|
|
|
||
Students will get acquainted with the legislation on the provision of support measures in kindergartens, primary and secondary schools. They will learn about types of support measures for pupils with SEN and their classification into levels. They will gain practical knowledge for planning and evaluating student support in the 1st level of support measures.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
The aim of the course is to aquaire students with the system of support measures in the education of pupils with specific educational needs. Students will acquaire practical knowledge about the planning and evaluation of 1st level support measures, which are applied by school without the recommendation of the school counseling facility. Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (01.02.2023)
|
|
||
The subject has 3 ECTS credits, the total time load of the student corresponds to 90 hours. Direct teaching:
Preparation:
Seminar work and preparation for credit:
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (13.02.2023)
|
|
||
Creation of an educational support plan based on the case study of the selected pupil. Attendance at least 80%. Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (01.02.2023)
|
|
||
BARTOŇOVÁ, M. Styly učení a strategie individuální podpory – příklad využití u žáků s dyslexií. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 235-249, 15 s. ISBN 978-80-210-6678-6. BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., BOČKOVÁ, B., DOLEŽALOVÁ, L., KLENKOVÁ, J., PROCHÁZKOVÁ, L., PŘINOSILOVÁ, D., RÖDEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M., VOJTOVÁ, V. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 221 s. ISBN 978-80-210-6001-2. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2016. 27 s. ISBN 978-80-7315-255-0. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., GAJZLEROVÁ, L., OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Support MeasuresforStudentswithSpecialEducationNeeds in MainstreamSchools in the Czech Republic and Abroad. první. Brno: MU, 2017. 198 s. ISBN 978-80-210-8504-6. FELCMANOVÁ, L. A KOL. Metodika ke katalogu podpůrných opatření k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4765-0 (elektronická verze), dostupné z http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-szn-metodika/flipviewerxpress.html. MICHALÍK, J. a kol Metodika práce se žákem s vzácným onemocněním. Pardubice: Studio Press s.r.o. pro Společnost pro MPS, 2012. ISBN 978-80-86532-28-8 MICHALÍK,J., BASLEROVÁ,P., FELCMANOVÁ L. A KOL. Katalog podpůrných opatření:obecná část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4675-2 (elektronická verze), dostupné z http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog-vseobecny.pdf . OPATŘILOVÁ, D. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Elportál, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. VÍTKOVÁ, M., BARTOŇOVÁ, M.. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 257 s. ISBN 978-80-210-6646-5. Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (01.02.2023)
|
|
||
The subject will be taught by face-to-face way, only in justified cases through MS Teams (the online way). Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (01.02.2023)
|
|
||
Legislative regulation of the provision of 1st support measures level Legislative regulation of the provision of 2nd - 5th support measures level Types of support measures and their division into levels according to the annex to Decree no. 27/2016 Catalogs of support measures Recommendations from an examination in a school counseling facility for the purpose of determining support measures Pupils support planning using 1st level support measures, educational support plan Procedures for evaluating the effectiveness of the 1st level support measures Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (01.02.2023)
|