SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Rhetorics - OPBZ1C009B
Title: Rétorika
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024 to 2024
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: winter:unknown / 90 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Ondřej Dědič
Mgr. Petra Paťchová
prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
PhDr. Jana Vlčková, Ph.D.
PhDr. Zuzana Wildová, Ph.D.
Annotation - Czech
Předmět seznamuje studenty se základními dovednostmi i v oblasti tvoření hlasu, mluvního dýchání a artikulace. Předmět Rétorika se soustřeďuje na osvojení české ortoepické normy v oblasti segmentální i suprasegmentální, zásad logické výstavby mluveného projevu, zvážení adekvátnosti slovní zásoby vzhledem k příjemcům projevu. Zhodnocení komunikační situace, výběr adekvátních jazykových prostředků. Nonverbální komunikace. Mimojazykové informace v řečovém projevu. Stylistika mluveného projevu.
Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu Rétorika je připravit studenta tak, aby byl schopen přednést souvislý jazykové správný a komunikačně adekvátní mluvený projev v různých situacích. Taková dovednost je výsledkem učení v rámci tohoto předmětu.
Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Descriptors - Czech

Přímá výuka

Cvičení:         2 hod./týden

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení           30 min.

Samostudium literatury (za semestr)            9 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)    5 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr).          2 hodiny

Plnění předmětu

Příprava na zápočet         3 hodiny

Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast na výuce, průběžné plnění dílčích úkolů dle zadání vyučující, přednesení zápočtového projevu. Zápočtový projev musí být pronesen spisovně, v souladu s českými ortoepickými a ortofonickými zásadami, musí být prost hezitačních zvuků a parazitních slov a celkově být stylově adekvátní komunikační situaci.

Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Literature - Czech

Kraus, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum. 2010.

Kraus, J. Člověk mluvící. Praha: Leda. 2010. 

Hůrková, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia. 1995.

Hájková, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada. 2011.

Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Syllabus - Czech

1. Specifika řečové komunikace.

2. Volba jazykových prostředků s ohledem na komunikační situaci.

3. Specifičnost školní/výukové komunikační situace.

4. Spisovnost ve školním prostředí.

5. Ortoepie. Spisovnost na zvukové rovině jazyka.

6. Nejčastější odchylky, jejich komunikační dopad, práce na jejich odstranění (výplňková slova, hezitační zvuky, neukončená intonace).

7. Formulace. Důsledky používání jazykových klišé.

8. Výstavba projevu.

9. Fyziologické aspekty produkce řeči - dýchání, tvorba hlasu, artikulace.

10. Nonverbální komunikace. Postoj, gestikulace, mimika, oční kontakt.

11. Suprasegmentální prostředky řeči - tempo, intonace, pauzy.

Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8471, heslo akreditace

Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Student zná zásady hlasové hygieny, dovede je charakterizovat a vědomě je používá.

Student vědomě působí jako kvalitní řečový vzor. 

Student  modifikuje svůj řečový projev v souladu se svým komunikačním cílem.

Student aplikuje zásady kultivované řečové komunikace na svůj řečový projev, a to na rovině verbální i nonverbální.

Student stylově diferencuje zvukové prostředky jazyka v závislosti na komunikační situaci.

Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html