SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Play and accompaniment of piano songs I - OPBU2H104A
Title: Hra a doprovod písní na klavír I
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.
Co-requisite : OPBH2H102A
Is pre-requisite for: OPBU2H110A
Annotation -
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to train piano skills needed to improvise accompaniment of folk and artificial songs for school practice in music lessons and choral singing lessons.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)

Distanční výuka probíhá na platformě MS Teams od 12.25. 

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)
PECHÁČEK, S. Hra písní na klavír. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 1999. ISBN 80-86039-96-X.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)

1. Kvintakordy dur a moll na všech stupních. Spoj T-D ve všech tóninách. Písně s prodlevou a dudáckou kvintou. 

Doprovod písní tónikou a dominantou. Ukol: vyberte si 5 písniček v pětitónovém rozsahui, po jedné s prodlevou a dudáckou kvintou, a akordy T-D, které budete umět transponovat do všech tónin.

2. Základní kadence ve všech tóninách. Doprovod písní s užitím T, D, S. Transpozice do vybraných tónin.

3. Stylizace doprovodů. Vyberte si 5 písní s různým způsobem stylizace. Transponujte do dvou tónin.

4. Volby správné tóniny. 3 písně v rozsahu nejméně  oktávy s výběrem správné tóniny. Transpozice do dvou sousedních tónin.

5. Předehra z materiálu písně. Harmonizace písně s použitím vedlejších akordů 2. stupně. 3 písně s předehrou zpaměti. Transpozice do dvou sousedních tónin.

6. Harmonizace písně s použitím vedlejších akordů 6. stupně. 3 písně s předehrou zpaměti. Transpozice do dvou sousedních tónin.

7. Jiné způsoby vytváření předeher. Harmonizace písně s použitím vedlejších akordů  3. stupně. 3 písně s předehrou zpaměti. Transpozice do dvou sousedních tónin.

8. Harmonizace s využitím mimotonálních dominant. 3 písně s netematickou předehrou s transpozicí do sousedních tónin.

9. Mollové kadence. Mollové písně bez modulace. 1 píseň bez modulace, 2 s modulací do paralelní mollové tóniny. Transpozice do dvou sousedních tónin.

10. Mollové písně s vybočením do paralelní tóniny.  Tři písně s modulací do paralelní mollové tóniny. Transpozice do dvou sousedních tónin.

11. Zápočtová hodina.  10 písní z učebnic Hv nebo ze zpěvníku Já, písnička zpaměti, s předehou a transpozicí.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)

1. Průběžné splnění zadaných úkolů v seminářích.

2. V zápočtové hodině předvedení stylizace 10 liobovolně zvolených lidových písní z učebnic pro ZŠ včetně předehry a transpozice do zvolené a zadané tóniny. Jednoduché provedení tří idových písní z listu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html