In this course students will learn about people at risk. We will attempt an analysis of reasons for marginalization, learn how to recognize socially problematic phenomena, their variants and delimitations. The course covers theories of risky behavior. We will focus on the issue of youth as an endangered social group. Students will be presented an overview of basic concepts and approaches that will be further discussed. Particular emphasis will be placed on the issue of risk behavior in children and adolescents and phenomena related to family and school environment.
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (30.08.2019)
Předmět seznamuje studenty se sociální situovaností osob nacházejících se v rizikových skupinách. Zabývá se analyzováním důvodů jejich marginalizace, a dále rozpoznáváním sociálně deviantních jevů, jejich variant a vymezení. Zahrnuje teorie rizikového chování a jednání. Řeší problematiku mládeže jako ohrožené sociální skupiny. Studentům bude prezentován přehled základních pojmů a přístupů, které budou dále diskutovány a problematizovány. Zvláštní důraz bude kladen na problematiku rizikového chování u dětí a mladistvých a jevy související s rodinným a školním prostředím.
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (28.08.2019)
Aim of the course -
Understand the social situation of people in risk groups
To get acquainted with selected problems described in the area of socially problematic behavior
Understand in detail the context of development of risky behavior in youth
Think critically and in context about these problems, their causes and common solutions
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (30.08.2019)
Porozumět sociální situovanosti osob nacházejících se v rizikových skupinách
Seznámit se s vybranými problémy popisovanými v oblasti sociálně problematického chování
Podrobněji porozumět kontextu rozvoje rizikového chování u mládeže
Kriticky a v kontextu uvažovat nad těmito problémy, jejich příčinami a běžnými způsoby řešení
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)
Literature -
Required sources:
Bělík a kol. (2017). Slovník sociální patologie. Praha: Grada.
Fischer, S., & Škoda, J. (2009). Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada.
Jedlička a kol. (2015). Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada.
Nielsen Sobotková, V. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada.
Further sources will be specified in an online learning environment (MOODLE course).
Related sources
BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3
Ciklová, K. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. 1. vyd. Ostrava: EconomPress, 2014. 160 s. ISBN 978-80-905065-6-5.
Fischer, S.; Škoda, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. 231 s. ISBN 978-80-247-5046-
Kraus, B. a kol. Sociální patologie. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. 325 s. ISBN 978-80-7435-080-1.
Sekot, A. Úvod do sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 193 s. ISBN 978-80-210-5261-1.
Veselý, M. Vybrané kapitoly ze sociální patologie. 1. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2011. 127 s. ISBN 978-80-7394-272-4.
Kajanová, Alena. Sociální patologie: vybrané kapitoly. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7394-449-0.
Martínek, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015. 190 s. ISBN 978-80-247-5309-6.
Munková, Gabriela. Sociální deviace: přehled sociologických teorií. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013. 168 s. ISBN 978-80-7380-398-8.
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (30.08.2019)
Povinná literatura:
Bělík a kol. (2017). Slovník sociální patologie. Praha: Grada.
Fischer, S., & Škoda, J. (2009). Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada.
Jedlička a kol. (2015). Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada.
Nielsen Sobotková, V. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada.
Vágnerová, M. (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Grada.
Další zdroje budou specifikovány pro jednotlivé lekce a uvedeny v elektronické podpoře kurzu (Moodle).
Doporučená literatura:
BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3
Ciklová, K. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. 1. vyd. Ostrava: EconomPress, 2014. 160 s. ISBN 978-80-905065-6-5.
Fischer, S.; Škoda, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. 231 s. ISBN 978-80-247-5046-
Kraus, B. a kol. Sociální patologie. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. 325 s. ISBN 978-80-7435-080-1.
Sekot, A. Úvod do sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 193 s. ISBN 978-80-210-5261-1.
Veselý, M. Vybrané kapitoly ze sociální patologie. 1. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2011. 127 s. ISBN 978-80-7394-272-4.
Kajanová, Alena. Sociální patologie: vybrané kapitoly. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7394-449-0.
Martínek, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015. 190 s. ISBN 978-80-247-5309-6.
Munková, Gabriela. Sociální deviace: přehled sociologických teorií. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013. 168 s. ISBN 978-80-7380-398-8.
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (16.09.2020)
Requirements to the exam -
Basic terminology test (min. 75% success rate)
Seminar paper - annotated bibliography of an empirical article that will be used for the final thesis
Final paper - critical evaluation of a selected topic (annotation answered / presented before the end of the course - obligatory participation in the lesson, submission during the examination period)
Students are expected to be ready for discussions, ie continuous preparation for individual lessons is expected.
All details of the preparation (readings, other materials - videos, etc.) and precise instructions for the exam requirements will be available in the electronic support of the course (Moodle course). The test will be in electronic form. Written papers are also submitted electronically in Moodle.
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (30.08.2019)
Průběžná práce v semestru:
Průběžné plnění dílčích úkolů v Moodle v návaznosti na výuku (20% známky)
Test základní terminologie (min. 75% úspěšnost) (20% známky)
Anotovaná bibliografie empirického článku, prezentace ve skupině (20% známky)
Závěrečná práce – zhodnocení vybraného problému (40% známky)
Od studentů a studentek se očekává připravenost k diskusím, tedy průběžné studium podkladů, plnění úkolů.
Veškeré podrobnosti budou zveřejňovány v platformě Moodle. Veškeré požadované úkoly (dílčí úkoly, test, závěrečná práce) budou též odevzdávány v Moodle.
Požadavky se vztahují i na případnou distační podobu výuky.