SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Orbis Pictus II - OPBV3V032A
Title: Orbis pictus 2
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 16 / 16 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV3V022A
Is pre-requisite for: OPBV3V041A
Annotation -
With the support of the portfolio and the reflected experience of students with their own proposals for educational activities for the gallery/museum, the course focuses on the theoretical deepening of empirical knowledge: on an open understanding of the multiple functions of the image or artefact in contemporary culture and on their perception, on the reflection of animation practice in cultural institutions, and finally on the thematization and conceptual analysis of a specific educational model.
Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem kursu je rozvinout u studentů kompetence k navržení edukační struktury a její odborné reflexi. Reflexe se opře o výkladové rámce, které si student sám stanoví, s oporou v odborné literatuře a reflektovaném portfoliu. Jazyk reflexe bude odborný. Sekundárním cílem je sémiotická analýzy vizuálně vnímaného artefaktu a terciálním cílem je znalost a dovednost studenta/ky provést konceptovou/tematickou analýzu pro připravovaný edukační artefakt.

 

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Portfolio praktických pokusů o vlastní návrh edukační aktivity ve spolupráci s konkrétní institucí dle možností

Zkouška

Ústní kolokviální

Student/ka splní písemnou část – vysvětlí examinátorovi správně několik vybraných odborných termínů

Předloží reflektované portfolio kursu (reflexe probíhá v semestru je součástí průběžného hodnocení)

Předloží vlastní návrh edukačního materiálu či edukační aktivity a vysvětlí jejich principy

Předloží analýzu vizuálně vnímaného artefaktu (podle N. Addisona)

Vysvětlí základní principy diskursivního modelu dle certifikované Metodiky galerijní/muzejní edukace

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Literature - Czech

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz www.upm.cz (edukace).   
 FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369.  
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7  
FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), ThroughtheEyesof a Stray Dog: EncounterswiththeOther (Culture). International JournalofEducationthrough Art. Vol. 5. No 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234  
 FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro předškolní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro základní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro gymnaziální vzdělávání.   Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
Studijní opory dostupné na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, sekce ORBIS PICTUS.   

Aktuální opory podpořené výzkumem v projektu Horizon2020 AMASS https://amassproject.weebly.com/

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2022)
Learning resources - Czech

METODIKY, PROJEKTY, DOKUMENTY - Uměleckoprůmyslové museum v Praze (upm.cz)

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Na konci kursu student/ka bude schopen/na

Navrhnout pracovní verzi edukačního materiálu (varianty: pracovní listy, scénář edukační aktivity, tvůrčí interpretace – workshopu apod.)

Explikací edukačního materiálů prokázat znalost odborného terminologického slovníku

Uvést a vysvětlit 3 příklady edukačního programu v některé z našich galerií/muzeí

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html