SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Inclusive education - OPBZ0P106A
Title: Inkluzivní pedagogika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 1/0, C [HT]
Capacity: winter:0 / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Explanation: Nezapisují studenti oboru Pedagogika.
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Incompatibility : OPBP1S147A, OPBQ2P101A, OPBQ2P109A, OPBS1S101A
Interchangeability : OPBQ2P109A
Annotation -
The course covers topics related to the principles, methods and practices of working with pupils and whole classes / groups in inclusive education. Students will learn the current legislative regulations, recognize foreign trends and conditions of inclusive education, catalogs of support measures for students with special educational needs.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Descriptors - Czech

Kontaktní výuka, v případě zhoršení epidemiologické situace distanční výuka prostřednictvím OneDrive MS 365.

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (23.01.2022)
Course completion requirements -

Credit test, minimum for completion - 70% correct answers, 2 correctional attempts.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (25.01.2023)
Literature -

Booth, A., Ainscowe, M.(2011 ) Index for Inclusion: developing learning and participation in schools (Revised 2011), CSIE UK, ISBN 1 872001 45 9.

HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inclusive Education: Theory and Practice. Prague: Grada Publishing 2009 ISBN 978-80-247-3070-7.

THE SALAMANCA STATEMENT AND FRAMEWORK FOR ACTION ON SPECIAL NEEDS EDUCATION. United Nations Ministry of Educational, Scientific and Education and Science Cultural Organization Spain, June 1994. 

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Syllabus - Czech

Přednášky budou věnovány klíčovým tématům a doplněny jejich diskuzí a reflexí:

1. Inkluze ve vzdělávání – terminologie, definice, výzkumné závěry v tuzemsku i v zahraničí, kompetence inkluzivního pedagoga 

2. Kvalita inkluzivní praxe na školách, možnosti jejího hodnocení

3.Heterogenita žáků – výzva současné škole (výuka žáků rozdílných schopností a předpokladů, kultura a politika školy, komunitní škola, nástroje evaluace inkluzivní praxe školy), inkluzivní design výuky

4. Katalogy podpůrných opatření pro práci s žáky v inkluzivní školní praxi

5. Aktuální legislativní podpora inkluzivního vzdělávání v ČR

Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (23.01.2022)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html