Detailed acquaintance and reliable orientation in the key parts and scores of important composers of the period of impressionism and in particular styles of the 20th century primarily in world music and contextually in Czech music. Instrumental literature is studied in connection with the development of the composer's personality and at the same time in the context of the social, cultural and economic development of Europe. Part of the course is listening comprehension. A permanent part of all aspects of the course is an insight into the history and present of interpretive art. Students are led to independent creative pedagogical and artistic work with instrumental literature. The literature of the instrument is closely related to the subject Instructive literature, it is its theoretical basis. This course is a motivating basis for future theoretical work of students, for creating a repertoire of both their own and their future students, and for dramaturgical work. The context and circumstances of the essence and origin of individual works are integrated into listening activities, the development of interpretive and pedagogical art.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podrobné seznámení a posléze spolehlivá orientace ve stěžejních partech a partiturách významných hudebních skladatelů období impresionismu a v jednotlivých směrech 20. století prioritně v hudbě světové a kontextuálně v hudbě české. Nástrojová literatura je studována v kontextu s vývojem osobnosti skladatele a zároveň v souvislosti kulturního a ekonomického vývoje Evropy. Součástí předmětu je poslechová aktivita. Stálou součástí všech aspektů předmětu je náhled do dějin a současnosti interpretačního umění. Studenti jsou vedeni k samostatné tvůrčí pedagogické a umělecké práci s nástrojovou literaturou. Literatura nástroje úzce souvisí s předmětem Instruktivní literatura, je jeho teoretickou bází. Zároveň je motivační základnou pro budoucí teoretické práce studentů, pro tvorbu repertoáru jak vlastního, tak svých budoucích žáků a pro práci dramaturgickou. Souvislosti a okolnosti podstaty a vzniku jednotlivých děl jsou včleňovány do poslechových aktivit, vývoje interpretačního a pedagogického umění.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course -
The aim of the course is to provide orientation in the fundamental scores of important composers of the period of Impressionism and in the individual styles of the 20th century, especially in world music and contextually in Czech music, independent creative pedagogical and artistic work with instrumental literature, expand the base for future theoretical work of students, for the creation of repertoire for their own and their future pupils, and for dramaturgical work.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cílem předmětu je orientace ve stěžejních partech a partiturách významných hudebních skladatelů období impresionismu a v jednotlivých směrech 20. století, samostatná tvůrčí pedagogické a umělecká práce s nástrojovou literaturou a vytvoření základny pro budoucí teoretické práce studentů, pro tvorbu repertoáru jak vlastního, tak svých budoucích žáků a pro práci dramaturgickou.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors -
Total student time burden 51,0 Corresponding amount of credits 2 Credits awarded 2 Completion of CP Direct instruction Lectures: 1 Workshops: 1 Preparation for lessons Expected preparation time for 1 exercise 15 minutes Self-study of literature (per semester) 6 hours Work with study materials (per semester) 6 hours Completion of continuous assignments (per semester) 0 hours
Completion of the course Seminar papers 2 hours Preparation for credit 10 hours Preparation for and examination 0 hours
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Celková časová zátěž studenta
51,0
Odpovídající množství kreditů
2
Přidělené kredity
2
Zakončení
KZ
Přímá výuka
Přednášky:
1
Cvičení:
1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
15 minut
Samostudium literatury (za semestr)
6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
2 hodiny
Příprava na zápočet
10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Last update: Palkovská Jana, doc. MgA. (30.01.2023)
Course completion requirements -
Seminar thesis, its presentation in the seminar.
Presentation of one publication related to the area studied in this semester.
Activity during the course.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Seminární práce, její prezentace v rámci semináře.
Prezentace jedné prostudované publikace související s oblastí pprobírané v tomto semestu.
Aktivita během výuky.
Last update: Palkovská Jana, doc. MgA. (30.01.2023)
Literature -
Classical European instrumental literature. Note material. Recordings.
Curricula vitae of composers and performers related to the topic.
Konzertbuch-Klaviermusik A-Z (kol. autorů). Leipzig 1988, ISBN 3-370-00146-2.
SMOLKA, J. Dějiny hudby. TOGGA agency, 2002. ISBN 80-902912-0-1.
SADIE, S., GROVE, G. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Oxford: Macmillan Publishing Company. ISBN 0-0333-23111-2.
GREGOR, V. Klavír – černobílé tajemství interpretace. Praha: Karolinum 2012, ISBN 978-80-246-2141-8.
STRAVINSKÝ, I. Rozhovory s Robertem Craftem. Praha: Supraphon, 1967.
HOLZKNECHT. V. Claude Debussy. Praha: SNKLHU, 1958.
SCHOENBAUM, D. The Violin : A Social History of the World's Most Versatile Instrument. New York: WW Norton 2013.
ZEYRINGER, F. Literatur für Viola. Hartberg: Verlag Julius Schonwetter 1976.
BORTLÍČEK, J., Dějiny a literatura kontrabasu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně 2004.
SCHONBERG, H. C. The Lives of the Great Composers. W. W. Norton and Company, Inc. : New York, 1997.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Evropská nástrojová literatura 20. století.Notový materiál. Nahrávky.
Životopisy skladatelů a interpretů, související s probíranou tematikou.
Konzertbuch-Klaviermusik A-Z (kol. autorů). Leipzig 1988, ISBN 3-370-00146-2.
SMOLKA, J. Dějiny hudby. TOGGA agency, 2002. ISBN 80-902912-0-1.
SADIE, S., GROVE, G. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Oxford: Macmillan Publishing Company. ISBN 0-0333-23111-2.
GREGOR, V. Klavír – černobílé tajemství interpretace. Praha: Karolinum 2012, ISBN 978-80-246-2141-8.
STRAVINSKÝ, I. Rozhovory s Robertem Craftem. Praha: Supraphon, 1967.
HOLZKNECHT. V. Claude Debussy. Praha: SNKLHU, 1958.
SCHOENBAUM, D. The Violin : A Social History of the World's Most Versatile Instrument. New York: WW Norton 2013.
ZEYRINGER, F. Literatur für Viola. Hartberg: Verlag Julius Schonwetter 1976.
BORTLÍČEK, J., Dějiny a literatura kontrabasu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně 2004.
SCHONBERG, H. C. The Lives of the Great Composers. W. W. Norton and Company, Inc. : New York, 1997.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus -
The study includes listening to and studying works of the historical period, reading scores, and discussion.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Náplní studia je poslech a studium děl daného historického období, četba partitur, diskuse.
Last update: Palkovská Jana, doc. MgA. (30.01.2023)
Learning outcomes -
Student:
characterizes a given musical epoch with emphasis on instrument development and performance aspects
recognises selected pieces from a list of listening pieces
state the circumstances of their creation, interesting facts from the composer's life with regard to his/her future performing and teaching profession.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Student:
charakterizuje danou hudební epochu s akcentem na vývoj nástroje a interpretační problematiku
pozná vybrané skladby ze seznamu poslechových skladeb
uvede okolnosti jejich vzniku, zajímavosti ze života skladatele s ohledem na budoucí interpretační a pedagogickou profesi.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)