|
|
|
||
V současnosti je již dobře popsán sled osvojování jednotlivých gramatických kategorií češtiny a specifika osvojování gramatiky vysoce flektivního jazyka. Jedním z cílů moderní didaktiky mateřského jazyka je vycházet ze žákovských prekonceptů a navazovat ve výuce na aktuální implicitní znalosti žáků. Ty se vyvíjejí po celou dobu školní docházky a k menším modifikacím dochází i později v životě. Velké rozdíly mezi žáky se týkají nejen lexikální, ale i gramatické kompetence, což ovlivňuje u některých žáků negativně celý proces vzdělávání včetně motivace ke studiu.
Cílem předmětu je seznámit studenty se standardním vývojem morfologie u dítěte, ale i možnými odchylkami a jejich příčinami. Hlavní pozornost ovšem bude věnována standardní vývojové trajektorii. Student se seznámí s osvojováním flexe ohebných slovních druhů a s osvojováním základních deklinačních a konjugačních paradigmat v batolecím a předškolním věku a s prekoncepty žáků mladšího školního věku.
Předmět předpokládá samostatnou výzkumnou práci studenta. Student se zaměří na jeden konkrétní jazykový aspekt a bude sledovat jeho psycholingvistický vývoj ve standardní vývojové trajektorii a zároveň jeho pojetí v učebnicích a kurikulárních materiálech po celou dobu školní docházky, tj. od mateřské školy až po maturitní ročník. V práci bude student reflektovat, zda jsou kurikulární a učební materiály v souladu s dosavadními poznatky psycholingvistických bádání a se žákovskými prekoncepty. Metodologie výzkumné práce – kvalitativní či kvantitativní. Rozsah práce – 10 až 15 stran. Na základě této práce bude studentovi udělena zkouška.
Témata:
• Osvojování gramatických kategorií substantiv, adjektiv a pronomin.
• Osvojování gramatických kategorií verb.
• Žákovské prekoncepty týkající se gramatických kategorií ohebných slovních druhů.
• Školní zralost z hlediska psycholingvistiky.
• Omezený a rozvinutý jazykový kód z psycholingvistické perspektivy.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
Základní literatura Clark, E. V. (2003). First Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press. Hájková, E. et al. (2013). Čeština ve škole 21. století III.: jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Chejnová, P. (2015). Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte. Nová čeština doma a ve světě, roč. 2015, č. 2, s. 89–97. Chejnová, P. (2016a). Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Praha: Karolinum. Chejnová, P. (2016). Osvojování gramatických kategorií sloves u českého dítěte. Slovo a slovesnost, roč. 77, č. 3, s. 185–201. Kapalková, S. et al. (2010). Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava: Slovenská asociácia logopédov. Ohnesorg, K. (1948). O mluvním vývoji dítěte. Praha: Jednota českých filologů v Praze. Pačesová, J. (1972). K vývoji gramatických kategorií v dětské řeči. Sborník prací FF Brněnské univerzity. Brno: UJEP, s. 9–19. Pačesová, J. (1979). Řeč v raném dětství. Brno: Univerzita J. E. Purkyně. Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing. Příhoda, V. (1963). Ontogeneze lidské psychiky I. Praha: SPN. Smolík, F. (2002). Osvojování českých slovesných tvarů v raném věku. Československá psychologie, roč. 46, č. 5, s. 450–461. Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. Šebesta, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. Vygotskij, L. S. (2017). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.
Doporučená literatura Bernstein, B. B. (1971). Class, Codes and Control. Vol. 1, Theoretical Studies towards a Sociology of Language. London: Routledge and Kegan Paul. Bittner, D., Dressler, W. U., Kilani-Schoch, M. (eds.) (2003). Development of Verb Inflection in First Language Acquisition. A Cross-linguistic Perspective. Berlin: Mouton-de Gruyter. Dressler, W. U. (ed.) (1997). Studies in Pre- and Protomorphology. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften. Kesselová, J. (2003). Morfológia v komunikácii detí. Prešov: Anna Nagyová. Kutálková, D. (2002). Opožděný vývoj řeči. Dysfázie. Praha: Septima. Lechta, V. (2011). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. Voeikova, M. D., Dressler, W. U. (eds) (2002). Pre- and Protomorphology. Early Phases of Morphological Development in Nouns and Verbs. München: Lincom Europa.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|