|
|
|
||
The course deals with mapping the socio-cultural space in which cultural artifacts are created and communicated, presents the dynamics of relationships and intersections of the semiotic domains of art and culture. It focuses on the visual arts in its current forms. From the perspective of contemporary theoretical approaches to visual studies and cultural studies, the content of the course is related to the issue of visual literacy, discursive conception of art education and the content domain of art curriculum focused on verifying communication effects. Students are acquainted with the basic pedagogical strategies that develop students' communication and interpretation skills, with emphasis on the methodology of providing ongoing verbal feedback.
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (04.02.2022)
|
|
||
Po absolvování tohoto kurzu budou studenti: -rozumět a umět vysvětlit pojmy vizualita, vizuální kódy, intertextualita, vizuální kultura z perspektivy vizuálních a kulturálních studií -rozumět a umět vysvětlit základní sémiotické pojmy- znak, semióza, denotace, konotace, mýtus, interpretace -schopni provádět sémiotickou analýzu vizuálního sdělení (resp. sémantickou a kritickou interpretaci) -rozumět základním výukovým strategiím rozvíjející interpretační dovednosti žáků -rozumět metodice poskytování verbální zpětné vazby v průběhu rozvíjení interpretačních dovedností žáků (učitelem, spolužáky, sebehodnocením) -schopni vytvářet, třídit a přeskupovat vizuální portfolio k vybranému tématu a využívat jej ke své pedagogické činnosti Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Přímá výuka Přednášky: 24h
Nepřímá výuka Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 1h Samostudium literatury (za semestr): 10h Práce se studijními materiály (za semestr): 10h Plnění průběžných úkolů (za semestr): 12h Příprava na zkoušku a zkouška:16h Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Průběžné plnění zadaných úkolů do portfolia. Zkouška, kolokvium. Odborná skupinová diskuse nad vypracovanými portfolii, které studenti vytváří během semestru. Bude ověřována odborná terminologie a také schopnost tvůrčím způsobem pracovat s portfoliem - editovat, seskupovat a interpretovat jeho různorodý obsah.
Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2021)
|
|
||
Základní studijní literatura Barthes, R. (2004). Mytologie. Praha: Dokořán. Fulková, M. (2002). Když se řekne... vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, 42(4), 12–14. Fulková, M. (2008). Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H. Mirzoeff, N. (2012). Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia.
Doporučená studijní literatura Bourriaud, N. (2004). Postprodukce. Praha: Tranzit. Fišerová, Z. (2015). Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů (disertační práce). Dostupné z webových stránek Univerzity Karlovy: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/163565/ Kitzbergerová, L., Makovský, M., Pastorová, M., Uhl Skřivanová, V., Šobáňová, P., & Vančát, J. (2019). Podkladová studie. Výtvarná výchova [online]. Dostupné z webových stránek Národního ústavu pro vzdělávání: http://www.nuv.cz/file/4302/ Onuscheck, M.; Marzano, R. J. & Grice, J. (2019). The new art and science of teaching art and music. Bloomington: Solution Tree Press. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2021). In Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56005/ Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017). Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017.pdf Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál. Sturken, M., & Cartwright, L. (2010). Studia vizuální kultury. Praha: Portál. Zálešák, J. (2011). Umění spolupráce. Praha, Brno: edice VVP AVU, MUNI Press. Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Kurz je veden formou přednášek a návazných seminářů, ve kterých je vždy teoretické téma problematizováno v praktických cvičeních prohlubujících studentovu orientaci v problematice a jeho komunikačně interpretační dovednosti. Všechna cvičení studenti uspořádávají v portfoliu, jehož obhajoba je součástí kolokviální zkoušky. V průběhu celé výuky jsou aplikovány metody formativního hodnocení (modelové učení, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, průběžná verbální zpětná vazba k vypracovávaným úkolům, a další). V případě omezení prezenční výuky je kurs veden distanční formou přes aplikaci Microsoft Teams. Tato platforma je studijní skupinou využívána ke sdílení studijních materiálů a vypracovávaných úkolů v portfoliu i v případě prezenční výuky. Odkaz na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aR2m8UsfEHJl0XqfNBQkRuk4CnTOovZ8bCNBsuUXMUIU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6d52230f-d91a-4415-8209-41d99db80914&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
V kurzu bude implementovaná metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. logolink: Last update: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.02.2022)
|