Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (16.05.2022)
The aim of the course is to provide students with information about the basics of physical culture theory, anthropomotorics and psychology of physical education and sport. To teach students to understand the importance of physical activities for creating a lifestyle. The basic topics are: Physical culture as a socio-cultural phenomenon, its place in the cultural development of mankind and the changing role in various socio-historical conditions. Kinanthropology as a discipline. Anthropomotorics in kinanthropology, its subject and content. Accentuation of biological, social and psychological context in creating a lifestyle. Basics of sport psychology. Practical psychological exercises focused on the use of physical activities in solving current social problems of youth (hypoactivity, drug and other addictions). Credit is conditional on the submission of a seminar paper on a given topic. The exam requires oral verification.
Last update: PhDr. PaedDr. Ladislav Kašpar, Ph.D. (08.09.2023)
Cílem předmětu je poskytnout studentům informace o základech teorie tělesné kultury, antropomotoriky a psychologie tělesné výchovy a sportu. Naučit posluchače chápat význam pohybových aktivit pro vytváření životního stylu. Základními tématy jsou: Tělesná kultura jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách. Kinantropologie jako vědní obor. Antropomotorika v kinantropologii, její předmět a obsah. Akcentace biologické, sociální a psychologické souvislosti při vytváření životního stylu. Základy psychologie sportu. Praktická psychologická cvičení zaměřená na využití pohybových aktivit při řešení současných společenských problémů mládeže (hypoaktivita, drogové a jiné závislosti). Udělení zápočtu je podmíněno odevzdáním seminární práce na zadané téma. Zkouška vyžaduje ústní ověření.
Vývoj tělesné kultury ve světě i na území českého státu se zvláštním zřetelem k vývoji TK v období 19. a 20. století, olympijskému hnutí a historii školní tělesné výchovy.
Literatura
Aim of the course -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (16.05.2022)
To provide students with information about the basics of the theory of physical culture, anthropomotorics and psychology of physical education and sport.To teach students to understand the importance of physical activities for creating a lifestyle.
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (16.05.2022)
Poskytnout studentům informace o základech teorie tělesné kultury, antropomotoriky a psychologie tělesné výchovy a sportu. Naučit posluchače chápat význam pohybových aktivit pro vytváření životního stylu.
Descriptors -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (16.05.2022)
Total student time load 135.0Corresponding amount of credits 5Allocated credits 5Completion Z + ExDirect teachingLectures: 1Seminar: 1Preparation for teachingExpected preparation time for 1 hour of lecture 20 minutesExpected preparation time for 1 exercise 60 minutesSelf-study of literature (per semester) 10 hoursWork with study materials (per semester) 20 hoursFulfillment of continuous tasks (per semester) 10 hoursFulfillment of the subjectSeminar work 5 hoursPreparation for credit 10 hoursExam preparation and 40 hour exam
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (16.05.2022)
Celková časová zátěž studenta 135,0 Odpovídající množství kreditů 5 Přidělené kredity 5 Zakončení Z+Zk
Přímá výuka Přednášky: 1 Seminář: 1
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu Seminární práce 5 hodin Příprava na zápočet 10 hodin Příprava na zkoušku a zkouška 40 hodin
Literature -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (16.05.2022)
SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. Psychologiesportu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2006, ISBN 80-246-1290-9.
TOD, D. RAHMAN, R. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2015, ISBN 978-80-247-4036.HOŠEK, V. Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum, 2004, ISBN 382-096-01.
KOSSL, J., ŠTUMBAUER J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I-III, 2.vyd.PRAHA: FTVS UK, 1999.159 s. ISBN 80-7184-605-2
HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000.
HOGENOVÁ, A., aj. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-7184-580-9.
HRABINEC, J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění - výchova, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003, s. 56-62. ISBN 80-7290-124-9.
SVOBODA, B., HOŠEK, V. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Praha: UK, 1992.
HÁJEK, J. Antropomotorika. Praha: UK PedF, 2012.
MĚKOTA, K., BLAHUŠ, P. Motorické testy v tělesné výchově. Praha: SPN, 1983.
ČELIKOVSKÝ, S. a kol. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: SPN, 1990.
Last update: PhDr. PaedDr. Ladislav Kašpar, Ph.D. (08.09.2023)
SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. Psychologiesportu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2006, ISBN 80-246-1290-9.
TOD, D. RAHMAN, R. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2015, ISBN 978-80-247-4036.HOŠEK, V. Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum, 2004, ISBN 382-096-01.
KOSSL, J., ŠTUMBAUER J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I-III, 2.vyd.PRAHA: FTVS UK, 1999.159 s. ISBN 80-7184-605-2
HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000.
HOGENOVÁ, A., aj. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-7184-580-9.
HRABINEC, J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění - výchova, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003, s. 56-62. ISBN 80-7290-124-9.
SVOBODA, B., HOŠEK, V. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Praha: UK, 1992.
HÁJEK, J. Antropomotorika. Praha: UK PedF, 2012.
MĚKOTA, K., BLAHUŠ, P. Motorické testy v tělesné výchově. Praha: SPN, 1983.
ČELIKOVSKÝ, S. a kol. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: SPN, 1990.
KOSSL, J., ŠTUMBAUER, J., WAIC, M., Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I., II., III. (uč. texty). Praha, 1994, 1995.
Olivová, V. Lidé a hry. Praha: Olympia, 1981.
Reitmayer, L. Dějiny školní TV v českých zemích. Praha: SPN, 1974.
Štumbauer, J. Přehled československých dějin TV a sportu. České Budějovice, 1990-
Syllabus -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (16.05.2022)
1. Importance of the subject, basic concepts, tasks, methodology. 2. Physical culture as a sociocultural phenomenon, its place in the cultural development of mankind (anthropogenesis, sapientation, humanization), basic information about the history of physical culture, philosophical, anthropological and sociological background of TTK. 3. Body culture and its relations to material culture, culture of interpersonal relations and spiritual culture. 4. The place of movement in human life and society. 5. System concept of body culture, hypokinesia, somatomental development of personality. Quality of life and lifestyle, health-oriented fitness and performance, 6. Ethical, ecological and aesthetic contexts of blood pressure. 7. Definition of the term kinesiology, human locomotor system, functional anatomy of the musculoskeletal system, control of momentum. 8. Anthropomotorics in kinanthropology, its subject, content, structure and methodology. 9. Types of motor skills, ontogenesis of human motor skills, structural, procedural and final aspects of physical exercises. 10. Sensorimotor learning and its phases. 11. Health-oriented fitness, performance. 12. Motor abilities and skills, their biological basis, structure and evaluation, diagnostics of human motor skills. 13. Motivation in physical education and sport. 14. Aggression in sport. 15. Regulation of current mental states. 16. Psychological training, its importance, social perception, sports communication. 17. Mental processes in physical education in adolescence. 18. Emotions, cognitive, emotional-motivational and free processes. 19. Psychology of rivalry and competition. 20. Creativity of teachers in physical education and sports, obstacles to creativity. practical use of knowledge in the conditions of physical education and sport.
Last update: PhDr. PaedDr. Ladislav Kašpar, Ph.D. (08.09.2023)
1. Význam předmětu, základní pojmy, úkoly, metodologie.
2. Tělesná kultura jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva (antropogeneze, sapientace, humanizace), základní informace o historii tělesné kultury, filozofická, antropologická a sociologická východiska TTK.
3. Tělesná kultura a její vztahy k materiální kultuře, kultuře mezilidských vztahů a kultuře duchovní.
4. Místo pohybu v životě člověka i společnosti.
5. Systémové pojetí tělesné kultury, hypokineze, somatomentální vývoj osobnosti. Kvalita života a životní styl, zdravotně orientovaná zdatnost a výkonnost,
6. Etické, ekologické a estetické souvislosti TK.
7. Vymezení pojmu kineziologie, pohybový systém člověka, funkční anatomie pohybového aparátu, řízení hybnosti.
8. Antropomotorika v kinantropologii, její předmět, obsah, struktura a metodologie.
9. Druhy motoriky, ontogeneze motoriky člověka, strukturální, procesuální a finální stránka tělesných cvičení.
10. Senzomotorické učení a jeho fáze.
11. Zdravotně orientovaná zdatnost, výkonnost.
12. Motorické schopnosti a dovednosti, jejich biologický základ, struktura a hodnocení, diagnostika motoriky člověka.
13. Motivace v tělesné výchově a sportu.
14. Agrese ve sportu.
15. Regulace aktuálních psychických stavů.
16. Psychologický trénink, jeho význam, sociální percepce, sportovní komunikace.
17. Psychické procesy při tělovýchovné činnosti v adolescenci.
18. Emoce, poznávací, emočně-motivační a volní procesy.
19. Psychologie soupeření a soutěžení.
20. Kreativita učitele v tělesné výchově a sportu, překážky tvořivosti. praktické využití poznatků v podmínkách tělesné výchovy a sportu.
Úvod do studia historie tělesné kultury. Výchova a tělesná kultura předvěkých a starověkých civilizací, feudalismu, renesance a raně buržoazní společnosti. Tělovýchovné systémy 19. a 20. století. Vznik a vývoj moderního sportu a olympijského hnutí. Vznik školní TV. Česká tělesná kultura v létech 1840 - 1918 (tělocvičné ústavy, Sokol, vývoj sportu a turistiky, dělnická TV, Orel). Československá tělesná kultura v letech 1918 - 1945. Vývoj čs. tělesné kultury od roku 1945 do současnosti. Dětské a mládežnické organizace (Zálesáctví, Skauting, YMCA, trampské hnutí, studentské sportovní hnutí, Pionýr). Zápočtové požadavky - seminární práce. Požadavky ke zkoušce - test z názvosloví a ústní zkouška.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (16.05.2022)