|
|
|
||
The course leads students to create a meta-insight into their previous experience of their own reflected work and previous theoretical knowledge acquired during the bachelor's study. The focus is on the development of reflexive competence of art teachers, the development of the professional vocabulary of the field, orientation in the field literature, personalized support of students in the construction of their own interpretive frameworks for related content of didactic and art portfolio and author's creative archive. The aim of the course is to connect and relate the main domains of the hybrid discursive field of art education (eg current practices and theories of art and culture, philosophical contexts, image theory, visual semiotics, gender and trans-cultural approaches) connected to current trends in international art pedagogy (eg visual literacy, performative and collaborative projects). The concept of discourse understood as a socially and historically variable space of statements and social practices, refers to constructivist and mediation pedagogical approaches, which are based on the concept of the discursive construction of knowledge and emphasize the importance of mediating cultural influences.
Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (12.01.2024)
|
|
||
Cílem kursu je rozvinout reflexivní kompetenci studentů/studentek a učit je myslet. Cílem je umět kriticky uvažovat o teoretických rámcích oboru výtvarná výchova a umět reflektovat vlastní tvorbu a myšlenková východiska. Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (05.03.2025)
|
|
||
zkouška Zkouška bude provedena písemnou formou. Studenti odevzdají k dohodnutému datu (v seminářích) písemnou úvahu na téma výtvarná výchova, její pozice ve škole a moje přemýšlení o ní. Situace VV ve školách a její pozice mezi ostatními předměty. Co ji ovlivňuje? Práce bude mít formát odborné studie a dodrží bibliografickou normu podle pokynů časopisu Výtvarná výchova https://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/pro-autory/pokyny-k-uprave-textu/ Autoři/autorky budou dodržovat pravidla akdemického psaní. Hodnocen bude jak obsah a rozvíjení argumentace, tak formální kvalita textu. Zkouška ověřuje diskursivní model didaktiky VV. Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (05.03.2025)
|
|
||
Literatura je řazena podle rozvíjejícího se dialogu: FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. Volitelná a doporučená literatura. FOUCAULT, M.: Diskurs, autor, genealogie. Přeložil Petr Horák. Praha: Svoboda, 1995. Další studijní prameny jsou příslušné slovníky k těm dosciplínám, k nimž se vztahují přednášky a semináře. Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (05.03.2025)
|
|
||
Soubor odborných úvah na téma multi-disciplinárního diskursu VV. Toto portfolio bude příspěvkem k výzkumnému projektu HorizonEU CliVie. - Studium kulturních hodnot v Evropě. Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (05.03.2025)
|