Adults. Austin, TX: PRO-ED. Vygotskij, L. S. (2017): Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál. Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|