SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Application of Support Measures at School II - OPBS4S031A
Title: Aplikace podpůrných opatření ve škole II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS4S021A, OPBS4S022A, OPBS4S023A
Is pre-requisite for: OPBS4S041A, OPBS4S043A, OPBS4S044A, OPBS4S042A
Annotation -
In the course, students will become familiar with support measures of levels 2 to 5 and the possibilities of their application in the education of students with special educational needs in primary and secondary schools, including the legislative framework for their provision.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 98 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 24 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Zápočtová práce: Návrh vyučovací hodiny dle Universal Design for Learning s úpravou očekávaných výstupů vzdělávání pro žáka s LMP

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

BARVÍKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80- 244-4616-5. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

ČADOVÁ, E. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4615-8. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.

JANKOVÁ, Jana. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3.

MICHALÍK, J, BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4614-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

VRBOVÁ, R. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4669-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

The IRIS Center. (2014). Universal Design for Learning: Designing Learning Experiences That Engage and Challenge All Students https://iris.peabody.vanderbilt.edu/module/udl/

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

Podmínky poskytování podpůrných opatření 2. až 5. stupně ve školách a školských zařízení

Podpůrná opatření 2. až 5. stupně určená žákům se sluchovým postižením

Podpůrná opatření 2. až 5. stupně určená žákům se zrakovým postižením

Podpůrná opatření 2. až 5. stupně určená žákům se mentálním postižením

Úprava očekávaných výstupů RVP ZV pro žáky s lehkým mentálním postižením

Podpůrná opatření 2. až 5. stupně určená žákům s poruchami autistického spektra

Podpůrná opatření 2. až 5. stupně určená žákům s narušenou komunikační schopností

Podpůrná opatření 2. až 5. stupně určená žákům s tělesným postižením

Podpůrná opatření 2. až 3. stupně určená žákům se specifickými poruchami učení a chování

Podpůrná opatření 2. až 3. stupně určená žákům s nezdravotními překážkami v učení

Využití The Universal Design for Learning při aplikaci podpůrných opatření 2. až 5. stupně

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

navrhuje úpravy očekávaných výstupů vzdělávání pro žáka s lehkým mentálním postižením

demonstruje postup volby podpůrného opatření speciální učebnice, speciální učební pomůcky nebo kompenzační pomůcky ve škole

objasní význam použití podpůrných opatření u vybrané kazuistiky žáka

vysvětlí pojem podpůrná opatření

popíše proces přiznání podpůrných opatření a postup při poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně

popíše pravidla pro využívání podpůrných opatření

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html