Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (08.09.2018)
Physical Culture (TK) as a socio-cultural phenomenon, its place in the cultural development of humanity and changing roles in various socio-historical conditions. The development of physical culture in prehistoric, antiquity, medieval and modern times, with an emphasis on the period from the 19th to the 21st century in the world and in our country and on selected systems and organizations. Place of TC in the life of contemporary man and society. Issues of hypokinetic lifestyle, health-oriented fitness and psychological resilience, quality of life, health and lifestyle. TC and its subsystems - physical education, sport, exercise recreation and physical rehabilitation - their structure and functions in the TC system. Kinanthropology as a field of science and its structure.
Last update: doc. PhDr. Jiří Hrabinec, CSc. (19.09.2017)
Tělesná kultura (dále TK) jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách. Vývoj tělesné kultury v pravěku, starověku, středověku a novověku, s důrazem na období od 19. do 21. století ve světě i u nás a na vybrané systémy a organizace. Místo TK v životě současného člověka i společnosti. Problematika hypokinetického způsobu života, zdravotně orientované zdatnosti a psychické odolnosti, kvality života, zdraví a životního stylu. TK a její subsystémy - tělesná výchova, sport, pohybová rekreace a pohybová rehabilitace - jejich struktura a funkce v systému TK. Kinantropologie jako vědní obor a její struktura.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (08.09.2018)
Objective of the course - To introduce students to the theory of body culture, its structure, historical development and contemporary theoretical concept. Introduction to the system of basic concepts and their context.
Last update: doc. PhDr. Jiří Hrabinec, CSc. (19.09.2017)
Cíl předmětu: Uvést studenty do problematiky teorie tělesné kultury, její struktury, historického vývoje a současného teoretického pojetí. Seznámení se systémem základních pojmů a jejich souvislostí.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (07.11.2020)
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (08.09.2018)
Kossl, J., Štumbauer, J., Waic, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I. - III., druhé vydání. Praha: FTVS UK, 1999., 159s. ISBN 80-7184-605-2. Hodaň, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000. Hogenová, A. aj. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998., ISBN 80-7184-580-9. Hrabinec, J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění - výchovy, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003. s. 56 - 62. ISBN 80-7290-124-9. Rýdl. M. Kapitoly z filosofie tělesné kultury. Praha: UK, 1993. Slepičková, I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-276-0044-7. Svoboda, B., Hošek, V. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Praha: UK, 1992. Teplý, Z. Zdraví, zdatnost, pohybový režim. Praha: ČASPV, 1995.
Last update: doc. PhDr. Jiří Hrabinec, CSc. (19.09.2017)
Kossl, J., Štumbauer, J., Waic, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I. - III., druhé vydání. Praha: FTVS UK, 1999., 159s. ISBN 80-7184-605-2. Hodaň, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000. Hogenová, A. aj. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998., ISBN 80-7184-580-9. Hrabinec, J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění - výchovy, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003. s. 56 - 62. ISBN 80-7290-124-9. Rýdl. M. Kapitoly z filosofie tělesné kultury. Praha: UK, 1993. Slepičková, I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-276-0044-7. Svoboda, B., Hošek, V. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Praha: UK, 1992. Teplý, Z. Zdraví, zdatnost, pohybový režim. Praha: ČASPV, 1995.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (08.09.2018)
The credit is required to prepare and present the seminar work in the required structure (see introductory lecture). For the knowledge test, the issues listed in the annotation apply.
Last update: doc. PhDr. Jiří Hrabinec, CSc. (19.09.2017)
Pro zápočet se požaduje zpracování a prezentace seminární práce v požadované struktuře (viz úvodní přednáška). Pro vědomostní test platí okruhy problémů uvedené v anotaci.
Syllabus -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (08.09.2018)
Physical Culture (TK) as a socio-cultural phenomenon, its place in the cultural development of humanity and changing roles in various socio-historical conditions. The development of physical culture in prehistoric, antiquity, medieval and modern times, with an emphasis on the period from the 19th to the 21st century in the world and in our country and on selected systems and organizations. Place of TC in the life of contemporary man and society. Issues of hypokinetic lifestyle, health-oriented fitness and psychological resilience, quality of life, health and lifestyle. TC and its subsystems - physical education, sport, exercise recreation and physical rehabilitation - their structure and functions in the TC system. Kinanthropology as a field of science and its structure.
Last update: doc. PhDr. Jiří Hrabinec, CSc. (19.09.2017)
Tělesná kultura (dále TK) jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách. Vývoj tělesné kultury v pravěku, starověku, středověku a novověku, s důrazem na období od 19. do 21. století ve světě i u nás a na vybrané systémy a organizace. Místo TK v životě současného člověka i společnosti. Problematika hypokinetického způsobu života, zdravotně orientované zdatnosti a psychické odolnosti, kvality života, zdraví a životního stylu. TK a její subsystémy - tělesná výchova, sport, pohybová rekreace a pohybová rehabilitace - jejich struktura a funkce v systému TK. Kinantropologie jako vědní obor a její struktura.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (08.09.2018)
1) Seminar work according to the student's choice within the content of the subject (see annotation). 2) Success in a written test
Last update: doc. PhDr. Jiří Hrabinec, CSc. (19.09.2017)
1) Seminární práce dle výběru studenta v rámci obsahu předmětu (viz anotace). 2) Úspěšnost ve vědomostním písemném testu.