course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
The course covers topics related to the principles, methods and practices of working with pupils and whole classes / groups in inclusive education. Students will learn the current legislative regulations, recognize foreign trends and conditions of inclusive education, catalogs of support measures for students with special educational needs.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Výuka předmětu zahrnuje témata související s principy, metodami a postupy práce s žáky a s celými třídami /žákovskými skupinami ve společném vzdělávání. Studenti si osvojí související aktuální legislativní předpisy v tuzemsku, způsoby hodnocení inkluzivní praxe na školách, získají orientaci v zahraničních trendech a podmínkách inkluzivního vzdělávání. Budou seznámeni s katalogy podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s možnostmi jejich aplikací v praxi.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (31.01.2020)
Descriptors - Czech
Kontaktní výuka, v případě zhoršení epidemiologické situace distanční výuka prostřednictvím OneDrive MS 365.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (23.01.2022)
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (25.01.2023)
Zvládnutí zápočtového testu z min. 70% , možnost 2 oprav.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (25.01.2023)
Literature -
Booth, A., Ainscowe, M.(2011 ) Index for Inclusion: developing learning and participation in schools (Revised 2011), CSIE UK, ISBN 1 872001 45 9.
HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inclusive Education: Theory and Practice. Prague: Grada Publishing 2009 ISBN 978-80-247-3070-7.
THE SALAMANCA STATEMENT AND FRAMEWORK FOR ACTION ON SPECIAL NEEDS EDUCATION. United Nations Ministry of Educational, Scientific and Education and Science Cultural Organization Spain, June 1994.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání
z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1.
HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-3070-7.
KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova
univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7.
KLUSÁČEK, J. HRSTKA, FELCMANOVÁ (ed.). Počty dětí se SVP ve středním školství v roce 2014. Univerzita
Palackého v Olomouci, Člověk v tísni, o. p. s. 2015.
KLUSÁČEK, J. HRSTKA, FELCMANOVÁ (ed.). Počty dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v základním školství v ČR. Univerzita Palackého v Olomouci, Člověk v tísni, o. p. s. 2015.
Booth, A., Ainscowe, M.(2011 ) Index for Inclusion: developing learning and participation in schools (Revised 2011), CSIE UK, ISBN 1 872001 45 9.
THE SALAMANCA STATEMENT AND FRAMEWORK FOR ACTION ON SPECIAL NEEDS EDUCATION. United Nations Ministry of Educational, Scientific and Education and Science Cultural Organization Spain, June 1994.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
Syllabus - Czech
Přednášky budou věnovány klíčovým tématům a doplněny jejich diskuzí a reflexí:
1. Inkluze ve vzdělávání – terminologie, definice, výzkumné závěry v tuzemsku i v zahraničí, kompetence inkluzivního pedagoga
2. Kvalita inkluzivní praxe na školách, možnosti jejího hodnocení
3.Heterogenita žáků – výzva současné škole (výuka žáků rozdílných schopností a předpokladů, kultura a politika školy, komunitní škola, nástroje evaluace inkluzivní praxe školy), inkluzivní design výuky
4. Katalogy podpůrných opatření pro práci s žáky v inkluzivní školní praxi
5. Aktuální legislativní podpora inkluzivního vzdělávání v ČR
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (23.01.2022)